TEATRU DE STRADĂ LA
SUPERLATIV
Teatrul Masca din cartierul
Militari a pătruns cu succesul meritat și în Centrul vechi al Capitalei în urma
ambițiosului proiect inițiat de Primăria Capitalei și Teatrul Metropolis,
“Bucureștii lui Caragiale”. Fără de rost însă, proiectul a integrat și
Festivalul Comediei Românești – festCO, ediția
X, al cărui principal scop sunt reprezentațiile din dramaturgia mioritică,
petrecute în 2011. Regulamentul anual al oricărui festival se adresează
producțiilor din anul precedent. Festivalul a fost sufocat însă, pe diverse
secții din afara competiției propriu zise, și de reprezentații actuale cu
scrierile lui Nenea Iancu pentru că Primăria îl “aniversează”. Ediția XI din
2013, va fi obligată însă, să
selecționeze și următoarele premiere Caragiale care vor apărea în toamna anului
“aniversar” 2012. Să lăsăm însă, de-o parte FestCO pentru
Teatrul Masca, integrat și festivalului pentru a servi proiectul “Bucureștii lui Caragiale”.
Teatrul
Masca a oferit reprezentații
stradale, conform proiectelor sale de funcționare. Regret că nu am vizionat “O
scrisoare pierdută” și alte spectacole inspirate din opera lui Caragiale. M-a
impresionat însă, spectacolul “Umbre pe calea Victoriei” ce a prefațat ultima
zi a FestCO. Programul festivalului indica fără
preocupare de informare elementară …
“Cuplete la grădina Union” ! Prin nimic nu se specifica spectatorilor care se plimbau pe strada
Sf.Dumitru, că se prezintă “Umbre pe Calea Victorie”, cu ce actori , nici măcar
pe mesele localurilor din preajma evenimentului. Efortul acestei admirabile
echipe merita popularizare. Spectacolul se desfășura pe stradă, în fața
Teatrului de Comedie, iar cei din echipa alcătuită cu peste 25 de interpreți se
machiau și îmbrăcau costumele epocii în … două corturi , lateral plasate !!
Propunerea
spectacolului “Umbre pe Calea Victoriei” era de a sugera o scurtă istorie a
Capitalei pe un scenariu ingenios conceput de Mihai Mălaimare, regizor și al
spectacolului. Simplu și atractiv, scenariul relata în 14 momente importante
pentru Bucureștiul de demult, perioada 1821 – 1930. Spațiul evocărilor era
excelent indicat de scenografa Sanda Mitrache, prin 14 “tablouri” cu mici
estrade, alături fiind “afișe” discret, cu precizare documentări istorice
asupra epocii. Costumele,
machiajul, scenografei erau senzaționale, indicau cu generozitate epoca
personajelor alese prin scenariu.
Lecția
de istorie activă, o relata prin replică, un personaj al timpului, Ludovic
West, interpretat cu finețe de Mihai Mălaimare cu ajutorul unui microfon.
Fiecare moment evocat, se ilustra conform stilului nonoverbal al conceptului
regizoral, prin pantomimă, excelent executată de interpreți. După fiecare
secvență, actorii rămâneau nemișcați pe parcursul derulării întregii evocări .
Susțineau imaginea ilustrării trecutului, surprinsă ca într-un album de ținută
grafică, fiind adevărate tablouri vivante ale timpului. Remarcabilă
interpretare, chiar și în condiții caniculare, printr-un concept regizoral,
cultural ireproșabil gândit. Site-ul teatrului ne comunică numele acestor
actori de excepție, capabili să dea sens credibil, doar prin gestică,
profilului unor personaje speciale din istorie : Ana Maria Pîslaru, Dora
Iftode, Sorin Dinculescu, Nicolae Pungă, Ana Daponte, Alina Crăița, Oana
Dragnea, Valentin Mihalache, Cosmin Crețu, Răzvan Teodorescu, Andrei
Drăgulescu, Bogdan Angelescu, Eugen Fetescu, Cristi Neacșu, Robert Poianu,
Haricleea Bădescu, Emilia Manea, Delia Riciu, Adriana Bordeanu, Ana Maria
Ioniță, George Ivu, Laura Dumitrașcu, Miruna Popica, Ioana Rufu, Iulia Dumitru.
Lecția
de istorie oferită de Teatrul Masca poate fi considerată un eveniment cultural,
susținută de o echipă de artiști, cu dăruire implicați în proiect și har al
expresiei. Acest spectacol este binevenit pe străzile Capitalei pentru a …
dezmetici mințile confuze cultural ale locuitorilor săi.
P.S.
După această “prefață” încântătoare a festCO datorată Teatrului Masca, a urmat în Sala “Radu Beligan” a Teatrului de Comedie,
decernarea premiilor festivalului cu un spectacol jalnic, “Monșer, stăm rău !”.
Amuzant, premierea a fost înfăptuită de Florin Dobrovici și Eugen Racoți în
personajele Farfuridi și Brânzovenesu extrase din spectacolul teatrului
inițiator al festCo, “O scrisoare pierdută” în
regia lui Alexandru Dabija
(comentat pe blog). E drept, farmecul prezentatorilor care acordau
distincțiile, a fost tulburat prin apariția pentru a decerna un premiu important pe ... Mirce Diaconu, actual pe moment, dar fost în
prezent, ministrul culturii; nu venise la festivitate ca un
mare actor cum rămâne, ci doar ca ministru, că “d’ale noastre” mentalități
servile față de autorități, funcționează pe deplin și astăzi, demonstrând că
suntem contemporanii lui Caragiale.
Pentru implicarea parțială în selectarea
programului festCo, nu putem comenta premiile
hotărâte de juriul alcătuit din Marina Constantinescu (critic), Victor Ioan
Frunză (regizor) și Cătălin Ionescu Arbore (directorul Operei din Capitală,
scenograf). E drept, din nouă premii acordate de juriu, șase, la vremea
lansării spectacolelor respective, numeroase realizări, au fost comentate
superlativ pe blog .
Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal a
revenit lui MARCEL IUREȘ pentru creația sa din
“Absolut” (Teatrul Act), pe nedrept ne remarcată de premiile UNITER și pentru rolul lui Cațavencu din “O scrisoare pierdută” (Teatrul de Comedie); Premiul pentru cea
mai bună actriță în rol principal – CERASELA IOSIFESCU
pentru Veta din “O noapte furtunoasă”, Teatrul Național “Marin Sorescu” din
Craiova; Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar ex aequo – FLORIN DOBROVICI pentru Farfuridi din “O scrisoare
pierdută”, Teatrul de Comedie și ADRIAN MATIOC
pentru Crăcănel din “D’ale carnavalului”, Teatrul Național “Radu Stanca” din
Sibiu; Premiul pentru cea mai bună scenografie – DRAGOȘ
BUHAGIAR pentru același spectacol al Naționalului din Sibiu; Premiul
pentru cel mai bun spectacol al unei companii independente – “ABSOLUT”, Teatrul Act. Lui MARIN
MORARU i s-a decernat, cum era firesc, PREMIUL
de EXCELENȚĂ, fiind cândva, actorul
Teatrului de Comedie căruia i-a adus și aprecieri internaționale în
spectacolele în care a jucat artistul. Lista premiilor se completează cu cele
pentru rol secundar – Dorina Chiriac în Cetățeanul turmentat, Teatrul de
Comedie, pentru regie – Silviu Purcărete, cât și pentru spectacolul său “D’ale
carnavaluli”, Teatrul Național “Radu Stanca” din Sibiu; Silviu Purcărete rămâne
una din puținele valori regizorale active în prezent, dar și dânsul, ca și
personalități dispărute din domeniu, precum Liviu Ciulei sau Alexandru Tocilescu
au avut eșecuri firești vieții unor creatori de geniu.
Integrat inexplicabil în festCo,
în finală, “MONȘER, STĂM RĂU !”, ce și-a anunțat premiera acum și în
repertoriului Teatrului Metropolis, rămâne cel mai nevralgic punct al acestui
stimat festival care și-a câștigat o personalitate apreciabilă în timp, în
peisajul prea multor festivaluri mioritice. Trist rămâne că acest spectacul era
realizat de profesioniști din domeniu, dar arăta ca o șușă, servind inițiativa
Primăriei Capitalei și Teatrului Metropolis, numită “Bucureștii lui Caragiale”.
Ana Maria Nistor și Gelu Colceag au conceput un scenariu “după Caragiale” și au
pus cu furca, la nimereală, replicile sale sub penibila lozincă
“RE-VO-LU-ȚI-E”. Nu se comunica nimic cu sens satiric, cu umor din acest
scenariu confuz, un fel de ghiveci, gătit la nimereală. Spectatorii nu
reacționau în nici un fel în fața celor 21 de actori distribuiți și mereu
aliniați la fața scenei, ca la “Cântarea României” din alte vremuri. Vizual,
sub aspectul scenografiei Ioanei Pascha, totul era colorat prin costumele fără
rost însă, desenate. Umor, personaje în relații , nu existau în acest spectacol,
actorii parcă erau niște amatori luați de pe stradă să recite un text. Printre
dânșii se puteau recunoște nume cunoscute, unii dascăli chiar de la
universitatea de artă, dar … nu reușeau să comunice nimic din replica lui
Caragiale, atribuită prin scenariul jenant al autorilor și prin regia fușărită
a stimatului, Gelu Colceag. Din respect pentru cei 21 de actori distribuiți în
această șușă cu pretenții pentru “aniversarea” lui Caragiale, nu îi
nominalizez, mulți fiind tineri remarcați în alte spectacole.
Sub pretextul,“Anul Caragiale”, Primăria și un teatru de
proiecte, promovează și financiar, un spectacol amatoristic, dar cu … profesioniști
stimați ! Grav e că festCo acceptă reprezentația
în finalul celei de a X-a ediții. De ce, după decernarea premiilor ,
spectatorii nu puteau fi poftiți să vizioneze în fața teatrului, “Umbre pe
Calea Victoriei” și li s-a oferit o șușă ?? Pentru că “monșer,
stăm rău” și la proiecte manageriale ale teatralelor care să respecte și să promoveze valorile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu