O COMEDIE … FĂRĂ HAZ
Pentru “Anul Caragiale”, și
Teatrul “Maria Filotti” din Brăila a oferit o premieră și a optat ambițios
pentru “O scrisoare pierdută”. Surpriza acestui spectacol submediocru o
constituie regizorul Lucian Sabados. A aplicat la Brăila un concept regizoral
neglijent construit teatral cu o distribuție mediocră, ca apoi, la Teatrul
“Toma Caragiu” din Ploiești să monteze aceiași piesă, având drept rezultat un
spectacol remarcabil, comentat pe blog la data vizionării. Și în spectacolul de
la Brăila, regizorul a respectat linia scrierii, nu a apelat la o “adaptare” în
numele contemporaneizării forțate a piesei. Intenția lecturii scenice era
corectă pentru respectarea textului, dar … nu a găsit decât soluții neinspirate de
ilustrare teatrală a sa și nu a acordat importanța cuvenită interpretării
actorilor la nuanță a partiturilor în care i-a distribuit.
Și-a
ales partener pentru scenografie pe Gheorghe Mosorescu în ideea ca decorul să
devină funcțional pentru a oferi mai multe spații de joc. Manevrelor
decorului , scenograful nu le-a găsit decât soluția folosirii tehnicienilor în
stil bătrânesc, iar transformările determinau pauze lungi și scăderi ale ritmului
reprezentației. În debut, decorul era marcat de un mare pat, aluziv la amorul
dintre Zoe și prefect, folosit penibil regizoral, călcat în picioare prin
diverse escaladări, locul acțiuni sugerând a fi dormitorul lui Tipătescu, unde
însă, se juca și … golf ! Este
doar un exemplu al nereușitei scenografiei, căruia i se mai pot adăuga multe,
cum ar fi și decorul din actul trei.
Cunoscutele “dezbateri” electorale prin
constructul decorului și , evident regie, se derulau în paralel cu spectatorii
care nu mai erau luați drept parteneri activi. Costumele erau banale și nu
particularizau prin nimic tipologia personajelor. Pentru a puncta unele
momente, regizorul Lucian Sabados a inventat și o ilustrație muzicală desprinsă
parcă din filmele “SF”. Evident, că regia nu s-a putut abține și de la plasarea
unor efecte teatrale artificiale. De pildă, discursul lui Farfuridi despre
revizuirea Constituției era luminat brusc în roșu intens și partenerii
încremeneau ca niște păpuși.
Aspectul
cel mai grav al acestui spectacol, rămâne absența unei elementare îndrumări de
către regizor a actorilor. Majoritatea rolurilor devenea prilejul unor recitări
stângace ale textului. Actorii nu gândeau sensurile replicii rostite, o recitau fals , cu o dicție și frazare care nici la amatori nu se mai întâlnește.
Lipsită de consistență , de sens în interpretare, firește că replica lui
Caragiale, nu poate transmite intențiile satirei autorului, nu poate stârni
râsul publicului care urmărea nedumerit ce se întâmplă pe scenă. În unele
momente se detașau prin încercarea de a caracteriza esența personajelor,
Valentin Terente în Farfuridi și Marcel Turcoianu în Cetățeanul turmentat.
În
rolurile de bază ale conflictului, actorii manifestau superficialitate în
tratarea personajelor - Zoe prin Mihaela Trofimov devenea o femeiușcă oarecare,
Tipătescu prin Emilian Oprea, un prefect bezmetic, Trahanache prin Bujor
Macrin, un soț indiferent, Nae Cațavencu prin Alin Florea, un individ fără
personalitate. Ei pot deține calități ca actori, dar regia nu le-a speculat și
toți recitau replicile. Se intenționa o caracterizare specială a personajului
Dandanache, incoerent fiind dezvoltată de Mircea Bodolan. În alte roluri , ca
de pildă în cel al lui Pristanda (Liviu Pintileasa), falsul domina deranjant
interpretarea. Cu toții sunt actori stimați, cu reușite în alte spectacole, dar
în “O scrisoare pierdută” se manifestau de parcă ar fi fost la o primă lectură la
masă a textului.
Spectacolul
Teatrului “Maria Filotti” nedumerește în principal prin regia lui Lucian Sabados
care la un alt teatru, cu aceiași piesă înregistrează o reușită, iar la Brăila o șușă jenantă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu