vineri, 28 octombrie 2016

“OAMENI OBIȘNUIȚI” – FESTIVALUL NAȚIONAL DE TEATRU

TEATRUL DOCUMENT

         Teatrul Național “Radu Stanca” din Sibiu a fost prezent cu acest spectacol realizat de Gianina Cărbunariu, regizor și dramaturg, stabil în aplicarea și susținerea genului de teatru document. Întotdeauna își alege o temă, în special de strictă actualitate, se documentează mai serios decât un jurnalist, alcătuiește un scenariu pe care îl regizează original cu scopul de a avertiza asupra problemelor grave care frământă societatea.
         “Oameni obișnuiți” este un scenariu amplu ca tematică despre corupție, birocrație, imoralitatea celor plătiți de stat din care unii chiulesc iresponsabil de la locul de muncă. În centrul tematicii își dorește să fie “whistleblower-i” (avertizorii de integritate), mai precis, funcționarii responsabili care sesizează organele statului și chiar mass media de nereguli constatate la locul de muncă și apoi, sunt hăituiți de angajator, cariera le este distrusă și chiar, viața. Se luptă în justiție pentru cazurile sesizate de furt din banii publici, de situația gravă în care ajung unele proiecte, dar legislația este confuz concepută în parlament de toate partidele care urmăresc doar, interesele lor și nu pe ale cetățenilor. Tematica se vrea dezvoltă pe o solidă documentare a scenariului. Dar … cazurile alese conștiincios, îngreunează perceperea scopului tematic.
         Sunt aduse în fața publicului teme importante, dar … cu un singur exemplu concret din România referitor la Compania Națională de străzi și drumuri, alăturat unor cazuri diverse din Anglia, Franța, Italia, etc. Acest montaj și prin ilustrarea teatrală, sugerează că întreaga lume ar fi măcinată de corupție, imoralitate și legi de interes pentru politicieni. Caracatița abuzurilor are extinse brațele pe tot mapamondul, numai că la noi și-a focalizat mai multe brațe și cetățeanul nostru trebuie să fie responsabil, să acționeze, să își apere integru concetățenii. Acest substrat tematic alese de Gianina Cărbunariu, îsi pierde însă, din interes pentru spectatorii de la noi prin montajul care aglomerează cazuri de peste hotare și devine stufos și prin manevrarea pe segmente a fiecăruia. România e dramatic distrusă de corupție, furt, birocrație, legi strâmbe emise în 26 de ani de toți politicienii din toate partidele, în numele interesului lor. Societatea noastră oferea pentru această tematică importantă, o sumedenie de exemple curente.
       
  Pentru a servi teatral tematica scenariului și substratul său de avertizare publică, regizoarea Gianina Cărbunariu folosește șase actori admirabili care i-au drept partener direct publicul. Actorii – Florin Coșuleț, Mariana Mihu, Ioan Paraschiv, Ofelia Popii, Dana Taloș, Marius Turdeanu, nu au de interpretat personaje, ci doar de a marca identități tipologice, în funcție de cazuistica prezentată. Nu relaționează între ele aceste scheme de personaj, ci direct cu spectatorii. Lansează mereu întrebări spectatorilor, unii fie pentru a se apăra de neregulile săvârșite, alții pentru a avertiza și provoca spectatorii să ia atitudine în fața nedreptății. Actorii reușes o implicare ireproșabilă în acest demers teatral dificil.
         Imaginea teatrală se construiește prin scenografia și light design – Mihai Păcurar. Actorii poartă costume gri, cu cămăși albe ca uniforme de posibili funcționari, iar în funcție de caz, apelează la diferite accesorii – halate, fular, veste, etc – ca să marcheze identități tipologice. Interpretarea lor este condusă în prim planul scenei, în spate fiind un “zid” ingeniuos construit de scenograf pentru  manevrarea unor segmente spre a defini diverse spații solicitate de cazul care trebuie ilustrat. Partea de sus a “zidului” găzduiește proiecții cu sens metaforic, dar și proiecții cu declarațiile reale ale personajelor care au fost victimele cazurilor alese de scenaristă. Aceste declarații – argument sunt folosite de regizoare abia spre finalul reprezentației.
         Regizoarea Gianina Cărbunariu este un artist complex, implicat în viața societății și a ales ca mijloc de manifestare, teatrul document. Despre noi și lumea în care trăim ar vrea să fie și spectacolul “Oameni obișnuiți”, dar scenariul său nu servește pe deplin scopul major ales, tratat scenic cu multe proiecții reale luate parcă din transmisii tv. În acest spectacol rostul actorilor rămâne minimalizat în dauna sporirii credibilității tematicii.


P.S. Ziua de luni, 24 octombrie a FNT a mai cuprins – “ÎNTRE NOI E TOTUL BINE”, “CREDITUL”, “Obsesii”, “Punctul orb” și “Băiatul din Brooklyn”, regia Cristi Juncu (Teatrul Evreiesc de Stat, București), “Lungs”, regia Nicolae Constantin Tănase (produs de VANNER Collective în colaborare cu Teatrul Luni de la Green Hours, București), “Trei nopți cu Madox”, regia Mihai Lungeanu (Teatrul “Nottara”).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu