O FINĂ ANALIZĂ SCENICĂ A UNEI PIESE UITATE
Teatrul “Bulandra” a
pornit în forță o nouă stagiune. Încă din timpul Festivalului Internațional
“George Enescu” a lansat un spectacol de excepție “The Bach Files” în regia lui
Alexandru Darie pe care îl vom revedea pe parcursul stagiunii. A urmat de
curând “Rața sălbatică” în regia lui Peter Kerek și se lansează în zilele
următoare “Marmura” în regia lui Yuri Kordonsky și “Carusel” în regia lui
Andrei Șerban.
Înscrierea în repertoriu a unei piese
de Ibsen, un clasic al dramaturgiei universale, se întâmplă mai rar în
repertoriile teatrelor noastre. Henrik Ibsen, coleg de generație cu Cehov,
apropiat de acesta prin acordarea atenției sporite pentru profilul psihologic
al personajelor, are întodeauna ca motiv tematic central probleme sociale
majore. Piesele norvegianului rămân actuale mereu prin tematică.
“Rața sălbatică” scrisă în 1884 se
dezvoltă pe două planuri, specifice actualității. Definește în planul doi
cadrul social dominat de bogătașul Werker, om de afaceri aflat în conflict cu
fiul său Georges, ca în planul principal să se facă simțite pregnant efectele
manifestărilor lui Werker în familia modestă a lui Hjalmar Ekdal. Regizorul
Peter Kerek adaptează discret piesa, reduce personajele din planul secund, oferind
teatral esența textului printr-o ireproșabilă analiză psihologică a celor ce se
confruntă dramatic pe drumul existenței cu imposibilitatea de a afla căi
salvatoare prin respectarea adevărului și moralității. Regizorul conduce
acțiunea în scenografia aparent simplă, inspitat creată de Octavian Neculai.
Scena este o pantă ca și drumul în viață a personajului central Hjalmar Ekdal,
cu un fundal din trunchiuri de mesteceni frânte, cu puține elemente de
mobilier. Spațiul de joc este ușor adaptabil locurilor acțiunii, important
fiind podul în care trăiește familia sărmană a lui Hjalmar, iar prin podeau se întrezărește locul care ar găzdui o rață sălbatică, elementul simbolic al
dramei. Costumele sunt moderne, atemporale. Atmosfera fiecărui moment scenic
este configurată și prin jocul luminilor manevrate prin lighting design
Alexandru Darie.
Regizorul Peter Kerek se apleacă atent
pentru descifrarea în profunzime a textului prin urmărirea provocatoare a
evoluției fiecărui personaj și își alege o distribuție de aur. În intenția de a
puncta profilul personajelor, în prima parte a reprezentației, regia aplică
însă, un ritm prea lent, ca în cea de a doua parte spectacolul să impresioneze
prin configurarea în forță a conflictului. Peter Kerek conduce actorii ca
mijloc principal de exprimare scenică a viziunii sale regizorale și nu le
stânjenește interpretarea prin elemente derizorii, exterioare de imagine
teatrală.
Un personaj cu doar câteva
intervenții, importante însă, Werkel, revine lui Victor Rebengiuc. Actorul
definește perfect tipologia omului de afaceri, stăpân pe sine care încearcă să
își spele păcatele din trecut, relația cu Gina, fosta servitoare din casa sa.
Într-un alt personaj de plan secund, bătrânul Ekdal, tatăl lui Hjalmar,
prilejuiește bucuria întâlnirii cu Constantin Cojocaru. Bătrânul provenit din
armată, rămas cu gândul la trecut, este opozant ca stare socială lui Werkel,
iar actorul cu măestrie redă acest personaj-argument pentru conflict. Doctorul
Relling, personaj venit parcă din scrierile lui Cehov, prinde viață în
interpretarea lui Adrian Titieni. Cu măsură lansează accente comice situațiilor
în care e implicat cu beția sa continuă doctorul, dar sugerează remarcabil și
modul înțelept de judecare a momentelor dramatic tensionate din jur. Victor
Rebengiuc, Constantin Cojocaru și Adrian Titieni demonstrează că indiferent de
amplitudinea partiturii, marii actori pot realiza adevărate bijuterii când cred
în conceptul regizoral.
Personajul central, Hjalmar
Ekdal, prilejuiește lui Gheorghe Ifrim, apreciat și cunoscut mai mult pentru
evoluții în roluri cu tentă comică, a arăta o altă latură a talentului său.
Admirabil definește actorul caracterizarea omului cu un caracter slab,
nehotărât, cu eșecuri în viață ce caută fără vlagă să realizeze o “invenție” ca
fotograf, profesie la care a ajuns ajutat de Werkel. Confruntările lui Hjalmar
cu dezvăluirea trecutului soției sale Gina, situația dramatică în care se află
descoperind că Hedvig, nu este fiica sa, actorul le susține desăvârșit,
dezvoltând minuțios prin amănunte de expresie linia caracterială a
personajului. Excelent concepe și trăiește credibil, Manuela Ciucur, stările
prin care trece Gina, soția lui Hjalmar, fosta femeia de serviciu a lui Werkel.
Gina sa se agită ca o gospodină, cu mopul în mână, dar actrița sugerează mereu
frământările interioare, grijile acestei femei. Când Gina recunoaște fosta
relație cu Werkel din care ar fi rezultat Hedvig, actriță trăiește cu forță
dramatică, explozia unui suflet chinuit care spera la găsirea liniștii
interioare în familie. Gina în interpretarea sa apare ca un om simplu, sensibil
care luptă încrâncenat cu destinul. Se remarcă din nou tânăra actriță Ioana
Anton în Hedvig, fata de 14 ani a familiei lui Hjalmar, ce trimite la titlul
simbolic al piesei. Desenează prin multiple nuanțe proflulu “sălbatic” al
adolescentei care frenetic își arată prețuirea față de cel considerat tatăl ei.
Ioana Anton se dovedește a fi o actriță vârf de lance a generației sale.
Căutător al adevărului poate și pentru a își răni tatăl, Georges Werkel, e
interpretat cu subtilitate de Șerban Pavlu. Actorul sugerează și ambiguitatea
lui Georges prin susținerea cu abilitate a relațiilor cu fiecare personaj aflat
în diverse situații. Benefiicind de o distribuție de aur, regizorul Peter Kerek
propune o citire scenică reușită a piesei lui Ibsen exploatând substratul
psihologic al textului.
“Rața sălbatică” rămâne un
spectacol apropiat de sufletul publicului, un act cultural, în care se
valorifică pe deplin piesa lui Ibsen.
P.S.
Prin proiectul “Surorile Heddei - Susținerea femeilor artist în România și
Estul European cu regizoare și distribuții exclusiv femenine”, numele Ibsen devine
doar pretext de afiș pentru sălile mici din trei teatre din Capitală. Proiectul
a beneficiat se pare și de niște fonduri europene. Cu pretenția de “artiste”,
regizoarele Catinca Drăgănescu (“Ibsen incorporated”), Ioana Păun (“Un dușman
al poporului”) și Carmen Vidu (“Eu, o casă de păpuși”) încearcă experimente cu
scenarii dominate de intenția actualizarii forțate și chiar vulgare, în cazul
primelor două regizoare. Apelează la numele lui Ibsen și nu la conținutul
profund al scrierilor sale. Consecventă drumului căutării unui nou limbaj
teatral cu ajutorul video proiecțiilor, doar Carmen Vidu dovedește o apropiere cât de cât
de tematica lui Ibsen. Docil servesc intențiile de remarcare a regizoarelor,
actrițe stimate pentru alte roluri, ajunse cobai în acest proiect feminist
independent.
Am luat bilet pentru seara de joia asta !!
RăspundețiȘtergereUn Ibsen cu asa distributie e de neratat :)
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327