luni, 1 octombrie 2012

“ SCRISORILE PORTUGHEZE “ ( EVENIMENT) - TEATRUL METROPOLIS ( Gazda unui singur spectacol )


                                          Motto: “Teatrul înseamnă Sărbătoare”
                                                                        AURELIU MANEA
                  UN IMPRESIONANT AVERTISMENT PENTRU CREDINȚA ÎN IUBIRE

O scenă dominată de o pantă într-o culoare închisă ce se descoperă pe parcursul reprezentației a fi panta vieții. Un tron în roșu, plasat nu central pentru că nu pentru toți dragostea ar fi punctul forte al existenței. O “regină” în rochie roșie, culoare aleasă pentru evocarea focului iubirii care o macină. Femeia se debarasează de bijuterii, de semnele seducției, încet, încet în ritmul “Sarabandei” lui Georg Friedrich Handel, ce bate ca un metronom al vieții, marcând trecerea de la forța pasiunii la interiorizarea disperării. Un fundal alb, ca un ecran, abia în finalul reprezentației va găzdui proiecția unei singure imagini ce sugerează gestual discret disperarea unei mulțimi. Prologul fără replică este gândit impresionant de regizorul Aureliu Manea ca avertisment al convenției ilustrării teatrale a poveștii despre iubire ce va urma prin derulare apoi, a celor cinci scrisori portugheze ale Marianei Alcoforado. Decorul atemporal, esețializat, este inspirat conceput de Paul Salzberger ca simbol al vieții și iubirii, în armonie cu conceptul regizoral. Scenograful este coleg de generație cu regizorul și activează în prezent cu succes în Israel, la televiziunea națională. Destăinuirile despre iubirea nefericită a femeii “regină”, sunt transmise de Crina Mureșan care trece cu profunzime prin multiplelele stări psihice evocate în epistolele ce cuprind drumul de la dragoste la durerea provocată de dezertarea partenerului. Este un rol deosebit de dificil, înfăptuit cu dăruire și subtilitate de către actriță, la nuanță. Trece de la frică la revoltă, de la râs la lacrimă. Firește însă, că în spatele interpretării s-a aflat regizorul Aureliu Manea care a construit o ilustrare teatrală originală, de excepție, ce taie respirația publicului. Fără a fi nimic exagerat, totul surprinde, decurge coerent și logic în raport cu oferta textului, creează, impune o atmosferă specială pentru destăinuirile publice dureroase ale femeii care luptă cu înfrângerea în iubire. Pentru o epistolă, “regina” apelează cu firesc la un microfon din dorința afirmării puterii dragostei; se vrea autoritară ca un … politician în fața microfoanelor. Se dovedește apoi, că este înfrântă când sub o altă formă teatrală, cea a dansului, își continuă cu replica rostită din off, analiza stărilor cu care se confruntă. Dansul umbră-realitate, “regina” având o parteneră înveșmântată în negru, devine argument al demonstrației că iubirea nu presupune numai fericire, dar și durere, posibilă înfrângere a destinului. Coregrafa și dansatoarea, Ioana Marchidan, “acompaniază” acest moment încărcat de emoție. Pe panta vieții “regina” va trăi zbuciumul evocărilor, prin imagini multiple ce sugerează complexitatea stărilor provocate de o dragoste trădată pe care  o prețuiește în continuare. Crina Mureșan trăiește tensiunea fiecărui moment. În finalul reprezentației, regizorul avertizează spectatorii asupra unui posibil calvar ce poate deveni dragostea. Aparent ninge în scenă și se transmit spre sală fulgii. Ninsoarea este însă, cenușa iubirii, și discret se sugerează mirosul de ars … al sentimentului ce a măcinat un destin. “Regina” se va desprinde demnă de trecut, își va repune coroana, dar este o “regină a nimănui” . Înfrângerea în dragoste arătă că o face numai, mai puternică. S-a eliberat de suferință. 

Reizorul Aureliu Manea
Acestea sunt doar câteva considerații despre un spectacol admirabil conceput de regizorul fără de pereche, Aureliu Manea, în numele sentimentului iubirii, ce nu are timp istoric. Nu este un recital, ci un spectacol exemplar despre ce presupune arta teatrului. Crina Mureșan se pliază pe cerințele regizorului și spulberă obișnuința că un monolog este numai un recital de cuvinte. Prin expresie și implicare servește credibil ideile gândite de regizor. Aureliu Manea a vrut și a realizat perceperea astăzi a unei scrierii din urmă cu multe secole pentru a judeca sentimentul primordial al dragostei.

