marți, 11 mai 2010

GALA TEATRULUI TÂNĂR – FUNDAȚIA DAN VOICULESCU

FALS ACT CULTURAL ȘI LIPSĂ DE RESPECT FAȚĂ DE TINERI

Este revoltător cum au fost păcăliți tinerii care își doresc afirmare în teatru printr-o făcătură de concurs care îi momea cu promisiunea unui premiu de 100 000 de euro anunțat în reclame tv sau 100 000 de dolari, cum specifică siteul Fundației Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, organizatorul acestui proiect. Gala Teatrului Tânăr se pare că nu este la prima ediție, dar date despre manifestările anterioare nu au fost comunicate. Teatrul Odeon a găzduit joi, 6 mai, această Gală care a demonstrat a fi un fals cultural provocator însă, prin promisiuni atractive pentru orice tânăr creator naiv.

Situl celor care au inițiat acest concurs nu specifică mai nimic despre regulamentul competiției, cum e firesc pentru orice proiect de acest gen, decât … “Tinerii au la dispoziție peste o lună pentru a se înscrie “. Spectacolele trebuiau să fie în premieră pentru acest concurs, sau erau acceptate și cele rulate în alte competiții, ori prezente pe afișul stagiunii trecute ori actuale ? Puteau participa absolvenți ai universităților de profil, ori liceeni, sau amatori ce vor să joace teatru ? Care ar fi durata limită a unui spectacol ? Etc, etc. Șefa acestui proiect tentant prin suma spectaculoasă promisă drept premiu, Camellia Buda, afirma că vrea să lupte pentru “consolidarea culturii”. La ediția de la Teatrul Odeon s-a văzut însă, pregătirea sa lamentabilă pentru acest domeniu, confundându-l cu o promoție comercială.

Publicul era primit cu aplauze de către o echipă de aplaudaci împrumutați de la emisiunile tv ale Antenelor, țintuiți pe ambele părți ale scărilor teatrului. Frumos îmbrăcați din recuzita posturilor respective, aplaudau la comandă pe oricine întrăznea să intre la manifestație. Se vroia o atmosferă ca la Cannes sau la premiile Oscar, dar totul era ridicol. Teoretic, Gala avea drept public țintă tinerii blugiști, iar pe scări urcau politicieni, moderatori tv, în ținute austere, cu pretenția că ar fi mari iubitori de teatru. De fapt, aveau de îndeplinit o obligație de serviciu pentru că nu am zărit niciodată pe vreunul dintre ei la un spectacol de teatru. Pe lateralele scărilor se agitau câțiva tineri luptători în costume de pe timpul lui Euripide ca să anime “evenimentul”. În foaier, alți tineri în costume ce sugerau diverse epoci jucau rolul de aplaudaci. În numele pretenției culturale de răsplătire a valorilor tinerei generații a teatrului nostru, se propunea publicului un kitch. În sală, la parter, locurile erau rezervate unor personalități – foști miniștri, politicieni, celor de pe sticla antenelor și pentru câteva vedete ale divertismentului, în special interpreți de muzică ușoară. O treime din locuri nu s-au ocupat. Penibil a fost că la Gala destinată tinerilor aceștia n-au dat năvală ca spectatori interesați să afle cine a obținut marele premiu. Pe parcursul unui spectacol ghiveci am fost anunțați că s-au înscris la concurs 50 de trupe care au reunit 100 de tineri actori !! Ei chiar nu erau curioși să descopere cine a cucerit aprecierile juriului compus din personalități : George Mihăiță – președinte, Maia Morgenstern, Rodica Mandache, Mircea Diaconu, Virgil Ogășanu, regizorul Radu Afrim și criticul Ion Cocora ?! Aceata era componența juriului final, pentru că un alt juriu bănuim că a selectat din cele 50 de spectacole anunțate, pe cele 19 cum indică situl. Printre spectacolele participante la concurs și înșiruite pe situl Fundației Dan Voiculescu am descoperit și “Bella și cavalerul fără nume”. Nu se preciza nicăieri că acest spectacol datează din 2007, a participat cu succes la cea de a treia ediție a proiectului Teatrului de Comedie “Comedia ține la TINEri” și distribuția era alcătuită din tineri care astăzi au notorietatea meritată, actorii : Ioana Anastasia Anton, Tudor Aaron Istodor, Lucian Iftime și regizorul Vladimir Anton. Printre cele 19 spectacole se mai aflau “Doi dintre noi” al prestigioasei trupe Passe Partout Dan Puric, cât și câteva examene ale celor de la UNATC. Fițuica program a acestei Gale cu un premiu de 100 000 de dolari sau euro, nu pomenea nimic de participarea celor 19 trupe, de actorii lor afirmați prin filme și spectacole de teatru, unii chiar premianți, dovedind o lipsă de respect elementar față de ei. N-au avut bani pentru un caiet program de prezentarea tinerilor concurenți, dar au avut pentru … “Ospățul Roman “ la care au fost invitați spectatorii la finalul acestei Gale.

Până la anunțarea premiului, s-a derulat un spectacol pueril improvizat. Eusebiu Ștefănescu și colegul său mai tânăr, Axel Moustache, ca reprezentanți remarcabili ai unor generații de actori diferite ca vârstă, prezentau manifestarea susținând un dialog tern, lipsit de orice informație, filosofând absurd pe tema generațiilor artistice. Baza Galei au fost două momente intitualte pompos : “Recital coregrafic susținut de prim-balerinii Teatrului Balșoi (Moscova)”. Nu erau nominalizați cum sunt cei de pe afișele ce au invadat Capitala cu spectacolul rusesc de balet, artiști ai poporului di Rusia, premiați la o mulțime de festivaluri. Aceștia au rămas anonimi. Poate chiar că își și meritau anonimatul cu toate că au dansat în mici fragmente din baletele clasice “Don Quijote” și “Spărgătorul de nuci”, considerate aceste titluri și ele neimportante pentru a fi anunțate. Ce legătură avea totuși, baletul clasic cu Gala Teatrului Tânăr ?! Numeroase valori ale teatrului tânăr puteau oferi momente teatrale, monologuri, dacă exista un proiect autentic ca intenție de popularizare a tinerelor talente din teatrul nostru. Printre cele două momente de balet clasic a fost strecurat și un minirecital cu poezii de Eminescu, susținut de Ion Caramitru. A fost singurul act artistic adecvat pretențiilor proiectului, cu toate că minunatul actor nu prea face parte din generația tânără. Momentul milita de fapt, pentru “teatrul cuvântului”, aspect neglijat de spectacolul Galei. A urmat apoi anunțarea premiatului: “EXIL ÎN PĂMÂNTUL IUBIRII”, un spectacol de … teatru-dans. Spectacolele plasate de juriu pe locurile doi și trei nu au mai fost anunțate, dar s-a precizat că sunt tot teatru-dans. Genul este cultivat la noi cu succes, la Teatrul Odeon, de minunatul artist Răzvan Mazilu pe care nu l-am zărit printre spectatori. Prin cele puține minute de teatru-dans oferite din spectacolul premiat, acesta se dovedea a fi o încropeală de dans stângaci , având unele intervenții cu texte de Barbu Fundoianu, rostite cu un glas palid de cineva care se dorea a fi considerată actriță. Au fost nominalizați de către prezentatori cei care alcătuiau trupa, dar nu merită a fi specificate numele lor. Fragmentele din spectacol, s-a mai anunțat că sunt afectate de absența actorului Richard Bovnoczky, un tânăr a cărui personalitate s-a afirmat pe scene independente sau în teatrele instituționalizate. Când din distribuția unui spectacol lipsește un actor și se prezintă doar fragmente din proiectul său, nu se pot emite comentarii mai ample despre valoarea sa. “Exil în pământul iubirii”, spectacol găzduit în 2009 și de Teatrul Național “I.L.Caragiale”, a obținut premiul de 100 000 de dolari sau euro, dar cifra s-a uitat a mai fi menționată la Gală. Situl Fundației Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României precizează că acest premiu este destinat doar “finanțării participării trupei câștigătoare la festivaluri internaționale de teatru, pe marile scene ale Europei”. Așadar, trupa câștigătoare se poate deplasa la Festivalul de la Avignion, în iulie ori la cel de la Edinburgh, în septembrie, și vom afla apoi cum i-au fost recunoscte calitățile la aceste festivaluri de marcă, europene. Urăm succes trupei !! Cu banii promiși drept premiu poate Fundația Dan Voiculescu prin specialiștii săi va intermedia și impresariatul pentru acceptarea la aceste festivaluri internaționale a trupei !!

Gala Teatrului Tânăr s-a petrecut sub lozinca : “Cultura salvează România ! Salvați cultura!” și ne-a lăsat un gust amar urmărind punerea în practică a proiectului. Cultura și tinerii erau doar un pretext pentru manipularea unor interese cu iz politic. Spectacolul oferit era rușinos, lipsit de un elementar respect față de tânăra generație care își are valorile sale cu greu afirmate pe drumul plin de dificultăți al culturii noastre teatrale. Lipsa din rândul spectatorilor a tinerilor demonstra că ei nu pot fi atrași de promisiunea că devoțiunea față de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, cândva le va fi răsplătită cu un premiu important. Antenele tv ce au o strânsă legătură cu patronul acestei fundații, în jurnalele lor nu se învrednicesc să transmită niciodată o știre culturală despre concerte, premire teatrale, expoziții sau apariții editoriale. Această prăpădită Gală a tronat însă, în jurnalele informative ale Antenelor, deoarece în concepția lor, “Cultura salvează România !!”, ca și emisiunile lui Capatos, Mădălin Ionescu sau divertismentele prezentate de Dan Negru. Credem că mecenatul cultural presupune act cultural, lansare de valori, nu doar publicitate stil tv și regretăm că nu a fost așa în cazul acestei gale.

Un comentariu:

  1. Mă bucur că aţi scris articolul acesta! Am văzut aproape toate spectacolele din aşa-zisul concurs şi am fost extrem de revoltată, atât de calitatea majorităţii lor, cât şi de pretenţia aberantă şi ultramediatizată a organizatorilor cum că m-aş afla în faţa viitorului teatrului românesc.
    Dar în ceea ce priveşte observaţia că cei 100 de actori care au participat la concurs nu au fost curioşi să vadă câştigătorii la serbarea finală, aceasta nu e chiar corectă: LI S-A INTERZIS SĂ INTRE DE CĂTRE ORGANIZATORI, aşa că au rămas la uşă. Gala, după cum spuneţi, nu era pentru ei...

    RăspundețiȘtergere