joi, 16 februarie 2012

“ PENSIUNE COMPLETĂ“ – TEATRUL MIC

ÎN SFÂRȘIT, O COMEDIE BULEVARDIERĂ DE CALITATE

Se aplică mereu în repertoriul multor teatre , selectarea unei comedii bulevardiere pentru atragerea publicului. Numai că și acest gen de “teatru bulevardier” lansat în Franța în secolul XVIII de dramaturgi, a solicitat cu timpul , profesioniști în domeniul regiei pentru a îi da imaginea scenică specială solicitată de text. Nu orice regizor deține capacități profesionale de a ilustra, astăzi, “teatrul bulevardier”. Genul poate fi acceptat ca teatru comercial din dorința “succesului de casă”, dar prin respectarea în amănunt a rețetei scrierii, fără a aluneca pe calea efectelor vulgare cultivate de divertismentul tv, așa zis comic cu pretenția de a fi actual și la modă . Comedia bulevardieră are o intrigă simplă, dar cu intenții satirice ample și moralizatoare, dezvoltate de clasicii genului, Eugene Labiche sau Georges Feydeau. Urmașii lor dramaturgi și apoi, regizorii au respectat mai bine ori mai confuz cerințele genului.

Teatrul Mic în parteneriat cu ArCuB, a optat pentru dramaturgul francez contemporan, adept al genului, Pierre Chesnot ale cărui piese figurează cu succes în repertoriul teatrelor de pe diverse meridiane. Intriga “Pensiunii complete” e simplă, dezvoltă linia comicului specifică vodevilului și are drept suport șiretenia celor care trădează cuplul conjugal ce se transformă într-un triunghi al aventurilor erotice.

Reușita spectacoului pornește de la “adaptarea” la tărâmul nostru, inteligent făptuită de regizorul Gelu Colceag. Infiltrează cu discreție , replici esențiale ca trimitere spre actualitatea spațiului mioritic în care trăim pentru vizualizarea scenică a subiectului. Cu toate că baza conflictului piesei este relația erotică, regizorul nu o ilustrează primar, vulgar, se ferește de artificii și acordă o atenție deosebită interpretării personajelor de către actori pentru a creiona admirabil rolurile cu un irezistibil efect comic.

Simplu, elegant și funcțional este decorul lui Bogdan Spătaru, casa lui Magali (Ana Bart) în care se refugiază mereu amantul ei, regizorul de televiziune Jean Francois (Cristian Iacob), locuință ce se transformă forțat de situație … într-o pensiune. Costumele scenografului sunt croite în amănunt pentru definirea personajelor. Un exemplu ar fi, cele ale cuplului de elvețieni , Hans (Sergiu Fleșner) și Heidi (Claudia Prec) sau cele desenate în alb și negru pentru Cecile (Ruxandra Enescu), soția venită de la Paris la pretinsul Hotel Mimoza, ca să își întâlnească soțul, pe Jean. Imaginea generală a reprezentației este plăcută privirii spectatorului fiind ireproșabil speculată de regizor. Gelu Colceag se adaptează excelent solicitărilor unei comedii bulevardiere, ritmul este alert condus, original speculează monologuri explicative ale situațiilor pentru a relaționa cu publicul . Monologurile revin lui Jean, personajul principal al acțiunii. Cristian Iacob, actor de bază al Teatrului Mic, cunoscut și apreciat și în producții tv ori filme, se adaptează admirabil unei comedii bulevardiere; cu temperament prezintă inventivitatea soțului care încearcă să scape de culpa sa de a își înșela soția. Jocul actorului expresiv la nuanță, degajă un umor deosebit, mergând pe linia implicării active cu partenerii și spectatorii. Cu farmec manevrează datele personalității soției, Cecile, actrița Ruxandra Enescu. La casa lui Magali transformată fictiv în pensiune, intervin ca turiști de ocazie, numeroase cupluri. Tinerii actori, Claudia Prec și Sergiu Fleșnet, în cuplul elvețienilor, sunt remarcabili în aceste roluri secundare prin amănuntul gesturilor și sinceritatea implicării în situații . O surpriză este și evoluția în registru comic a actorului Vitalie Bantaș în rolul violonistuli Legris, aflat în pragul sinuciderii că l-a părăsit soția. Degajă cu finețe haz în caracterizarea timidului Legris.

O adevărată plăcere este să o întâlnești pe scândura scenei pe Abdreea Grămoșteanu, vedeta de la “Mondenii” tv, în Paquerette, o femeie de moravuri ușoare. Sugerează din amănunte de expresie, necazurile personale ale acelei femei nevoite să devină prostituată . Interpretarea sa impune un haz special. Andreea Grămoșteanu , actriță cunoscută și prețuită pentru evoluțiile sale în divertismentul tv. nu a alunecat pe panta manierismului ce poate induce participarea la astfel de emisiuni dovedit de alți colegi de breaslă, și demonstrează aplicarea talentului său și pe scenă, “în direct” cu publicul. Un alt cuplu de turiști este cu haz prezentat de Liliana Pană (Nadine) și Bogdan Talașman (Gerard). În naivul soț înșelat, Charles, este distribuit un alt actor important al teatrului, Claudiu Istodor. Caracterizează remarcabil personajul . Poartă mereu cu firesc legată de mână gentuța comandantului unui submarin și se implică amuzant în farsele din jur. Conștiincios se achită de transferul în diverse personaje de plan secund, Cuzin Toma. Rămâne un punct nevralgic pentru spectacol interpretarea amantei, Magali, prin simplista tratare a actriței Ana Bart. Partitura nu pare convenabilă profilului său artistic. Îi oferea o multitudine de situații comice dictate de conjunctura transformării casei amantei în … pensiune, Magali , fiind un personaj pilon al acțiunii, transformat banal, doar într-o femeie ... gospodină.

“Pensiune completă” prin regia inventiv aplicată unei comedii bulevardiere de Gelu Colceag, și prin interpretarea marii majorități a actorilor abil conduși să își evidențieze capacitățiile, rămâne un spectacol atractiv, ce exploatează cu rafinament textul, cu o subtilă trimitere spre realitatea noastră. Este o comedie necesară poftei de bună dispoziție a spectatorului , exemplar realizată sub aspectul calității, ce va ține afișul Teatrului Mic, multe stagiuni.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu