UN EXPERIMENT MEMORABIL
Dansator, coregraf și profesor,
GIGI CĂCIULEANU are o bogată biografie artistică internațională, începută la noi sub
îndrumarea maestrei dansului nostru contemporan, Miriam Răducanu. Meșterul
propune pe prima scenă a țării pentru “Anul Caragiale” un experiment, un
spectacol nonverbal, ilustrativ
prin expresie corporală, inspirată de întreaga operă a lui Nenea Iancu. Este o
demonstrație de excepție a faptului că scriitorul secolului XIX, “aniversat” în
2012, rămâne și astăzi contemporanul nostru și nu numai al nostru. Fără să
apeleze la replica sa spirituală, numai prin mișcare, dans și firește o coloană
sonoră cu motive muzicale semnificativ alese, demonstrează acest adevăr.
Întreprinde demersul său pe scena mare a Teatrului Național “I.L.Caragiale” sub
auspiciile Centrului de Cercetare și Creație “Ion Sava” în partereniat cu Art
Production.
Aspect din repetiții |
Gigi
Căciuleanu și-a gândit proiectul pentru a se adresa unui target larg de
spectatori. Pe de o parte atrage pe cei care cunosc ca un “libret de operă”
piesele, schițele lui Caragiale, pe de altă parte se adresează necunoscătorilor
spre a le transmite cu ironie aspecte din “lanțul slăbiciunilor” umane.
Creatorul reușește să exploateze satira scriitorului, sensurile majore ale
scrieriilor sale, dându-le un grad de universalitate printr-un alt limbaj decât
cel al cuvântului, apelând la un alt stil convențional, expresia corporală, și
propune “teatru coregrafic”. Nu relatează scenic acțiunea din “O scrisoare
pierdută”, “D’ale carnavalului” sau “Năpasta” ori cea din schițe. Extrage spre
ilustrare doar esența conflictelor universal valabile printr-un montaj alert ,
comunicată de interpretarea unei echipe excepționale.
Tânăra
scenografă Corina Grămoșteanu sprijină inspirat conceptul lui Gigi Căciuleanu.
Decorul pare aparent simplu cu acel fundal și trei cuburi în negru, dar cu
laturi transparente și ușor manevrabile pentru configurarea unor spații
speciale de joc. În debutul reprezentației spectatorii sunt întâmpinați de
unsprezece manechine golașe repartizate în diverse ipostaze, în acest decor,
fiind simbolic imaginea celor unsprezece interpreți care vor transmite apoi,
intențiile conceptului de “teatru coregrafic” asupra operei lui Caragiale. Este
“prologul” de imagine al convenției. La început, interpreții continuă sensurile
“prologului” și poartă costume asemănătoare ca imagine cu cele ale
manechinelor, sunt personaje neutre care vor interveni spre comentare, adeseori
sub această vestimentație “uniformă” , completătă spre final cu adausul unei
părți în negru al ținutei generale.
Ținuta uniformă a ansamblului, Corina
Grămoșteanu o transformă sugestiv pentru cei care se detașează interpretând în
diferite secvențe, personajele active ale lui Caragiale, prin diverse elemente
de costum sau accesorii. Gigi Căciuleanu apelează la transformarea ținutelor
spre a sublinia jocul dintre real și absurd al personajelor, oameni de fapt,
dintr-o lume veșnic tumultosă. Absurdul unor situații, regizorul – coregraf îl
definește a fi și “logica” lumii cotidiene. Excelent conduce Gigi Căciuleanu
expresia mișcării corporale, a dansului modern desprins ca gest uneori din
tehnica clasică spre a sugera tipologii sau situații. Cu originalitate apelează
cu rost la celebrele bastoane din epoca lui Nene Iancu, devenite în multe
secvențe “parteneri” de expresie ai interpreților. Cu măestrie creatorul
construiește teatrul coregrafic, fiind regizorul original care se rezumă
strălucit numai posibilitățile de expresie corporală ale interpreților ,
înlocuind cuvântul. Actorii “trăiesc” gestual situații, stări, tipologii.
Aspect din repetiții |
“Gigi
Căciuleanu Romania Dance Company” reunește unsprezece tineri, majoritatea
actori la bază, dar și coregrafi, cu harul exprimării prin dans modern, prin gest
și mișcare, prin pantomimă chiar. Un exemplu ar fi tânărul actor Lari Giorgescu
apreciat și premiat pentru diverse roluri în teatru verbal, ce este o admirabilă
prezență în echipă, dar și în momente solistice. “Monologul” său “Discurs
electoral” este excepțional interpretat. Sunt remarcabili și alți actori,
precum Ștefan Lupu, Istvan Teglas cunoscuți din diverse spectacole, cărora li
se alătură Alexandru Călin și Adrian Nour care dețin și experiența acumulată la
Passe Partout DP (trupa lui Dan Puric). Prin calitățile de “dansatori” dovedite
în “D’ale noastre” sunt senzaționali acești tineri actori de teatru. Se
integrează ireproșabil echipei, interpreți cu studii coregrafice
și chiar o bogată practică în domeniu, cum sunt Vanda Ștefănescu, Ioana Macarie,
Ramona Bărbulescu, alături de Rasmina Călbăjos, Ioana Marchidan, Cristian
Nanculescu. Cei unsprezece își dăruiesc talentul cu tot sufletul proiectului,
și fiecare reușește să se detașeze de ansamblu prin momente solistice speciale,
sugerând credibil tipologiile lui Caragiale și lumea sa, dar și a noastră,
actuală.
Evident
că aceste performanțe ale expresiei prin dans teatral, nu se puteau realiza
fără o coloană sonoră originală, editată de Lucian Stan și Marius Marchidan. În
ideea universalității lui Caragiale, creatorul coloanei sonore Gigi Căciuleanu
combină compoziții semnate de Lucian Stan, Marius Mateșan, Dan Handrabur,
Cristina Handrabur, Cristian Stanciu, Vlaicu Golcea, Mitoș Micleușanu cu
inserturi muzicale din Vivaldi, Beethoven, Verdi, Johann Strauss, Mozart,
Bizet, Enescu sau Bach. Poate șoca această combinație a “montajului muzical”
prin treceri de la ritmuri balcanice la inserturi din “Traviata” sau alte
acorduri celebre, până la ritmuri actuale. Combinația este un suport al
sugestiilor și tensiunii mișcării .
Ca
într-un film cu o formulă originală, spectacolul cuprinde douăzeci și unu de
secvențe , unele cu rost de comentariu al situațiilor expuse, altele cu sens
real conflictual. Sunt unele secvențe, ca de pildă, “Cvintet Urban” ori “Rumanoid
Blues” sau “Cvartet Monden” care par a înstrăina arta mișcării de esența lui
Caragiale. Rămân memorabile însă, secvențe precum, “Frații de Partid”,
“Cetățean Be-At”, “Mitici”, “Revoluție în Papuci”, “D’ale mahalalei”, “Înger
Căzut” ori “Carnaval”. Sunt mici bijuterii ale artei noului gen – “teatru
coregrafic”. Finalul reprezentației impresionează, când întreaga echipă coboară
în preajma publicului și prin
expresia gesturilor subliniază că și publicul face parte din lumea prezentată,
subliniind scopul major al spectacolului.
“D’ale
nostre” se poate considera și o adevărată lecție de studiu pentru regizorii de
teatru ambițioși de a actualiza cu orice preț opera lui Caragiale, răstălmăcind
însă, aiurea sensurile sale.
Până
în acest moment, spectacolul Naționalului bucureștean este primul evaniment
marcant din “Anul Caragiale”. Din nou, se dovedește că Gigi Căciuleanu rămâne
un artist de o valoare inconfundabilă, care ne propune de astă dată, un
Caragiale cu adevărat contemporanul nostru, al celor care astăzi sunt … “duși
de un frenetic lanț al slăbiciunilor, călcându-se în picioare unii pe alții,
fără milă, permanent și reciproc”. Sunt cuvintele regizorului - coregraf ce stau
la baza satirei amare din “D’ale noastre”, un spectacol unicat despre realitatea
noastră inspirat de nemuritorul Caragiale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu