vineri, 5 septembrie 2025

GALA TÂNĂRULUI ACTOR ”HOP” - Ediția 28

 DRUM GREU PENTRU AFIRMAREA TALENTULUI!

Gala ”Hop” de 28 de ani oferă absolvenților numeroaselor universități de artă o posibilitate de lansare ca personalități deținătoare de talent. Proiectul a fost inițiat de regretatul Ion Caramitru în cadrul UNITER. Trebuie subliniat că dintre premianții edițiilor precedente peste jumătate sunt astăzi artiști de prim rang în teatre de stat ori independente, în filme sau producții tv. 

Un afiș excelent alcătuit, cu semnificație pentru actuala ediție

TEMA ACTUALEI EDIȚII ...

Amintim că fiecare ediție are un director artistic și propune o temă provocatoare concurenților aleși în urma preselecției unui juriu. Atuala ediție a avut drept director artistic pe Erwin Șimșensohn, regizor de valoare și un excelent manager al Teatrului de Stat Constanța care a găzduit Gala în sala proaspăt renovată și finala în cea veche. Tema propusă - ”Povești vechi, atitudini noi”. Directorul artistic motivează alegerea temei - ” (...) i-am invitat să pornească de la un fragment din dramaturgia antică și să-l aducă în prezent (...) Cred cu tărie că teatrul chiar când pornește din povești vechi de mii de ani, poate vorbi limpede și puternic despre lumea de astăzi.” Valoarea unei piese de teatru rezistă și peste secole când tema, mesajul rămân actuale pentru umanitate.

Tema Galei 28 a solicitat concurenților ca în cinci minute (!!!) să prezinte un monolog la ”Proba liberă” din creațiile anticilor - Aristofan, Plaut, Seneca, Sofocle, Eschil, Euripide. La ”Proba impusă” concurentului i-au revenit alte cinci minute pentru un monolog din dramaturgia contemporană, alese fiind texte de Leta Popescu, Alexandra Badea, Mihaela Michailov.

... ROL CULTURAL MAJOR

Concurenții au beneficiat cu trei săptămâni înainte de concurs și de o ”Tabără pre-Hop” (28 iulie – 3 august), un laborator de lucru cu profesioniști din lumea teatrului și filmului. Rezultatul laboratorului a fost însă, discutabil. De pildă pentru ”Proba liberă” unii concurenți au ales de-a valma nume antice celebre ca să alctuiască cele cinci minute de monolog. Cităm unul din exemplele unui ”ghiveci” de monolog inspirat din ”Lysistrata” de Aristofan, ”Antigona” de Sofocle, ”Medeea” și ”Bacantele” de Euripide. Este imposibil să transmiți credibil un mesaj cultural educativ și emoțional în cinci minute având drept bază piesele citate, dramă și comedie. Alți concurenți sau rezumat mai înțelept la un singur dramaturg din antichitate.

... GREU DE ÎNȚELES ALĂTURAREA

Pentru ”Proba impusă” rămâne discutabilă alăturarea tematică a clasicilor antici cu dramaturgia actuală. Este știut procentul alarmant de public cu ”analfabetism funcțional” care afectează societatea noastră în urma sistemului de învățământ prost construit. Rostul teatrului este și cel educațional, să transmită publicului emoția perceperii relațiilor umane veșnice de când e lumea, să le judece. Majoritatea din piesele dramaturgiei actuale se coboară la succesul aplauzelor unui public tributar ”analfabetismului funcțional”. 

Cei 25 de concurenți erau absolvenți ai prea multelor universități de artă de la noi care produc aproximativ 300 de actori anual. Vroiau firește aplauze pe texte dorite de un anume public sferind de alarmantul ”anafalbetism funcțional”. Ei nu poartă vina ”Probei impuse”! Alăturarea celor două probe este neinspirată. Concurenții puteau să arate la cele două probe cum o ”poveste” antică este perfect valabulă și în zilele noastre printr-o tratare a conținutului, modernă teatral. 

ÎNVĂȚĂMÂNTUL ARTISTIC ...!

În caietul program al ediției 28 s-a omis acum precizarea la fiecare concurent pe cine a avut profesor formator. Evident că profesorii erau ”doctori”, majoritatea însă, fără a practica pe o scenă profesia de actor. 90% dntre concurenți dovedeau lipsa pregătirii necesare la capitolul vocal – dicție, frazare logică, impostație vocală, perceperea subtextului ca mesaj al replicii rostite. Instruirea pedagogică nu dovedea nici posbilitatea actorului de a relaționa cu publicul luat drept partener de dialog. Majoritatea monologurilor erau recitate stângaci, exterior, fără trăire interioară a situațiilor dramatice. Nici sub aspectul expresiei corporale nu se impuneau. Fără doar și poate, unii demonstrau că dețin un talent nativ, dar nu au beneficiat de cizelarea sa în universitate, nici sub aspect cultural și nici sub cel tehnic vocal și corporal. Păcat de efortul lor și dorința de lansare pe rampa oferită de această Gală! Firește că toți au avut de învățat din prezența în fața unui public alcătuit majoritar din directori de teatru și regizori.

PREMIANȚII ...

Preselecția concurenților a fost efectuată de – Diana Lupescu (actriță), Diana Mititelu (regizoare) și Marius Turdeanu (actor). Juriul care a acordat premiile era alcătuit din personalități de marcă ale vieții teatrale din diverse generați – Vladimir Anton (regizor), Marina Constantinescu (critic de teatru), Andreea Grămoșteanu (actriță), Bobi Pricop (regizor) și Adrian Văncică (actor).


NU S-A ACORDAT de către juriu, Premiul ”Cornel Todea” pentru cea mai bună trupă de actori la Secțiunea grup. Au paticipat trei trupe. Una totuși a fost remarcată de public prin transmisia pe online efectută Galei de către UNITER și votul spectatorilor de acasă - ”Interior-expus” cu Alex Gabera și Alex Stoicescu. Publicul a mai acordat prin vot online la Secțiunea individual – Premiul pentru cea mai bună actriță – Iulia Ioana și pentru cel mai bun actor – Laurențiu Bobeică.

Secțiunea grup cred că este necesar să introducă pentru premiere, ca și Gala, regizorii tineri care activează în principal în teatrul independent și alcătuiesc echipe cu tinerii colegi actori. Avem o criză de regizori și este necesar ca proiectul Galei să acorde atenția cuvenită și absolvenților de la clasele de regie.


Premiile la Secțiunea individual acordate pentru interpretarea monologurilor inspirate de antici.


  • COSTIN STĂNCIOI (absolvet 2024, UNATC București) obține trei premii pentru interpretarea monologului ”It-s not you, it-s Medeea” - ”Medeea” de Euripide - Premiul pentru cel mai bun actorPremiul pentru prestanță, rostire scenică și expresie corporală instituit de actrița Dorina Lazăr și Premiul ” 1/10 pentru FILM la TIFF”

  • AURELIAN CULEA (absolvent 2020, UNATC) – Premiul ”Ștefan Iordache” - Marele Premiu al Gakei pentru ”Make Teba Great Agan” - ”Antigona” de Sofocle. Premiul a fost inițiat de sora marelui actor Ștefan Iordache după trecerea sa în neființă.

  • CRISTINA BORDEANU (absolventă 2022, Universitatea ”Babeș – Bolyai” din Cluj Napoca) – Premiul pentru cea mai bună actriță pentru ”NARACTRIȚA” - ”Trahinienele” și ”Electra” de Sofocle, ”Bacantele” de Euripide și ”Eumenidele” de Eschil.


  • Premiul ”Sică Alexandrescu” - Premiul special al juriului – BUSE OZGUL (absolventă 2024, UNATC București) pentru ”Medeea este mama mea!” - ”Medeea” de Euripide și text propiu , TEODORA TUDOSE (absolventă 2024, UNATC București) pentru prezența la Secțiunea grup în ”Insula dreptății” - ”Oreste” partea 1 ”Agamemnon” de Eschil, ”Medeea” de Euripide și ”Medeea” de Seneca.


  • Premiul rostirii la microfon – CRISTINA BORDEANU (acordat de regizoarea Ilinca Stihi care a coordonat Atelierul de voce cu tema ”Mesajul către fostul meu”) câștigă un rol într-un spectacol radiofonic.



INSULĂ” - EVENIMENT CULTURAL AL GALEI

La fiecare ediție a Galei s-au prezentat spectacole invitate. Ediția 28 a oferit un adevărat regal cultural, unicat cu ”INSULĂ” un spectacol muzical de Ada Milea după texte de Gellu Naum, producție a Teatrului de stat Constanța. Pentru mișcarea teatrală acest spectacol poate fi considerat un eveniment teatral, iar pentru Gală o lecție strălucită de arta actorului. 

Textele încărcate de aspecte reale din viață, compuse admirabil de Gellu Naum în stil suprarealist erau cuceritoare și tratate teatral cu mare artă și atenție în a transmite emoție publicului. Distribuția era alcătuită din adevărați maeștri ai profesiei – ȘTEFAN MIHAI; MARIAN ADOCHIȚEI, MIHAELA VELICU, ECATERINA LUPU, LUIZA MARTINESCU, MIRELA PANĂ, ANDREI BIBIRE, COSMIN MIHALE, ANDREI STROESCU, LUCIAN IFTIME. Dacă nu ereau acești minunați actori, subtilitatea textului și conceptul regizoral de muzical, cu inspirație realizat de Ada Milea (regie, muzică și versuri) nu ar fi prins splendoare. Interpreții cântau la diferite instrumente, unele originale, interpretau vocal muzica, trăiau fiecare situație și mai ales exploatau fiecare sens al cuvântului lui Gellu Naum și îi amplificau valoarea prin expresii corporale. Echipa din umbra spectacolului - Ada Milea, plus Andu Dumitrescu (scenografie), Lucian Prasti (asistent lighting design), Ecaterina Lupu (contribuții adaptare text), Victor Panfilov (consultant sunet) oricât de inspirați sunt, nu puteau să înfăptuiască teatral excelent acest spectacol, dacă nu le puneau în practică ideile ACTORII. 

Teatrul de stat Constanța sub direcția lui ERWIN ȘIMȘENSOHN și-a câștigat prestigiu prin repertoriul ales (multe spectacle au fost comentate și pe acest blog) și prin alcătuirea ireproșailă a trupei de actori, compusă din mulți tineri. Dacă în urmă cu multe decenii Teatrul Tineretului din Piatra Neamț era puntea de lansare a marilor actori, acum cel din Constanța i-a luat locul.


P.S. Merită felicitări UNITER care continuă să susțină acest proiect pe timpul greu fianciar de astăzi, prin harnica sa echipă activă și pentru a 28-a Gală – Dragoș Buhagiar (președintele Uniunii breslei), Aura Corbeanu (director executiv), Doina Lupu (coordonator program), Florin Caracala (prducător executiv) alături de numeroși colaboratori și de Teatrul de stat Constanța. 

Felicitări merită și cei 25 de concurenți ambițioși și avem speranță că vor reuși în viitor, cu puțin noroc și studiu de cizelare a calităților native deținute.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu