O “ ADAPTARE “, DEMNĂ DE TOATĂ STIMA
În vasta și valoroasa operă de
prozator și dramaturg a lui I.L.Caragiale pe care îl sărbătorim insistent în acest an,
“Năpasta” – text original din 1890 -, este un punct nevralgic pentru creația sa
. Pentru această piesă i-au fost aduse multe acuzații, chiar și cea de plagiat
de către C.Al.Ionescu sub pseudonimul Caion, care printre altele iscate vehement de
spiritul său satiric deranjant pentru mulți din acea vreme, au contribuit la
refugiul său în 1905 la Berlin. “Năpasta” rămâne singura piesă tragică din dramaturgia
scriitorului. Nu este locul evocării comentariilor istoricilor literaturii noastre asupra piesei care arată însă, și astăzi după mai bine de
un secol de când a fost scrisă, că deține un miez dramatic ce poate interesa un
regizor inventiv.


Actorii
se pliază pe intențiile regiei în măsura
capacităților personale. Adei Simionică, actriță de marcă a teatrului
din Ploiești, îi revine partitura dramatică a femeii care caută de mulți ani
soluția de a răzbuna crima ce i-a distrus căsnicia. Actrița înfăptuiește multe
momente remarcabile prin susținerea trăirii stării personale a personajului cu
partenerii conflictului, dar nu dezvoltă și tensiune în creștere a situațiilor.
Anca sa pare o suferindă închistată în nemulțumire, resemnată și când demersul
răzbunării îi reușește. Ada Simionică servește însă, admirabil acest demers regizoral
în care răzbunarea devine un fapt normal, aspect discutabil totuși, pentru expresia
teatrală specifică unei convenții de teatru dramatic intimist.
Remarcabil prin
adaptarea la conceptul regizoral, este Andi Vasluianu în Ion. Impecabil
tratează drama unui om simplu căzut întâmplător în judecarea unei crime
abdominabile ce poate l-a afectat și psihic. Personajul poartă și vina că
i-a furat victimei obiecte personale, conform textului, dar actorul reușește să
pună în valoare profilul acestui om simplu, chinuit de soarta care l-a împins
într-o situație limită la care nu a participat, ce i-a tulburat judecata. Andi Vasluianu reușește să
transmită credibil trimiterea spre acea categorie socială din care face parte
Ion, de oameni cu simț moral primitiv, reduși în cunoașterea regulilor
societății. Ion al său nu este un nebun, ci un om naiv, bolnav datorită imposibilității cunoașterii regulilor majore ale moralității societății, intenție a conceptului regizoral, servită verosimil.
În Dragomir, făptiutor
al crimei, Ioan Coman, dă consistență caracterizării că inconștient moral, acesta
așteaptă termenul limită de prescipție al crimei făptuite. Sugerează starea lui
Dragomir ca om cu conștiința agitată intim de actul său din trecut. Apropierea de
spectatori dezavantajează însă, interpretare sa prin expresia, în principal
a privirii, ce nu este dirijată spre a urmării cu efect credibil, relațiiile cu
partenerii în multiplele situații dramatice expse de dramaturg. Învățătorului satului,
Gheorghe, regia și interpretul,
Bogdan Farcaș, i-au găsit o cale simplistă de prezentare a rostului său în
conflict.
“Năpasta”,
o piesă de Caragiale, mai rar pusă în scenă, în ansamblu ca intenție
regizorală și interpretare, rămâne un spectacol original, cu finețe realizat
pentru a induce emoție și provocarea judecării conflictului de către
spectatori.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu