luni, 31 mai 2010

“VedeTEatru” (EDIŢIA VII) – BUZĂU – FESTIVAL NAŢIONAL

PUBLICUL A AVUT CUVÂNTUL

Calificativul de “VEDETĂ”, din cauza mass media şi în special a sectorului său vizual – televiziunea -, a fost total demonetizat. DEX îl defineşte în funcţie “de marea popularitate” de care se se bucură “un actor într-un spectacol şi mai ales într-un film”. Dicţionarul completează definiţia fără a preciza însă, că şi VALOAREA poate ar trebui luată în consideraţie în atribuirea acestui calficativ. Fireşte, apare acum, întrebarea : “Cine dă cuiva calificativul de valoare” ? Greu de răspuns la această întrebare. Toţi suntem subiectivi ! Publicul recunoaşte totuşi, valorile şi le respectă, indiferent de cum le popularizează televiziunile şi speculează subiectivismul telespectatorului. Include şi VEDETELE DE CARTON de pe micul ecran, atractive pentru o vară, uitate apoi şi înlocuite cu alte persoane total fragile în consistenţa lor artistică.
Directorul Teatrului “ George Ciprian” din Buzău, Marinela Ţepuş, a avut o iniţiativă demnă de toată stima pentru cei care mai cred că valoarea trebuie recunoscută, că are o menire culturală . A lansat un proiect de festival,”VedeTEatru”. Când publicul invadează sălile de spectacol, sătul fiind de ofertele televiziunilor, este excelentă iniţiativa sa. Festivalul “VedeTEatru” de la Buzău, iniţiat de Marinela Ţepuş, a fost însă, programat în aceiaşi perioadă, 15 – 22 mai, cu festCO, desfăşurat în Capitală. Programare neinspirată, cum se întâmplă cu mai toate festivalurile din ţară care nu au însă, un proiect solid construit ca acesta. Recunoaşterea “vedetelor” din teatru, indiferent de definirea termenului din dicţionare, rămâne un demers apreciabil care merita mai multă atenţie.
Fiind implicată ca selecţioner unic pentru festCO, nu am putut urmări, la faţa locului, “VedeTEatru”, dar m-a uimit iniţiativa luată şi în funcţie de criza financiară. La fiecare ediţie, festivalul de la Buzău, avea un juriu de specialişti pentru nominalizarea VEDETEI din diverse compartimente teatrale. De astă dată, când s-a oprit tematic la REGIE, domeniu greu de judecat de către spectatorul mai puţin cunoscător al rolului important al regizorului într-un spectacol, a ales ca publicul să decidă cine este regizorul “vedetă”. Fondurile nu au permis alcătuirea unui juriu de specialişti în ale teatrului, şi alegerea “vedetei” din regie a rămas doar, la latitudinea unui juriu alcătuit din spectatori. Personal mi se pare senzaţională decizia juriului ales prin tragere la sorţi din cei care au plătit abonamentul pentru a viziona cele 13 spectacole din festival, oferite de cele 8 trupe teatrale participante. Tragerea la sorţi a desemnat un elev, doi psihologi, o doamnă poliţistă şi o economistă. Acest juriu al spectatorilor a considerat că VEDETA regiei este … ALEXANDRU TOCILESCU pentru spectacolul, “Sfârşit de partidă” de Samuel Beckett de la Teatrul Metropolis, din Capitală. Spectacolul este comentat pe blog.
Surpriza opţiunii juriului pentru meritul regiei provine din participarea concurenţială a mai multor regizori apreciaţi şi chiar premiaţi în 2010 de către specialişti. În acest festival-concurs, “VedeTEatru”, au participat : “Pryamus & Thisbe 4 you” de la Teatrul Odeon, în regia lui Alexandru Dabija, premiat de analişti la Gala UNITER, drept cel mai bun regizor al stagiunii luate în discuţie, “Made in România”, regia Dan Puric, proiect propus de Compania de Teatru “Passe Partout DP”, “39 de trepte” în regia lui Petre Bokor de la Teatrul “Nottara”, “Omul şi perna” în regia lui Radu Afrim de la Teatrul “Maria Filotti” din Brăila şi “Miss Daisy şi şoferul ei” în regia lui Claudiu Goga, de la Teatrul Evreiesc de Stat. (Majoritatea spectacolelor sunt comentate pe blog.) Între o comedie, precum cea de la Teatrul Odeon, regizată de Alexandru Dabija şi un spectacol încărcat de substanţă dramatică şi multiple sensuri, ca “Sfârşit de partidă”, juriul spectatorilor l-a ales pe regizorul celui din urmă drept “vedetă”. A fost impresionat de propunerea teatrală a lui Alexandru Tocilescu de a “citi” scenic piesa lui Beckett, considerată aparţinând teatrului absurd, cu sensibilitate, fără artificii metaforice exagerate, cu trimiteri subtile la o realitatea existenţială care nu e străină nimănui. Regizorului Alexandru Tocilescu a mai fost anul acesta premiat şi de cei din Biroul Secţiei Române al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (A.I.C.T.) pentru realizările remarcabile din 2009, alături de Radu Beligan. Este o situaţie rar întâlnită premierea unui regizor şi de către colegii din breasla criticilor, şi de către spectatori care îi recunosc valoarea ca adevărată “vedetă” a teatrului nostru, ignorată, e drept, de mass media, cum sunt ignoraţi toţi slujitorii Thaliei. Presa scrisă sau cea vizuală a difuzat doar câteva ştiri confuze despre aceste festivaluri – festCo din Capitală şi “VedeTEatru” de la Buzău -, nominalizând sporadic doar unele premii. Mai nimeni din mass-media nu a anunţat distincţiile acordate de secţia română a A.I.C.T. ori premiile de excelenţă de la festCo – Sanda Toma, Dumitru Rucăreanu şi Mircea Albulescu, trei din marii actori care au lansat în viaţa culturală, în 1961, Teatrul de Comedie.
Proiectul festivalului de la Buzău, de a susţine că teatrul îşi are “vedete” culturale, merită a fi dezvoltat şi sprijinit în bunele sale intenţii. Are un specific aparte, apropiat de “moda” presei preocupată insistent însă, doar de vedetele de o seară. Undeva, la Buzău, cineva vrea să demonstreze, că “vedeta” presupune şi valoare culturală, nu numai “popularizare” pe sticla televizorului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu