luni, 16 mai 2011

“BĂRBAȚII SUNT DE PE MARTE, FEMEILE SUNT DE PE VENUS” – GODOT CAFÉ TEATRU

O ECHIPĂ REMARCABILĂ DE TINERI ACTORI, DAR …

… Și în cazul acestui spectacol captivant prin distribuția cu tineri actori, se face simțită lipsa regizorului coordonator care să pună în evidență cum se cuvine și solicită convenția teatrului, capacitățile textului și interpreților.

Alegerea repertorială este indicată pentru interesul publicului special al acestui teatru independent, ce începe să își consolideze personalitatea. “Bărbații sunt de pe Marte, femeile sunt de pe Venus” are la bază dramatizarea scrierii cu același titlu a americanului John Gray (Dr.), un fel de “ghid” de analiză al relațiilor cuplului. Scriitorul a înregistrat un mare succes internațional cu această carte, publicată și la noi în 1992, și totodată multe contestări pentru pretențiile sale de a fi considerat “doctor” în domeniu. Înșiruie cu originalitate o sumedenie de situații în care se poate afla și construi un cuplu, femei și bărbați din diverse medii sociale, cu atitudini erotice și practici diferite, în variate etape de vârstă. Dinamica emoțională a celor două sexe e surprinsă de scriitor, dar nu și de regie. Controversatul dr. Jon Gray în scrierea sa apelează la o analiză psihologică elementară pentru a prezenta diversitatea relațiilor existente în comunicarea celor care se află ca relație primară într-un dialog și vor să dezvolte un cuplu de lungă durată. Acest aspect esențial al scrierii este tratat însă, simplist în spectacol, lipsind îndrumarea regizorală. Actrița Doina Antohi își atribuie și rolul de regizor. Prezentarea teatrală a celor peste 15 secvențe, schițe ale unor posibile relații de cuplu, este incoerentă ca scop de transmitere a unor sugestii privind abordarea comunicării celor care caută un partener de viață.

A reunit și a avut la dispoziție actori tineri admirabili – Mirela Zeța, Andreea Grămoșteanu, Ioana Barbu, Andreea Samson, Constantin Diță, Alexandru Conovaru, Andrei Mateiu, Pavel Bârsan, Șerban Gomoi, cărora regia însă, nu a reușit întodeauna să le folosească substanțial capacitățiile. Sunt scene în care actorii citați sunt excepționali și altele în care tratarea regizorală sau lipsa regiei, le afectează credibilitatea interpretării. Din păcate, Doina Antohi, implicată fiind și în regie, eșuează ca actriță în două scene în care interpretează o fata pasionată de un meci și o mireasă cu stridențe vocale ne controlate de … regizorul absent. Actorul-regizor care și vrea să joace în spectacolul său riscă foarte mult, și eșuează adeseori. Actorii au nevoie de suportul unei concepții regizorale, de îndrumarea regizorului detașat de apariția sa în scenă ca actor.

Primele două scene ale reprezentației par niște scheciuri banale apropiate stângaci și absurd de teatrul de revistă. Al treilea scheci, cu un cuplu “cool”, e tratat vulgar. Spectacolul prinde viață abia în următorul moment propus de dramatizare. Într-un local sunt surprinse prin mai multe secvențe diverse cupluri. Totul se petrece însă, pe o scenă italiană pentru că regia a uitat că beneficiază de spațiul de la Godot Café Teatru, unde spectatorii se află la mase și acțiunea se putea petrece mult mai atractiv printre meseni. Evoluția tinerilor actori în acest moment, cu unele excepții, este notabilă. Spectacolul continuă în ritm lent, cu o pauză neavenită, prin alte momente, scheciuri, diferențiate calitativ. Această mult prea lungă reprezentație - peste două ceasuri și jumătate - se redresează în cea de a doua parte, unde mai apar totuși, și momente derizorii, estradistice – de pildă, nunta cu … stroboscop -, dar câștigă valoare printr-un final admirabil susținut de Andreea Grămoșteanu și Constantin Diță., subtil moralizator ca text prin rezumarea etapelor exisistenței unui cuplu,

Confuză devine vizualizarea scenică a radiografierii relației bărbat-femeie propusă de text prin abordarea a diverse stiluri teatrale, când cu exagerare comică apropiată de teatru de revistă, când cu atenție pentru cuvânt și relația specială a cuplului aflat în acțiune, care prejudiciază adeseori eforturile de interpretare a diverselor roluri ce revin unor tineri cu har și entuziaști pentru a servi scena, nu numai divertismentul tv.

Spectacolul se vrea a fi atractiv și prin costume. Actorii schimbă de la o scenă la alta, numeroase costume, mai mult sau mai puțin inspirate în raport cu situațiile. Schimbările îngreunează transpunerea actorilor în personaje și ritmul reprezentației. Toată stima pentru sponsorizarea realizării acestor costume, dar ele nu ajută să evidențieze credibil relațiile solicitate de acțiunea propusă de text. Diferențele de mediu social, etc, se puteau rezolva prin accesorii de costum. “Parada modei” exagerat întrebuințată de viziunea regizorală, nu impresionează, ci doar plictisește prin timpii morți necesari reprezentării.

Actorii reuniți în echipă pentru acest proiect lipsit de regie sunt însă, EXCEPȚIONALI în diverse scene. Susțin adevărate examene de actorie. Am amintit pe Andreea Grămoșteanu, Constantin Diță, dar nu se pot uita aparițiile Mirelei Zeța de nerecunoscut în diverse momente prin nuanțarea jocului cu inteligentă aplicată pentru creionarea fiecărui rol. Când e o lesbiană indiană, când o naivă prostuță, când o persoană cu autoritate. Flexibilă în expresie, Ioana Barbu dă consistență fiecărei tipologii ce îi revine, gândește atent rostul cuvântului rostit de personaj. Andreea Samson demonstrează o largă gamă de transpunere în desenul personajelor, se adaptează caracterizării lor cu dezinvoltură și le prezintă fermecător publicului. Își schimbă stilul expresiei motivată interior în funcție de oferta partiturilor atribuite, Pavel Bârsan, un alt actor deosebit al generației tinere. Într-un scheci fără replică, Alexandru Conovaru reușește să atragă atenția asupra prezenței sale , deosebit fiind și în alte scene. Prin mobilitate în diferite roluri se rețin interpretările tinerilor Andrei Mateiu și Șerban Gomoi. Cu toții sunt talente, profesioniști ambițioși care s-au implicat într-un proiect dificil și au vrut să suplinească absența contribuției unui regizor.

“Bărbații sunt de pe Marte, femeile sunt de pe Venus” este un spectacol ce trebuie vizionat , amuzant în multe secvențe, atractiv prin distribuție.

Godot Café Teatru sprijină consecvent valorile tinerei generații de actori cum arată și prin propunerea repertorială “Cupluri”, în regia actorului Teatrului “Bulandra”, Vlad Zamfirescu, un alt spectacol ce va fi coment pe acest blog.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu