O COMEDIE SAVUROASĂ
Este vară, caniculă, suntem
sufocați de produsele tv dezagreabile și avem nevoie de bună dispoziție.
Prima formațiune independentă de
la noi, TEATRUL ACT își respectă principiul promovării unor proiecte de
calitate. Actuala premieră
“Fidelitate” este o ofertă încântătoare. Meritele sunt ale unei echipe
admirabile.
Piesa
lui Chazz Palminteri, scenarist, regizor, actor și producător de origine
italiană, poate fi integrată teatrului bulevardier modern. A fost jucată cu
succes pe alte meridiane, s-a realizat și un film în care autorul a jucat, este amuzant scrisă ca situații cu lovituri spectaculoase de teatru, cu replici
pline de umor și personaje bine construite. Alegerea repertorială a piesei
“Fidelitate” se dovedește a fi inspirată. În relația unui cuplu de oameni avuți
– Maggie (Adela Zamfir) și Jack (Florin Busuioc) ajunsă într-un impact , cu
ironie analizată psihologic, intervine un ucigaș plătit, Tony (Gheorghe Ifrim),
nu se știe de cine, și el cu probleme psihologice; acțiunea, conflictele, sunt
dibaci expuse dramatic cu savoare comică. Autorul se dovedește că știe a scrie
comedii cu motivare psihologică în relații și subtile trimiterii spre
actualitatea curentă.
Nu
oricine poate juca un astfel de text. Echipa reunită la Teatrul Act este însă,
ireproșabilă în exploatarea piesei. Trebuie specificat meritul regizorului Dragoș Campan,
cunoscut pentru spectacolele de la Teatrul “Toma Caragiu” din Ploiești, care
dovedește o analiză teatrală atentă a textului. Alege și conduce cu
pricepere distribuția și folosește suportul scenografic reușit creat de Maria
Dore. Cadrul decorului și costumele sunt în nota elegantă impusă de acțiune.
Meritul principal al regizorului care se ferește de orice exagerare, rămâne
însă, îndrumarea fiecărui actor pentru specularea situațiilor comice.
Întâlnim din nou pe Gheorghe Ifrim într-un rol cu bază comică – Tony -, interpretat
cu intnția logică de a arăta că trăirea dramatică a unor situații poate
evidenția exploziv scopul scrierii ironic, satiric. Excelent actorul definește
personajul, un ucigaș plătit, un posibil mafiot care își are problemele sale
personale și drept ajutor un psiholog. Nu trebuie uitat că reprezentația se
petrece într-un spațiu de joc neconvențional, că actorii joacă în imediata
apropiere a spectatorilor, aspect la care distribuția s-a adaptat perfect.
Gheorghe Ifrim speculează cu măsură în expresie stările personajului și
relațiile sale cu Maggie, interpretarea sa având drept rezultat un umor
rafinat, cuceritor , actorul Teatrului “Bulandra”, demonstrând din nou, capacitățile sale speciale pentru
comedie.
Maggie, femeia plictisită de viața casnică, dar care a adus fondurile
necesare afacerilor soțului este caracterizată sugestiv de Adela Zamfir.
Actrița dezvoltă ambiguitatea lui Maggie mai ales când aceasta devine o doamnă
elegantă care își afirmă dorința de aventură și răzbunare. Este un rol de
referință realizarea credibilă a personajului pentru această talentată actriță
independentă.
O surpriză plăcută produce apariția în teatru a lui Florin
Busuioc cunoscut publicului pentru prezentarea buletinelor meteo de la
televiziunea ce cea mai mare audiență, ProTv. Actorul se pliază la nuanță
pentru definirea esenței profilului și atitudinilor soțului infidel al lui
Maggie, om de afaceri. Florin Busuioc transmite verosimil atenționarea că
imoralitatea poate fi specifică, firească și multora din cei avuți. Cei trei
sunt minunați prin modul în care relatând situații dramatice cu sinceritate
interioară, produc comicul scopului satiric al textului și umorul aplaudat de
public.
“Fidelitate”,
producție a Teatrului Act și Fundația Carta este un spectacol de la care nimeni
nu poate pleca dezamăgit. De la regizor, scenograf până la cei trei interpreți
de excepție, “Fidelitate” ne arată că teatrul independent activează consecvent
cultural, fără sofisticării derizorii de imagine, fiind direct în comunicarea
cu haz a unor “fotografii” desprinse din actualitatea zilelor noastre.
P.S.
Proiectul Teatrului Act ridică o întrebare elementară : “De ce secretariatele
literare ale teatrelor de stat nu descoperă astfel de texte și nu configurează
și o stagiune estivală printr-un repertoriu special ?”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu