“ O SCRISOARE PIERDUTĂ “ – TEATRUL MASCA
(Secțiunea
: “De toate pentru toți “)
O BIJUTERIE …
Din 1990 când s-a înființat
Teatrul Masca prin inițiativa lui Mihai Mălaimare, acesta a reușit în peste
două decenii de activitate
intensă, să impună mișcării noastre teatrale, genul special al teatrului de
pantomimă, expresie și gest, să consolideze instituția. În “Anul Caragiale” s-a
apropiat de opera lui Nenea Iancu cu propunerea de a îi prezenta “stradal” sau
pe scenă, scrieri importante prin expresia gestuală, ce suplinește replica. “O
scrisoare pierdută” este o bijuterie de tratare nonverbală a celebrei piese,
sugerând sensurile majore ale replicii prin pantomimă , personajele devenind
“păpuși” manipulate abil de
regizorul Mihai Mălaimare , să povestească acțiunea și să arate tipologiile
implicate în conflict.

“O
scrisoare pierdută”, în această formulă a pantomimei originale, rămâne un
spectacol mai convingător, decât multe din cele în care se cuvântă, dar replica
, interpretarea, devin confuze ca semnificație.
“ AȘTEPTÂNDU-L
PE GODOT “ – TEATRUL NAȚIONAL “RADU STANCA” din SIBIU
(Secțiunea
: “Focus – Silviu Purcărete , un univers regizoral)
UN SPECTACOL … BĂTRÂN
Oricât de solid ar fi construit
un spectacol, în timp, cu trecerea
anilor, își pierde din substanță, cum este și cazul celui de față. În 2005,
“Așteptându-l pe Godot” de Samuel Beckett de la Naționalul din Sibiu, în regia
lui Silviu Purcărete , înregistra un succes răsunător, continuat apoi , ani la rând,
prin turnee peste hotare. După atâția ani se simte însă, oboseala
interpretării, suplinită prin apelul actorilor la tehnică exterioară, nesprijinită
întodeauna de trăirea credibilă a situațiilor.

Spectacolul
reamintește de sensurile scrierii lui Samuel Beckett dar trecerea atâtor ani de
la premieră i-a diminuat din calități.
“ MĂSURĂ PENTRU MĂSURĂ “ – TEATRUL NAȚIONAL “ MARIN SORESCU “ din
CRAIOVA
(Secțiunea
: “Focus – Silviu Purcărete , un univers regizoral)
TRECUT-AU ANII …
În 2008,
când a avut loc reușita premieră a acestui spectacol, valoarea sa a fost pe
larg comentată în “România liberă”. Trecut-au însă, niște ani de atunci, și s-a
făcut simțită trecerea lor, mai ales că reprezentația a fost jucată acum, pe o scenă
cu gradene pentru public. De ce ? E o întrebare fără răspuns.
Originalitatea viziunii regizorale se făcea simțită,
chiar dacă ritmul reprezentației era mai lent, interpretarea apreciabilă, și
după patru ani, rămânea marea surpriză a distribuției, Ana Ularu, remarcabilă
în Isabella. La premieră era doar o studentă în prag de absolvire, și debutul
său într-un spectacol cu o piesă de Shakespeare, în regia lui Silviu Purcărete,
a fost memorabil.
Reprezentația oferită la încheierea Festivalului,
înlocuia spectacolul “Cum doriți sau Noaptea de la spartul târgului ( “A XII-a
noapte”)” recenta premieră a lui Silviu Purcărete de la Craiova, ce a absentat,
ca și “O furtună”, din cauza accidentării unui actor.
P.S.
Ultima zi a Festivalului a mai inclus în program , spectacolele comentate în
Jurnal, “NEÎNȚELEGEREA” și “FAMILIA TOT” , ca și “INSULA”,
una din puținele reprezentații nevizionate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu