INTERPREȚI DE EXCEPȚIE
Activează în Capitală din 2006,
Teatrul Metropolis, un teatru de proiecte. Reușește uneori prin selecția
proiectelor adoptate să ofere spectacole remarcabile. O astfel de reușită este
și “Folia, Shakespeare & Co” produs de ART în parteneriat cu Teatrul
Metropolis, Primăria Municipiului București și TvR 2, sponsori ai echipei “Gigi
Căciuleanu Romania Dance Company”.
Dansatorul și coregraful Gigi
Căciuleanu a pornit pe drumul afirmării personalității sale speciale prin
colaborarea cu maestra Miriam Răducanu, a emigrat apoi din țară și s-a impus pe
plan internațional. Activează în Franța și Chile, ca regizor și coregraf, s-a
reîntors în țara natală pentru a înființat în 2007 o companie. A conceput pentru Anul Caragiale la Naționalul
din București, “D’ale noastre”, un admirabil spectacol inspirat din opera lui
Nenea Iancu. (Spectacol comentat pe acest blog.) Cum se împlinesc 450 de ani de
la nașterea lui Shakespeare, trece de la Caragiale la marele Will, în compania
majorității interpreților remarcați în “D’ale noastre”.
“Folia, Shakespeare & Co.” prin
scenariu, regie și coregrafie este un spectacol marca Gigi Căciuleanu. Inspirat
de opera lui Shakespeare – piese de teatru și sonete – scenariul său original
alege nebunia dragostei, apelând la “nebunul înțelept”, bufonul sub multiple
chipuri drept simbol al chinurilor iubirii. Scenariul devine o satiră discretă
a nebuniei iubirii. Folosește mai multe piese de Shakespeare, dintre care
amintim “Cum vă place”, “Romeo și Julieta”, “Troilus și Cressida”, “Hamlet”,
“Regele Lear” sau “Zadarnicile chinuri ale iubirii”, selectând replici
esențiale și animă agitația dragostei prin Cupidon. Produce acum, un spectacol
de teatru-dans, dar replicile sunt totuși, forțat aduse uneori în scenă
explicativ. Textul este rostit în limba engleză poate cu intenția de export a
spectacolului, o povară fiind recitarea pentru interpreții dansatori care însă,
reușesc să se achite onorabil de acest demers teatral.
Marele merit al realizatorului nu este
scenariul ce apelează la replică, de preț fiind regia reprezentației,
coregrafia. Maestru al dansului fiind, Gigi Căciuleanu cucerește prin pledoaria
sa emoțională că trupul, expresia corporală pot înlocui de fapt, cuvântul. Cu
grijă conduce ansamblul pentru a nu neglija pe niciunul din membrii în
ilustrarea secvențelor ce compun scenariul. Montează momente de expresie ale
ansamblului cu secvențe solistice ale cuplurilor din piesele lui Shakespeare.
Fiecărui interpret îi revine remarcarea solistică într-o scenă sau mai multe.
Povestea inspirată de iubirile din scrieriile lui Will prinde viață prin ironia
speculată a bufonilor judecători și înțelepți ai situațiilor diverse,
surprinse.
Intențiile originale ale realizatorului
reprezentației rămâneau fără rost credibil, dacă nu reușea să atragă drept
sprijin al vizualizării scenice o echipă de excepție – interpteți, dar și
creatori ai scenografiei și muzicii. Inspirat compune Paul Ilea ilustrația
muzicală, alăturând motive muzicale din diverse epoci, cu efecte sonore
speciale, servind prin ritm posibilitățile de expresie ale trupului fiecărui
interpret. “Folie” pentru francezi înseamnă nebunie, minunăție, dar este și un
dans popular portughez “La folie” ce nu pare străin muzicii în ilustrarea
sonoră a nebuniei personajelor, bufoni și îndrăgostiți. Din nou, Corina
Grămoșteanu demonstrează a fi o tânără scenografă rafinat inspirată când
ilustrează un spectacol. Decorul său este minimalist, rezumat cu sens la două
oglinzi și o clepsidră. Senzația imaginii teatrale rămân costumele celor
unsprezece interpreți. În negru, costumele par specifice pentru exerciții de
mișcare și dans, dar sunt personalizate fiecare prin accesorii ce trimit spre
bufonii clasici, dau viață prin culoare și sens conceptului reprezentației.
Remarcabilă este interpretarea
tinerilor reuniți în “Gigi Căciuleanu – România Dance Company”. Marea
majoritate a lor e alcătuită din absolvenți ai studiilor de coregrafie, dotați
însă, și cu har actoricesc. Nu sunt numai executanți ce exprimă prin limbajul
special al mișcării și dansului stările ce frământă personajele, ci trăiesc
interior intens fiecare moment. Din ansamblu, în mai multe scene atribuite
special, se detașează Lari Cosmin Giorgescu și Adrian Nour, actori ca pregătire
profesională de bază. Lari Cosmin Giorgescu, chiar dacă nu are studii de dans
sau coregrafie precum majoritatea colegilor săi, deține un har aparte al
expresiei corporale, cultivat și dublat de transpunerea interioară a actorului
în personajele atribuite. Dansează și rostește cu ușurință replica, mereu fiind
în starea solicitată de situația acțiunii. Prin calitățile sale multiple
remarcate în diverse spectacole sau recitaluri, Lari Cosmin Giorgescu este un tânăr
artist unicat al genersției sale. Adrian Nour se adaptează solicitărilor
convenției teatrului-dans, folosind din plin și talentul său muzical. Remarcat
la concursul tv. “Vocea României”, Adrian Nour demonstrează acum că este un
actor deosebit de mobil. Cuceritor susține momente muzicale și în special cel
din final. Iată că tinerii se pot impune ca valori, în ciuda condițiilor
precare oferite de mișcarea noastră teatrală, cum o fac cei doi citați mai sus,
dar și ceilalți colegi ai lor. De pildă, un alt actor de la Teatrul Mic, Ștefan
Lupu. Momente remarcabile mai oferă Ioana Macarie, Ramona Bărbulescu și Ioana
Marchidan, actrițe, dar și absolvente de studii coregrafice. Li se alătură
tineri coregrafi sau dansatori precum Diana Spiridon, Lucile Julaud, Rasmina
Călbăjos, Relu Dobrin și Arcadie Rusu. În alte reprezentații decât cea
vizionată la premieră, unii interpreți sunt înlocuiți de alți colegi din
companie – Richard Bovnoczki, Alexandru-Mircea Călin, Paul Cimpoieru sau
Cristian Osolos.
“Folia, Shakespeare & Co”, unul
dintre puținele spectacole din repertoriul teatral curent inițiate cu prilejul
a 450 de la apariția valorosului Shakespeare,
merită a fi vizionat pentru că rămâne drept o “încântare pentru sufletul
și mintea” oricui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu