RĂMĂȘIȚE DIN …
CARAGIALE
Acest spectacol este o
deziluzie. Mai întâi pentru că “O scrisoare pierdută” de I.L.Caragiale rămâne piesa
cea mai cunoscută de români, și spectatorii așteaptă întodeauna, interpretarea
situațiilor și replicii lui Caragiale cu interes pentru valoarea lor actuală,
și după peste un secol de la scriere. Nu e cazul acestui spectacol. A doua
deziluzie este regizorul și actorul, Horațiu Mălăele, o personalitate creatoare
complexă, o valoare adevărată, prețuită pe drept de Marele Public. De astă
dată, regizorul a considerat că
poate fi inventiv realizând un spectacol “DUPĂ” I.L.Caragiale cu dorința de a
da o altă față teatrală textului, considerându- se mai presus de autor. De la
acest “după” pornește conceptul său regizoral, ce pare a fi un experiment
penibil, specific unui regizor student în primul an de studiu, dar inacceptabil
pentru un creator de talia lui Horațiu Mălăele. A încercat să amplifice stilul
personal din memorabilul spectacol “Revizorul” de la Teatrul de Comedie.
Atunci, nu practica în calitate de regizor acest “după” … Gogol, respecta
textul, aplica o discretă adaptare, și
admirabil, în scenografia Liei Manțoc, realiza un spectacol novator. De
astă dată a masacrat piesa lui Caragiale. A exclus din spectacol importantul
act trei al “ședinței electorale” și a plasat în final câteva din replicile
diverselor personaje. Și mai grav rămâne faptul că a mai și introdus, pe ici pe
colo, replici noi, personale, în numele actualizării. Peste toate, regizorul
nici nu a vegheat ca rămășițele din replica lui Caragiale să fie rostite…
tangibil. Majoritatea interpreților ori țipă, ori…morfolesc cuvântul. Relații
între personaje nu există. E drept, regizorul Horațiu Mălăele și-a rezervat
egoist, finalul prin Agamiță Dandanache, rolul în care dânsul se distribuie și
îl interpretează însă, discutabil. Spectacolul nu are nici o miză credibilă în
raport cu piesa lui Caragiale, fiind o “jucărie” ridicolă, cu multe scene
amintind de umorul practicat de un teatru de estradă modest sau de un divertisment
tv. lamentabil. Publicul râde sporadic, dar nu provocat de satira mereu actuală
a genialului Caragiale, ci de diverse gaguri ambalate pictural spectaculos prin
scenografie.
Pornind
de la ideea “incredibilului salt în grotesc și absurd” despre opera lui
Caragiale, sugerată într-un studiu de Gabriel Dimisianu, regizorul încearcă să
o pună în scenă, dar uită de conținutul piesei “O scrisoare pierdută”.
Regizorul colaborează cu o scenografă de excepție, Maria Miu în dorința ca
imaginea personajelor să fie apropiată de Constantin Jiquidi, caricaturistul
colaborator al lui Caragiale la “Moftul român” și fiul său, Aurel Jiquidi,
grafician și pictor. Dorința regizorului eșuează în urma insistenței ca
majoritatea personajelor centrale să se transforme prin costume în caricaturi,
burlesc desenate ca niște indivizi obezi. De la Zoe la Tipătescu, de la
Cațavencu la personajul inventat de regizor – Muta, personajele devin
caricaturi active, exagerate ca imagine, un fel de “balene” ridicole în raport
cu replica și relațiile conflictuale propuse de dramaturg. Maria Miu execută cu
fantezie costumele solicitate de viziunea regizorală, cu amănunte de detaliu
apropiate de Jiquidi, numai că ele par destinate unei alte piese și nu sprijină
prin nimic consistența personajelor și interpretarea actorilor. Decorul Mariei
Miu, construit realist, la amănunt, indică mai repede, o casă din mahalaua
Ferentari. Planurile de joc sunt multiple, dar regia le folosește superficial.
La început, de pildă, într-un lung și inutil prolog lipsit de replică, Muta –
personajul atribuit piesei de regie, bântuie prin scenă să strângă ca o
slujnică, maldărul de hârti dintr-o posibilă sufragerie. Luminarea scenei este
dirijată confuz. Spectatorul poate
bănui că printre acele hârtii s-ar afla și scrisoarea pierdută. Va greși. Mai
pot bănui unii că abundența de hârtii ar fi o “metaforă” vizuală cu adresă la
gunoiul mahalalei în care locuiește … prefectul județului, Tipătescu. Altă
greșeală, pentru că abundența de hârtii risipite și nefolosite de nimeni, sunt
doar un artificiu de imagine. Sufrageria are diverse uși. Una aparține unui WC.
Că tot e “Anul Caragiale”, în majoritatea spectacolelor dedicate lui Nenea
Iancu, WC-urile nu lipsesc din decor, sunt la modă ca soluție regizorală
novatoare. Va fi folosit de diverse personaje și în acest spectacol, fără pic
de rost. (Trebuie să amintim că I.L.Caragiale, în piesele sale acordă un spațiu
larg descrierii decorurilor, dar nu indică nicăieri necesitatea unui WC.) O
altă ușă din decor face trimitere spre un dormitor, loc insistent folosit de
regie pentru a sublinia relația de amor dintre cei doi obezi, Zoe și Tipătescu.
“Relația” din spectacol se poate numi altfel, dar cuvântul nu îl putem folosi,
practicarea ei zguduie mereu
peretele sufrageriei și multe
obiecte cad sub ochii lui Trahanache, soțul lui Zoe. Vulgaritatea momentelor
respective este la superlativ. Scenografia Mariei Miu lucrată amănunțit ca
imagine, devine suportul uni kitsch regizoral ce prin intențiile sale de
lecturare scenică spulberă satira lui Caragiale și folosește grosier numai
pretextul scrisorii pierdute.
Distribuția
reunește actori de marcă din diverse generații. Toți sunt afectați de demersul
regizoral în interpretarea unor personaje marionetă frustrate de lipsa
relațiilor dintre ele, inexistentă
în spectacol. Se sugerează doar relația Zoe – Tipătescu, prin zgâlțâiala
peretelui unui dormitor. Distribuția din programul de sală înșiră personajele,
conform ordinei propuse de Caragiale, pe care o vom urmări în comentariu.
Ștefan Tipătescu este Mircea Rusu, actorul încercând o compoziție în rolul unui
presupus prefect de județ, gras și obosit. Neconvingător, individul prin
interpretare, devine nervos când află de pierderea scrisorii de către amantă,
nebunia alegerilor nu îl preocupă, ci doar dorința de a face sex cu Zoe; ignoră
orice relație cu cei din preajmă, chiar și cu Trahanache. Prin intenția
exterioară de a da replicilor ce
i-au mai rămas, o notă comică, actorul amintește prin tonalitatea verbală de
Dem Rădulescu, chiar dacă meșterul nu a interpretat acest personaj.
Rolul lui
Agamiță Dandanache și-l atribuie regizorul Horațiu Mălăele. În alt concept
regizoral îl putea realiza senzațional. În acest spectacol, descrie exagerat un
Agamiță total decrepit, bolnav, într-un cărucior cu rotile, păzit de doi
indivizi din zona mafiotă, cu ochelari negri. Horațiu Mălăele tratează
mărtururisirea lui Agamiță ca pe un cuplet de estradă. “Vechiul luptător de la
‘48” pare o “legumă’, iar implicarea logică în conflict dorită de dramaturg
prin evocarea șantajului cu o scrisorică, înfăptuit cândva ca să obțină locul
ca politician, se diminuează ca sens. Firește că la acest moment din final,
petrecut în centru scenei, publicul se amuză și aplaudă, dar nu pentru
soliditatea rolului raportată la textul inițial, ci pentru Horațiu Mălăle, un
actor care i-a cucerit în alte spectacole. În Zaharia Trahanache, prezidentul a
numeroase comitete și comiții, cum precizează dramaturgul, Virgil Ogășanu
rămâne printre puținii interpreți care reușesc să treacă peste indicațiile
exagerate de caracterizare a personajelor, solicitate de regie. Compune
coerent, cu finețe în expresie posibilul profil al lui Trahanache, interpretat
ca un bătrân puțin cocoșat și corpolent, dar preocupat de funcțiile sale.
Virgil Ogășanu se detașează din absurdul viziunii regizorale și nuanțează
admirabil gestual prezentarea lui
Trahanache. Amuzant este oferit doar ca imagine generală celebrul cuplu
Farfuridi (Marius Rizea) – Brânzovenescu (Eduard Adam), dar actorii nu mai
beneficiază de replica substanțială, piesa fiind cenzurată de regie. Sunt corecți ca
apariție de plan secund. Partitura lui Cațavencu, regia o reduce substanțial,
acesta fiind un obez decrepit cu pretenția de a fi și el luat în seamă. Mihai
Constantin, un mare actor, nu poate însă, salva personajul, chiar dacă regia îl
pune pe Cațavencu să încerce … dansul din buric. Execută numai cu haz gaguri
regizorale. De exemplu, în scena
Cațavencu – Tipătescu, regia propune o înșiruire de gaguri ca într-un film mut.
Multe astfel de scene îngreunează ritmul reprezentației. Un personaj derizoriu
devine Pristanda (Marcelo S.Cobzariu) pentru regizor. Ca reprezentația să aibă
și efecte spectaculoase, regia introduce prezența unui pluton de soldați,
subordonații lui Pristanda pentru reținerea lui Cațavencu. O scenă inutilă.
Singura surpriză demnă de stimă a regiei, rămâne tratarea Cetățeanului
turmentat, ca un “apropitar” cu bani care cu ironie ar vrea să afle cu cine
votează, fiind insoțit de un “taraf”, o “figurație orchestră” cum specifică
programul de sală. Alexandru Bindea compune abil personajul, iar momentele cu
acest cetățean special din electorat prind sensuri apropiate de scrierea
piesei.
Intențiile regiei o transformă pe Zoe într-o supraponderală care se
miorlăie ca o pisică isterică. Raluca Petra, o actriță deosebită, nu reușește să schițeze
pe femeia ce declanșează
conflictul prin pierderea scrisorii. Zoe a sa devine o mâță grasă pe care penibil
regia o îndrumă în relații, iar în "rămășițele" din disputa cu Tipătescu se urcă
pe masă și vrea să se spânzure. Păcat de talentul tinerei actrițe, manifestat
cu alte prilejuri. Dispar din distribuție prin masacrarea textului, “alegători,
cetățeni, public și un fecior”, înlocuiți cu Muta în intenția de a reprezenta…
electoratul surprins de Caragiale. Muta, consideră regia a fi o slujnică, a
cărui imagine grotesc desenată este amplificată, și marchează printr-un prolog
și epilog de imagine reprezentația, mormăind niște sunete. Personajul ar fi
“găsălnița” regizorală principală. Victoria Dicu încearcă să dea viață acestui
personaj monstruos, cu o discreție demnă de apreciat în contextul general al
artificiilor regizorale, gagurilor practicate. Programul de sală indică faptul
că Victoria Dicu, în alte reprezentații, poate interpreta pe Zoe, schimbând
rolul Mutei cu Raluca Petra.
Spectacolul
rămâne o ambiție regizorală eșuată a unei personalități consacrate în viața
teatrală – Horațiu Mălăele. Un experiment … “Curat murdar!” cum spune Pristanda
în piesa absentă ca satiră socială pertinentă în spectacolul găzduit de prima
scenă a țării.
o confundati pe Raluca Petra cu Raluca Vermesan din XXL?
RăspundețiȘtergere