ZDRENȚE … ȘI LA PROPIU ȘI LA FIGURAT
Este remarcabilă inițiativa
directorului Teatrului “Bulandra” de a găzdui spectacole ale absolvenților. A
găzduit și a inclus în repertoriul curent al teatrului - “INCENDII”, spectacol remarcabil de absolvire
a trei ani de studiu al unei echipe de la UNATC, comentat și pe acest blog. Nu
întodeauna are însă, șansa de a descoperii astfel de spectacole – examen.
Laboratorul de Noapte al Studioului Space a primit “Tango” realizat de
studenții de la “masterclass”, tot de la UNATC cu o distribuție ce include și
actori ai teatrului, în regia și scenografia unor tinere aspirante la creații
originale.
Regizoarea Laura Vlad a ales una din
piesele celebre ale dramaturgului și prozatorului polonez Slawomir Mrozek (1930
– 2013), “Tango”, preferată și a multor repertorii din teatrele noastre. Stilul
marelui dramaturg este apropiat de teatrul absurd și de suprarealism. Scrisă în
1964, piesa “Tango” aduce în atenție povestea unei familii numeroase marcată de
conflictul între generații, animat și de sistemul social al unor regimuri
totalitare. Personajul central, tânărul Artur se revoltă împotriva
mentalităților diverse și imoralității care îi macină familia, vrea schimbare
și adevăr; mulți analiști îl consideră pe Artur, un Hamlet modern. Revolta îi
aduce un sfârșit tragic, iar locul său în familie va fi preluat de servitorul
Edek, un primitiv, ca și Caliban din “Furtuna” lui Shakespeare. Artur cel
răzvrătit, vrea o nouă ordine, dar nu găsește soluții pentru transformările
dorite. Trebuie precizat pe scurt demersul acțiunii pentru a analiza tratarea
scenică a piesei de către cei de la “masterclass”, piesă în care Mrozek, cu
pricepere desăvârșită, creionează psihologia fiecărui personaj pentru a motiva
propunerea tematică. În planul secund al conflictului, dramaturgul dezvoltă și
o satiră dură la adresa experimentelor artistice, preocupare de bază a tatălui
lui Arthur, Stomil. Poate acest plan secund a înspirat-o și pe regizoarea Laura
Vlat în experimentul său teatral de politizare forțată a textului! Regizoarea
tratează tragicomedia lui Mrozek drept o comedie horror, exagerând ridicol în
proiectul său pe evidențierea pericolului regimurilor totalitare. Polonezul a
criticat aspru în multe din piesele sale totalitarismul, dictatura, pentru a
evidenția efectele dramatice aduse mentalității celor care se confruntă cu
astfel de sisteme sociale bolnave. Laura Vlad își va sprijini viziunea
regizorală pe scenografie și proiecțiile considerate la noi în continuare,
inovații teatrale.
Decorul imaginat de Emilia Furdui în
Studioul Space cu puține locuri și spectatorii distribuiți pe trei laturi ale
spațiului de joc, nu reușește să sugereze nimic în raport cu textul, decât să …
sufoce publicul. Toți pereții sălii și podeaua sunt decorate cu … “zdrențe”, cu
costume de teatru ajunse zdrențe prăfuite. O astfel de imagine generală, bănuim
că ar avea drept scop, trimiterea spre o lume distrusă, plină de lepădături.
Costumele Wilhelminei Arz completează intențiile decorului. Fără suport pentru
evidențierea tipologiei personajelor, costumele amestecă stiluri de croi și
culoare. În centrul spațiului de joc, decorul se completează cu un catafalc.
Spre finalul reprezentației, zdrențele “covor” al podelei vor fi strânse cu
ajutorul mașiniștilor. Podeaua, ca și catafalcul vor prinde culoarea stridentă
de roșu, cu trimitere poate spre vremea totalitarismului comunist. Proiecțiile
intervin mereu pe zdrențele de pe pereți prin trimiteri la … epoca lui Hitler
și Mao Zedong! Lipsită de coerență fiind, viziunea regizorală dornică doar de
originalitate, distruge substratul piesei și consistența personajelor.
În
debutul reprezentației, Arthur, înveșmântat într-un costum decent pe linie
contemporană, studiază o carte de anatomie în apropierea spectatorilor,
intenția regizorală fiind poate, de a motiva revoltele ulterioare ale
tânărului, iscate de lipsa coloanei vertebrale a celor din familia sa. Fără
suport în text, regia îl va transforma apoi, pe Arhur prin manifestările sale
într-o sosie a lui … Napoleon, urmând mimarea lui … Hitler! Astfel, personajul
lui Mrozek și menirea sa în conflict sunt spulberate de inovațiile stupide ale
regiei. Aberantele efecte de imagini în tratarea scenică a piesei, cu dorința
regiei de condamnare a regimurilor totalitariste, anulează comedia amară
construită de polonez prin personaje și relațiile dintre ele.
Regizoarea nu acordă importanța
cuvenită actorului într-un spectacol. Toți actorii distribuiți nu își pot
dezvolta credibil personajele atribuite din cauza regiei și scenografiei care
le anihilează bunele intenții. Salvează esența caracterizării personajelor, Doru
Ana în interpretarea cu finețe a tatălui extravagant, Stomil și Ana – Ioana
Macarie în Eleonora, mama imorală. Cu măestrie cei doi actori sugerează în
multe momente nuanțat, tipologia personajelor. Ionuț Toader pornește o
prezentare credibilă a revoltei lui Artur în fața imoralității familiei, dar
regia obligă personajul pe parcursul reprezentației la manifestări de isterie
ca un individ aflat în căutarea puterii absolute, în dezavantajul actorului. În
Ala, iubita naivă a revoltatului Artur, se remarcă Eliza Păun; costumele
personajului și expunerea regizorală falsă a relației dintre cei doi, afectează
interpretarea rolului de către tânăra actriță. Încearcă să creioneze cerdibil
Constantin Dogioiu, profilul lui Edek, un troglodit. Menirea personajului pentru
mesajul textului, se anulează însă, prin grotescul impus de regie în definirea
sa. Viziunea regizorală îl arată de pildă, pe Edek cum face dragoste cu … o
planșă din “Anatomia” studiată în debutul reprezentației de Artur sau în final,
transformarea acestuia ca imagine într-un dictator amintind de cel din
Venezuela.
În cei doi bătrâni – Eugenia și
Eugen, actori cu experiență și personalitate, încearcă să treacă peste
artificiile regizorale exagerate, să arate convingător în unele momente, starea
de ramolisment a personajelor. Regia caricaturizează personajele, iar Mirela Gorea și Ion Chelaru reușesc totuși, uneori să puncteze esența tipologiilor respective.
Ambiția regizoarei de a supra
solicita în numele inovației teatrale tematica piesei, are drept rezultat un
talmeș-balmeș de imagini cu … zdrențe și la propiu și la figurat. Actorii nu
sunt folosiți la valoarea lor pentru a prezenta personajele unei familii cu
mentalități afectate ca rezultat al unor sisteme sociale totalitare.
Spectacolul este lipsit de coerență în specularea teatrală a sugestiilor
textului.
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327