În imagine: Ioana Marchidan (coregraf),
 Viorica Samson Manea (producător), Aureliu
 Manea (regizor) și Crina Mureșan (interpretă) 
Obligatoriu trebuie să amintim că “Scrisorile portugheze ale Marianei Alcoforado” sunt scrise între 1667-1668 și continuă și acum disputa dacă aparțin epistolele călugăriței portugheze. (Traducerea se datorează poetei Veronica Porumbacu, iar adaptarea cu sens teatral, Adei Ichim.) Se spune că scrierea a stat la baza literaturii romantice. Aureliu Manea respectă valoarea scrierii pe care o alege pentru esența tematicii, spre a demonstra că sentimental iubirii este universal și veșnic. Regizorul nu imprimă spectacolului o actualizare forțată, ci amplifică rostul tematic ca importanță, indiferent de timpul istoric. Spectacolul său este o pledoarie pentru valoare, cultură și morală. Aureliu Manea citește teatral strălucit ofertele subtextului unei scrieri ce de multe secole determină dezbateri și provoacă la lecturi particulare. Consideră doar un pretext povestea călugăriței care descoperă dragostea într-o mânăstire și iubitul o părăsește. Pentru regizor, călugărița devine doar o femeie “regina” unui sentiment major al existenței. Fără “sofistificării”, efecte false de imagine scenică, propune un spectacol de emoție directă, adresat publicului în numele necesității credinței în iubire, indiferent de suferințele ce o pot declanșa, pentru că omul trebuie să rămână puternic în fața destinului.
“Elev” al profesorului Radu Penciulescu, coleg de clasă cu Andrei Șerban care îi recunoaște harul în scrierile sale, Aureliu Manea a revoluționat teatrul în anii ’70 - ’80 reformulânt expresia teatrală prin spectacole memorabile ca “Anotimpurile” sau “Rosmersholm” ori conceptul la “A dousprezescea noapte” finalizat de Liviu Ciulei care îi apreciază valoarea în cartea sa. A scris memorii, s-a scris despre dânsul, dar s-a retras din activitatea teatrală din motive personale. Ultima carte lansată pe care o recomandăm este “Texte regăsite” (volum comentat pe blog). Iată că după mai mult de două decenii, revine în forță și în condiții dificile propune acest spectacol. A început repetițiile la Casa de cultură din Galda de Jos care l-a găzduit generos, având alături pe producătorul spectacolului, sora sa, Viorica Samson Manea și lansează la public această “bijuterie” teatrală. Harul nu dispare niciodată ! Aureliu Manea demonstrează asta pornind proiectul de “acasă” cum numește Căminul de Recuperare și Reabilitare Neuropsihică din Galda de Jos, unde trăiește și are în preajmă oameni care îl prețuiesc. A mărturisit după reprezentația de la Teatrul Metropolis, lui Lucian Pintilie că gândește înfăptuirea unui alt spectacol, idee ce l-a entuziasmat și pe marele regizor care i-a promis sprijin din partea urmașei autorului piesei alese.
“Scrisorile portugheze” este un spectacol greu de uitat pentru orice spectator care va fi cucerit de propunerea regizorului de a privi cu sens actual povestea portughezei. Să sperăm că va fi înscris în repertoriul unui teatru pentru a arăta că nu este un “recital”, un “one-man show” de ambiție a unui interpret, cum se practică în mod curent în repertoriile actuale, ci un SPECTACOL MEMORABIL despre intimitatea vieții fiecăruia. După mulți ani, minunatul Aureliu Manea a argumentat din nou, crezul său artistic, că “Teatrul înseamnă Sărbătoare” !

P.S. Remarcabil, micul și modernul program al reprezentației, însoțit de un CD cu momente din repetiții, un “The making of”. Sora regizorului, un om deosebit, Viorica Samson Manea a realizat și acest program-document, alături de Liviu Marghidan și asistentul său Bogdan Barbu care au filmat pregătirea spectacolului.
Imagini din spectacol nu am avut din păcate, la dispoziție.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu