POVESTE DINTR-UN… TRIB
Moda teatrului actual apelează
insistent prin ambiția regizorilor la spectacole “DUPĂ” mari dramaturgi,
aceștia nefiind capabili să își conceapă propiile texte. Personalități
culturale precum Shakespeare, Moliere sau chiar Caragiale, cred că îi pot sprijini în a se remarca. Metoda rămâne
discutabilă prin atacul la valorile culturale, ce ajung a fi tratate scenic
fals, excentric, comunicând sensuri minore, laterale.
Nikolay
Kolyada, regizor și actor – interpret și al fantomei tatălui lui Hamlet -, a
înființat cu dificultăți în micul oraș din Rusia, un teatru independent ce îi
poartă numele, cu o sală de 100 – 120 locuri, cu o echipă care reunește actori
amatori, dar și profesioniști. A realizat un spectacol “după Shakespeare” cu
“Hamlet”, piesă în topul valorilor, calificată de cercetătorii operei
autorului, a conține o multitudine de teme vitale, veșnic valabile. “Hamlet”
pentru orice spectator este ca un “libret” de operă, îi cunoaște linia
poveștii. Nikolay Kolyada îi plasează simplist acțiunea printr-un montaj e
drept original, într-o lume tribală, mărginașă. Consistența psihologiei
personajelor prin replică și relații, dispare, personajele devin păpușile unei
comunități minore. Decorul ales are drept element central o ușă în centru și
multe tablouri în jur, greu descifrabile ca sens prin plasarea fragilă a
luminii, fiind detașat și exagerat folosit, doar tabloul lui Leonardo da Vinci,
“Monalisa”. Costumele par concepute pe linia unor uniforme, puține personaje
centrale încercând o detașare personală, neinspirat marcată. Prin tabloul cu
“Monalisa”, manevrat insistent de
personaje, se pare a se sugera că acest simbol cultural a ajuns într-un trib
lipsit de orice speranță ai cărui membrii poartă … o lesă de gât, precum câinii
plimbați de stăpâni prin parcuri. Ar sugera … lipsa libertății ?! Lesa va
înlocui în final și armele duelului. Încărcată de intenții simbolice,
predominant fiind cele falice, majoritatea lor este lipsită de suportul minimei
motivării prin text, viziunea regizorală era doar un experiment teatral
oarecare, ambițios. Regizorul parea să-și fi dorit a fi un … Salvador Dali în
teatru, apelând exagerat la calea suprarealismului
său. Comparația e întâmplătoare, pentru că Nikolay Kolyada arăta scenic a fi
departe de nebunia creatoare a lui Dali. Și-a dorit un spectacol antisistem,
inspirat poate și de conaționalul său, apreciatul scriitor Daniil Harms din
secolul trecut. “Originalitatea” conceptului nu poate fi plasată însă, într-o
zonă culturală pentru că e lipsită de coerență.
În
primele douăzeci de minute ale unei reprezentații, ce dura trei ceasuri, se
dădea impresia că vom asista la un spectacol de teatru-dans după “Hamlet”.
Aproximativ douăzeci de persoane dansau în cerc, pe o muzică dezvoltată
insistent apoi, pe întregul spectacol. În aceste minute de dans tribal, se
detașa Oleg Yagodin, interpretul lui Hamlet. Pe parcursul reprezentației,
actorul a mai reușit câteva momente impresionante, printre care cel plasat spre
final de regizor, celebrul monolog “A fi sau a nu fi …”. Trăia însă, particular
rolul, în afara motivării prin teatralitatea aleasă de conceptul regizoral marcat în jurul
său, care îi sufoca interpretarea. Nu își afla sprijin nici prin relaționare
revoltei cu cei din preajmă, nici prin manifestări raportate la rămășița
replicilor din piesă. Așa se pare că și-a dorit regizorul, ca Hamlet să fie o
persoană particulară, specială,
ieșită din specificul tribului în care locuia ! Bântuia totuși, mereu
scena, fără rost, fantoma tătălui lui Hamlet, cu aripioare și coroniță de
îngeraș, jucat de animatorul spectacolului, Nikolay Kolyada, care reușea în
multe momente, să stârnească și râsul unor spectatori. Gertruda, mama lui
Hamlet, se arăta a fi gravidă, ca în scena confruntării cu fiul rebel să intre
în durerile facerii. Ofelia, în prima apariție, se juca … cu un șobolan viu,
care am regretat că nu a mai apărut în alte scene pentru că părea un “actor”
dotat. În orice confruntare dintre personaje, trasul de lesele purtate de gât,
provoca emoția unei posibile sufocări a actorilor. Energia gesturilor domina
interpretarea și dovedea dăruirea distribuției față de proiect. Exemplele
“teatralității” neconvingătoare pentru o posibilă credibilitatea a acestui spectacol
experiment sunt mult mai numeroase.
“Hamlet
după Shakespeare” era un
experiment cu o idee minoră, desprinsă din complexul bagaj ideatic al
piesei - izolarea tragică a
individului într-o zonă primitivă, tratată teatral. Rămâne fără răspuns întrebarea,
de ce acest regizor nu și-a investit fantezia creatoare evidentă într-un text
propriu și a apelat la Shakespeare ?! Putea realiza un spectacol mai onorabil
ca sens cultural cu efect emoțional real.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu