UN EXERCIȚIU DE TEATRU ABSURD
Crizele sunt actuale și bântuie
în toate domeniile. Nici teatrul nu e ferit de ele. În prezent, este afectat de
o criză financiară gravă. În planul creativ e afectat însă, de o criză a regiei, ca și de cea a
dramaturgiei autohtone. Spectacolul de față este rezultatul crizei de …
inspirație din ambele planuri.
“Crize”
aparține poetului și dramaturgului, Mihai Ignat, fiind prima sa piesă, mult jucată în diverse
teatre, apreciată ca scenariu radiofonic de radio BBC în 2004. Piesa vrea să
relateze povestea unui cuplu, dar e departe de Aleksandr Ghelman – “Doi pe o
bancă” sau Williams Gibson – “Doi pe un balansoar”. Mihai Ignat încearcă să
surprindă degradarea în timp a relației unui cuplu - El și Ea -, plictisul unei
căsnicii, scrierea fiind apropită de linia teatrului absurd.
Tânărul
regizor Vlad Cristache a debutat cu un reușit examen - “Douăzeci de minute cu
îngerul” de Vampilov la UNATC, s-a afirmat prin “Peer Guynt” de Ibsen, a
continuat să convingă asupra calităților sale de regizor și prin “Povești de
familie” de Biljana Serblianovici, la Teatrul “Maria Filotti” din Brăila
(spectacole comentate pe blog). Oricărui regizor i se întâmplă însă, să și
eșueze uneori într-o viziune pe care și-o dorește cu orice preț,
originală. Vlad Cristache în
“Crize”, amplifică tenta absurdă a scrierii în inenția ilustrării satirice a
relației de cuplu, rezultatul fiind un spectacol lipsit de armonie,
derulat într-un ritm greoi.
Absurdul situațiilor, dublat pleonastic de absurdul unor imagini teatrale,
având la bază ciorovăielile
cuplului, anihilează transmiterea, cât de cât credibilă, a unui posibil mesaj
emoțional.
“Crize”
rămâne un experiment teatral fără consistență pornit de la un scenariu
radiofonic pe care regizorul și-a dorit să îl îmbogățească teatral prin
numeroase artificii absurde pentru a spori sensurile satirei, dar a uitat să
folosească rostul dialogului, al replicii.
P.S. Cu
întârziere, la sfârșit de septembrie, începe a doua etapă a repertoriului stagiunii
anului 2012. În curând, vom comenta primele premiere ale teatrelor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu