UN SPECTACOL DE NEUITAT
De mulți ani, nu am avut ocazia
să urmăresc un astfel de spectacol memorabil, tratând o piesă clasică, perfectă
solicitării contemporane prin
expunerea teatrală a universalității
sensurilor scrierii. Fără să știrbească un cuvânt din cunoscuta piesă de
Shakespeare, “Romeo și Julieta”, regizorul lituanian Oskaras Korsunovas
prezintă o dramă socială în care ura este o prejudecată cu tradiție. Fără o
motivare profundă, ura macină cele două familii vecine, Montague și Capulet,
victime fiind Romeo și Julieta. Tinerii caută să se elibereze prin iubire de
această “tradiție”, dar își găsesc libertatea numai prin moarte. Gradat,
regizorul atacă fenomenul prejudecății și sentimentului urii. La început,
disputele dintre cele două familii sunt privite ironic, trece apoi la
satirizarea acidă a diverselor manifestări, aspectul general comic, domină
lansarea conflictului. Dar încet, încet infiltrează și amplifică posibilul
rezultat tragic pe care îl provoacă iresponsabila nebunie a urii. De la râs
provoacă apoi, lacrimi în ochii
spectatorului. Rar, foarte rar se poate sesiza la un spectacol, cum numeroase
scene opresc parcă respirația publicului, cum reușea această reprezentație.

Pentru amplificarea tensiunii atmosferei și sensurilor
ascunse și descoperite vizual în conflicte, contribuie admirabil și o serie de
alte compartimente ale spectacolului. Manipularea luminii puncta sensul unor
situații limită; ilustrația muzicală în stil italian, cât și multe accente
sonore particulare, sprijineau
ritmul dramatic și chiar comic al momentelor; plastica mișcării scenice
deținea surprinzător expresii originale. Spectacolul era o încântare vizuală,
servită strălucit de toți actorii din distribuție. În orice rol, central sau de
plan secund, interpretarea era impresionantă, ireproșabil dezvoltată la nuanță
în susținerea relațiilor. De la Rasa Samuolyte – minunată în Julieta, până la
Giedrius Savickas în Romeo, de la Egle Mikulionyte – surprinzătoare cu tâlc în
relațiile celei care este doica Julietei, până la Dainius Kazlauskas în
Mercuțio, de la Darius Gumauskas în Tybald și până la interpreții numeroși ai
fiecărei familii, toți actorii dovedeau talente speciale, mulate cu perfecțiune
pe profilul personajelor și intențiile regiei. Transpunerea în personaj a
fiecărui interpret, uimea.
În
acest spectacol erau multe scene ce nu se pot uita ușor. De pildă, “duelul”
original dintre Mercuțio și Tybalt, urmărit de Romeo care părea răstignit pe
“crucea” dintre cele două case sau celebra scenă dintre cei doi îndrăgostiți
așezați fragil pe marginea vârfului “crucii”, în vreme ce în spațiile de jos se
derulau discret imagini, precum cea a frământării din aluat a două siluete ori
finalul încărcat de sensibilitate, impresionant, al morții celor doi tineri îndrăgostiți, ca urmare a urii generale din jur. Fiecare scenă cunoscută pentru că
“Romeo și Julieta” a devenit prin trecerea timpului, un “libret” cultural prin
alte spectacole și ecranizări, surprindea prin rezolvarea scenică și adevărul
modivării.
Păcat că acest spectacol unicat al lui Oskaras
Korsunovas, despre care se poate scrie o carte, nu a avut decât două reprezentații,
una la Craiova și alta în Capitală. Spectatorii au nevoie de astfel de
spectacole contemporane pornite din valori dramatice clasice, în care replica
autorului este respectată cu sfințenie, iar creatorul “traducerii” scenice,
alături de echipa aleasă, descifrează și descoperă multitudinea de sensuri
ale cuvântului și conflictului pe care le vizualizează credibil și novator, și provocă emoție și gând interior, receptorului mileniului trei.
“Romeo
și julieta” a fost marele eveniment al Festivalului, un spectacol exemplar, o
adevărată “lecție” culturală despre cum se poate descifra scenic astăzi, o
piesă de referință, concepută în urmă cu cinci secole, care conține sensuri
universal valabile, rămase firești și importante pentru realitatea curentă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu