joi, 28 mai 2015

GALA PREMIILOR UNITER – EDIȚIA a XXIII-a

O REUȘITĂ CULTURALĂ CU … UNELE ÎNTREBĂRI
         Să nu uităm, teatrul este de multe secole, de când există, factor cultural și educativ pentru societate. “Teatrul este un pericol pentru public!” afirmă astăzi, cu mult tâlc, la 90 de ani, PETER BROOK, marea personalitate a mișcării teatrale internaționale, regizor și teoretician, distins cu PREMIUL de EXCELENȚĂ la actuala Gală a Premiilor UNITER.
         Să ne reamintim că la noi pe vremea sistemului comunist, teatrul era drastic cenzurat. A reușit însă, prin creatorii săi extraordinari să fie cel mai periculos dizident al sistemului. Spectacolele sale memorabile cultivau inspirat pentru Marele Public o convenție originală, subtilă, ce anihila cenzura. Șefii ideologiei de atunci, vedeau în teatru un pericol. Astăzi, cenzura epocii de tristă amintire s-a transformat în … cenzura financiară care afectează cultura și firește, teatrul. Lipsă de fonduri se numește ea! De 25 de ani, guvernanții privesc cultura cu dispreț, o consideră doar un posibil sprijin pentru manevra intereselor mizere ale politichiei personale. Fondurile acordate sunt dictate în general, pe criterii politice. E cu noi sau nu e cu noi, cine beneficiază de “ajutor” financiar?! Valoarea nu mai este criteriul firesc. Valoarea în toate domeniile, a devenit un cuvânt ignorat ca semnificație și recunoaștere socială. Societatea civilă, în general fragil organizată, luptă însă, pentru recunoașterea valorii.
         UNITER (Uniunea Teatrală din România) în 25 de ani de la înființare a reușit să fie o asociație vitală pentru breaslă. Apreciată sau negată de unii luați de valul nou al “libertății” democrației prost înțelese și practicate, UNITER a inițiat consecvent în 25 de ani, o sumedenie de proiecte remarcabile. Unele sunt strict dezvoltate pentru a sprijini financiar artiștii nevoiași, altele țin steagul sus pentru recunoașterea valorii teatrului în peisajul cultural. Proiectul Premiile Galei ajuns la cea de a XXIII-a ediție, este vârf de lance în activitatea UNITER. Rămâne singura manifestare teatrală națională ce acordă în fiecare an teatral, premii în numele valorii, cu sprijin de la sponsori preocupați de cultură.
Ordinul “Meritul Cultural” în grad de ofițer, categoria D – Arta spectacolului a fost acordat de către președintele Klaus Iohannis – UNITER. O distincție mult meritată după 25 de ani de activitate în care sufletul au fost Ion Caramitru și Aura Corbeanu ca manager.
         “Spectacolul” actualei ediții a fost transmis în direct, ca de obicei, de postul public de televiziune. Echipa tehnică a TvR dirijată de Luminița Dumitrescu, a demonstrat că totuși și acum, televiziunea publică aflată în criză financiară, mai deține profesioniști de înaltă clasă. “Spectacolul” a speculat cu pricepere condițiile oferite de Sala Mare a Teatrului Național “I.L.Caragiale” (TNB) transformat în urma renovării și consolidării într-un autentic centru cultural modern, european. S-au speculat pe deplin condițiile tehnice ale scenei, cât și eleganța sălii.
         Amfitrionul Galei, directorul TNB și președintele UNITER, actorul cu har Ion Caramitru a acordat PREMIU PREȘEDINTELUI Uniunii, arhitectului ROMEO BELEA; meritele sale de a transforma astăzi , Naționalul bucureștean în gazdă a culturii sunt evidente.
         Imaginea “spectacolului” Galei și-a completat eleganța prin bunul demers al organizatorilor de la UNITER ca artiștii invitați să beneficieze de sprijinul unor creatori de modă pentru vestimentația purtată în seara evenimentului. Inițiativa este binevenită pentru că se știe că … artiștii salariați la stat, nu au bani să își procure ținute elegante, cum solicită un astfel de eveniment.      
         Urmează prezentarea premiilor Galei. Ele sunt rezultatul unor jurizări, influențate cum este normal de subiectivismul specific judecării actului artistic. Dar … apar totuși, unele întrebări iscate de hibele din regulamentul strict profesional al jurizării ce ar putea anula din intențiile subiective firești ale juraților.

PREMIILE PENTRU ANUL TEATRAL 2014
         Regulamentul se aplică prin două echipe de jurizare. Primei echipe de jurați îi revine sarcina grea a nominalizării valorilor din toată țara, în anul teatral; celei de a doua, desemnarea premianțiilor în urma selecției anterioare. Juriul nominalizărilor a cuprins ca de obicei, conform regulamentului, doar trei critici de teatru – Monica Andronescu, Mircea Morariu și Maria Zărnescu. O surpriză plăcută la ediția a XXIII-a, în sfârșit, nominalizările celor trei au ținut cont și de o regulă elementară a premierii valorilor. Premierea celui mai bun spectacol e de așteptat să se regăsească și în desemnarea altor premii pentru actori, regizor sau scenograf, implicați în realizarea reprezentației distinse. Ediția actuală a practicat această regulă.
         Juriul nominalizărilor a ales personalități din treisprezece spectacole considerate reușit realizate în 2014, în Capitală și întreaga țară. (Opt spectacole sunt comentate la data premierii pe acest blog.) Inexplicabil rămâne totuși pentru selecție întrebarea DE CE printre cele treisprezece nu și-a găsit un loc și “Păi … despre ce vorbim noi aici, domnule?” adaptare de Cătălin Ștefănescu după romanul “Moromeții” de Marin Preda în regia lui Alexandru Dabija, Teatrul Act. Răspunsul … subiectivismul despre care tot “vorbim” la fiecare ediție!
         Cel de al doilea juriu cu o componentă potrivită rostului său, a fost alcătuit din Ștefania Cenean (scenograf), Dan C. Mihăilescu (comentator cunoscut al fenomenului literar, dar și teatral), Valeria Seciu (actriță de marcă), Alexa Visarion (regizor) și Oana Stoica (critic de teatru). Prezentăm rezultatul jurizărilor.

Cel mai bun spectacol – “DE VÂNZARE / FOR SALE” de Gianina Cărbunariu, Teatrul Odeon. Au mai fost nominalizate – “MOBILĂ ȘI DURERE” de Teodor Mazilu, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, producător Centrul Cultural pentru UNESCO “Nicolae Bălcescu” și “OMUL CEL BUN DIN SECIUAN” de Bertolt Brecht, regia Andrei Șerban, Teatrul “Bulandra”. Părerea mea este că se putea acorda ex aequo premiul pentru cel mai bun spectacol și pentru “Omul cel bun din Seciuan” și pentru “De vânzare / For Sale” (spectacole vizionate);  au aceiași tematică și valoare, numai că sunt diferite ca demers teatral. Primul atacă piesa lui Brecht în numele rostului teatrului ca oglindă a realității imediate și solicită timp de peste trei ceasuri efort creator din partea unei echipe ample de colaboratori, cel de al doilea spectacol dezvoltă un text al regizoarei realizat în urma unei minuțioase documentări despre un fenomen actual grav și se integrează unui alt gen teatral – teatrul document. Cei doi regizori au demonstrat a fi “regizori cetățeni” responsabili de ce se petrece în actualitatea curentă. Ambele au valoare și pot fi considerate evenimente ale stagiunii trecute.
Cel mai bun regizor – VICTOR IOAN FRUNZĂ pentru spectacolul “Mobilă și durere”. Nominalizări – Andrei Șerban pentru “Omul cel bun din Seciuan”, Teatrul “Bulandra” și Radu Nica pentru “Incendii”, Teatrul Maghiar de Stat “Csiky Gergely” din Timișoara. Curios, dar “Incendii” nu a primit pentru nimeni din distribuție nicio altă nominalizare la o altă secțiune de premiere.
Cel mai bun scenograf – ADRIANA GRAND pentru scenografia spectacolului “Mobilă și durere”. Nominalizări – Iuliana Vîlsan pentru “Omul cel bun din Seciuan” și Andrada Chiriac pentru “Cerere în căsătorie”, Teatrul Dramatic “Fani Tardini” din Galați.
Cel mai bun actor în rol principal – VLAD IVANOV pentru rolurile din “Omul cel bun din Seciuan”. Nominalizări – Sorin Leoveanu pentru rolul Hitler din “Mein Kampf”, Teatrul Național din Cluj-Napoca și Adrian Nicolae pentru Gore din “Mobilă și durere”.
Cea mai bună actriță în rol principal – ANCA HANU pentr rolul Amalia din “Amalia respiră adânc”, Teatrul Național din Cluj-Napoca. Nominalizări – Alexandra Fasolă pentru rolurile din “Omul cel bun din Seciuan” și Daniela Torok pentru rolul Sally Bowles din “Cabaret”, Teatrul German de Stat din Timișoara. DE CE juriile amestecă meritele dintr-un recital (Anca Hanu) de o oră și câteva minute, cu meritele interpretării unor partituri ample de câteva ore, dificile, cu solicitări multiple cum sunt cele susținute strălucit de Alexandra Fasolă și Daniela Torok? Regulamentul Galei trebuie să departajeze recitalurile, de spectacole ample, în acordarea distincțiilor. Se poartă recitalurile intens, așa că merită o secțiune aparte!
Cel mai bun actor în rol secundar -  MIHAI CĂLIN pentru Caliban din “Furtuna”, Teatrul Național “I.L.Caragiale”. Nominalizări – Andrei Huțuleac pentru rolul Urechiatul din “Mobilă și durere” și Georg Peetz pentru rolul Conferencier din “Cabaret”, Teatrul German de Stat din Timișoara.
Cea mai bună actriță în rol secundar – KATALIN BEREKMERI pentru rolurile din “Castingul Dracului”, Teatrul Național Târgu-Mureș - Compania “Tompa Miklos”. Nominalizări – Ana Ciontea pentru rolul Mama din “Numele”, Teatrul Foarte Mic și Ana Covalciuc pentru Propietăreasa din “Omul cel bun din Seciuan”.
Critică teatrală – DORU MAREȘ. Nominalizări – Claudiu Groza și Ion Parhon
Teatru radiofonic – “HENRIC al V-lea” de William Shakespeare, adaptare radiofonică: Domnica Țundrea, regia artistică: Attila Vizauer. Nominalizări – “Fantomele din Canterville” după Oscar Wilde, scenariul și regia artistică: Ilinca Stihi și “Metamorfoza” după Franz Kafka, scenariul și regia artistică: Ion Andrei Puican.
Teatrul TV – “VINOVATUL” după Ion Băieșu, scenariul și regia artistică: Ion Gostin. Nominalizări – “Roman teatral (Însemnările unui nebun)” după Mihail Bulgakov, dramatizare, adaptare și regie: Vitalie Lupașcu și “Zi că-ți place!” după Valentin Nicolau, adaptare și regie: Cornel Mihalache. Este o bucurie că teatru tv continuă să existe! Rămâne de văzut, când și cum își va consolida repertoriul și va descoperi regizori cu aplicație pentru acest gen teatral!
Debut – ANCA BIANCA POPESCU pentru rolul Fata din “Numele”, Teatrul Foarte Mic. Nominalizări – Vlad Nemeș pentru rolul M din “Cockoși”, Teatrul Act și Ciprian Nicula pentru rolurile din “Ești un animal, Viskovitz!”, Teatrul “Anton Pann” din Râmnicu-Vâlcea.

DE CE în această Gală teatrul independent nu beneficiază prin regulament de o secțiune specială?

Premiul special – UNATC pentru Galele Absolvenților; înmânat rectorului Adrian Titieni

Premiul British Council (premiu găzduit) pentru inovație în management teatral, echipei coordonatoare a proiectului “9G – Noua generație” de la TNB: Cristina Gavrilă (conducător Centrul de Cercetare și Creație Teatrală “Ion Sava”), Ionuț Corpaci Teodorescu (producător delegat) și Viorel Florea (coordonator scenă). Nu știm ce …  cerceteză Centrul “Ion Sava” că rezultatele artistice ale programului  “9G” au fost discutabile ca valoare artistică. Din 42 de proiecte au fost selectate 7 și s-au prezentat 6, realizate de tineri independenți. Cu excepția unui singur proiect, celelalte șase erau experimente căznite și lipsite de o logică elementară. Repertoriul ales rămâne o altă problemă delicată, cum este și cea a tinerilor regizori. DE CE s-a acordat acest premiu coordonatorilor programului “9G” e greu de explicat, mai ales că tinerii independenți reușesc unele spectacole remarcabile în teatre independente?!

Cea mai bună piesă românească a anului 2014 – concurs UNITER sub egida Casei Regale a României – “Timpul nebunilor” de Stela Giurgeanu. (Juriul selectiei – Marina Constantinescu, Dan C.Mihăilescu și Marian Popescu)

PREMIILE SENATULUI UNITER
         Ca în fiecare an, Senatul UNITER acordă premiile sale  selectate în urma propunerilor teatrelor și membrilor din Senat. Lista nominalizărilor este foarte bogată în nume prețuite, dar vom preciza doar pe cei care au obținut premii la actuala ediție.
Premiul pentru întreaga activitate – VLADIMIR JURĂSCU (actor), MIHAELA ARSENESCU WERNER (actriță), ALEXANDRU HAUSVATER (regizor), CLARA LABANCZ (scenograf) și MIRA IOSIF (critic și istoric teatral).

APLAUZE PENTRU INVITAȚI !!!
         Evenimentul cultural a beneficiat de invitați surpriză care au “colorat” încântător momentele Galei.
“WEST SITE STORY”, musicalul celebru datorat lui Leonard Bernstein a fost prezentat ca o noutate la ultima ediție a Festivalului Național de Teatru, de o excelentă echipă de tineri coordonați de Răzvan Mazilu (spectacol comentat pe blog). A fost un spectacol remarcabil, un eveniment ce insufla încredere în tineri, dar … nu s-a jucat, decât de patru ori pe scena Teatrului Odeon! Nu s-a mai putut prezenta publicului din … lipsă de fonduri! În cadrul Galei acei tineri formidabili au oferit un scurt fragment din musical. Poate totuși printr-o minune, un teatru să treacă peste cenzura financiară și să includă în repertoriu “WEST SITE STORY” cu acești minunați tineri! Pe scena mare a TNB și-ar găsi un loc generos acest musical. Prezența lor în Gală a fost o încântare.
FORMAȚIA “VIOLONCELISIMO” cu tineri interpreți a oferit excelente momente muzicale. Din nou, întâlnirea cu tinerii a fost o mare bucurie!
TEATRUL “MASCA” ajuns și el la 25 de ani, ca și UNITER, a cucerit publicul și telespectatorii cu un scurt moment ce exemplifica marea artă a acestei trupe conduse de Mihai Mălaimare, pentru genulul special de teatru dans și pantomimă.
TONI GRECU și o parte din trupa sa au animat cu fin umor ritmul Galei. Un scurt moment de teatru de improvizație a fost un exemplu de ce presupune comedie, satiră de înaltă calitate. Toni Grecu și ai săi rămân singurii autori, creatori de satiră actuală în peisajul nostru cultural. Din păcate se manifestă cuceritor duminica doar la Digi 24 Tv și f.f.f. rar pe scenă !
Seria invitaților s-a completat cu PAULA SELING într-un moment apreciabil și care a pus din nou în evidență posibilitățile tehnice ale scenei de care dispune Sala Mare a TNB.

GALA PREMIILOR UNITER, EDIȚIA a XXIII-a s-a înscris ca un reușit eveniment cultural. Ca aspect general și conținut a dovedit o revitalizare a imaginii sale. Mai are de dat însă, răspunsuri la o serie de întrebări cu  “de ce …?”.

Primul răspuns trebuie să îl dea însă, guvernarea haotică a societății noastre – DE CE NU ACORDAȚI ATENȚIE MERITATĂ CULTURII? … “Nu putem unii fără alții!”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu