joi, 7 februarie 2013

“ MOFTURI “ – TEATRUL “ ION CREANGĂ “


UN … MOFT TEATRAL
         Nu trebuie să uităm că teatrele pentru copii au un rol important pentru atragerea viitorilor spectatori care mâine, vor ajunge maturi pentru obțiuni culturale. Chiar dacă a trecut “Anul Caragiale” , rămâne remarcabilă intenția acestui teatru dedicat copiilor spectatori (!!!) de a le prezenta trei schițe celebre ale lui Caragiale – “Un pedagog de școală nouă”, “Vizită” și “D-l Goe”. Dramatizarea , mai precis spus, scenariul, se datorează lui Ioan Gârmacea și pornește apreciabil ca idee de construct. La școala lui Mariu Chicoș Rostogan pot fi “școleri” și Goe  sau Ionel, “eroi” din alte schițe, răsfățatele odrasle ale unor “mamițe”. Numai că din dorința de a arăta cât de contemporan ne este astăzi Nenea Iancu, scenaristul reduce replica satirică savuroasă și o completează cu replici personale rupte din actualitatea curentă. De pildă, intervine cu  speculata replică referitoare la “găina care naște pui vi” dintr-o “știre” de la lansarea “Ev Z”. Mai mult, inexplicabil pentru o dramatizare a schițelor, dedicată atracției copiilor pentru scriitor, introduce , mai ales în final, replici celebre din piesele lui Caragiale, ce au un alt demers satiric cu adresă la politichie, de care micuții spectatori, evident sunt străini. Dramatizarea pierde astfel din scopul major al schițelor, cu adresă satirică la “școleri” și mediul lor. Odrasle răzgâiate de “mamițe” avem și astăzi, iar rostul schițelor respectat putea spori interesul micuților spectatori cărora se adreseză reprezentația.

         Intenția de a demonstra cât de contemporan ne este Caragiale , existentă în scenariu, se amplifică prin efectele vizuale ale regiei lui Chris Simion. Un decor funcțional, gândit de scenografa Adina Mastalier, susține convenția că spectatorii sunt implicați în “povestea”  relatată pe scenă. Pe laturile sălii de spectacol sunt plasate planșe ca la școală, scena e dominată de o mare tablă din “școala nouă a lui Mariu Chicoș Rostogan”, și ingenios tabla va fi manevrată pentru a indica trenul lui Goe. Costumele aparțin timpului scrierii. Chris Simion nu dezvoltă însă, convingător oferta cadrului scenografic. Spectatorii sunt superficial cooptați drept parteneri ai personajelor de către actorii veniți din rândul lor și plasați stângaci pe laturile sălii. Mai mult, ca să atenționeze cât de contemporan ne este Caragiale, regia apelează penibil, la proiecții cu blocurile dormitor socialiste , derulate pe fundalul scenei și umbrite evident, de tabla imensă a lui Mariu Chicoș Rostogan. De ce ? Pentru că sunt la modă proiecțiile ?! Moda a expirat însă, de mult și în mișcarea teatrală internațională. Nu lipsesc nici efectele regizorale cu … fum, totul reușind să îngăleze, și chiar să anihileze de multe ori, perceperea majoră a spiritului satiric al lui Caragiale.

Viziunea regizorală cu așa zise intenții novatoare, ridică o altă întrebare – cui a vrut să se adreseze ? A uitat de vârsta publicului și intenția de a îl provoca la lectura scrieriilor. Ingenios, și poate nederanjantă ar fi fost vizualuizarea teatrală în stilul costumelor actuale ale “școlerilor” și “mamițelor”, respectând însă, cu sârguință replica lui Caragiale. “Mofturi” prin prezentarea sa încărcată inutil de efecte, ignoră  publicul său care pornește de la vârsta de opt ani și spectacolul trebuie să îi stârnească bucuria descoperirii lui Caragiale prin transmiterea ridicolului scălămbăielile unor odrasle ca Ionel și Goe ori pretențiile absurde ale unui “pedagog de școală nouă”. Conceptul regizoral s-a vrut a fi original prin exagerări de vizualizare teatrală, a luat textul drept pretext și a ignorat vârsta publicului. Firește, copiii-spectatori se vor amuza de năzbâtiile “colegilor” de pe scenă, dar replica lui Caragiale nu va percuta spre ei, evident , nici proiecțiile cu blocuri ori efectele cu fum, absurde.

         Într-un astfel de spectacol confuz, cu pretenții derizorii de modernitate, actorii încearcă și reușesc parțial, să definească rolurile atribuite, lipsiți fiind de sprijin regizoral. Teatrul pentru copii solicită și o contribuție regizorală specifică profilului său, cunoașterea publicului căruia i se adresează. Actorii definesc prin experiența lor în acest teatru, esența personajelor. Se detașează Cristina Casian în Goe, Miruna Ionescu în Ionel și Alexandrina Halic în trei personaje – Mam’mare, femeia în casă, Madam Ionescu. La rândul său, Mihai Verbițchi încearcă o caracterizare atractivă pentru Mariu Chicoș Rostogan. În apariții sporadice , o serie de  actorii din numeroasa distribuție, se achită corect de personaje. Dar … regia nu dezvoltă susținerea relațiilor dintre ele, și mai ales fructificarea la nuanță a replicii și a situațiilor prin care trec.
         “Mofturi” este o intenție necesară pentru repertoriul Teatrului “Ion Creangă”, pentru spectatorii săi elevi, dar de la buna intenție,  până la punerea în scenă, drumul se frânge atât prin regie, cât  și prin “amănuntele” de replică ale scenariului. Specificul teatrului rămâne totuși, de a cunoaște viitorii spectatori de mâine, “povești” scenic atractiv și nu artificial, ilustrate teatral. “Mofturi” este … un “moft” regizoral conceput de Chris Simion, o regizoare ambițioasă , cu rezultate obținute în special, în teatrul independent, dar care nu servește “targetul” Teatrului “Ion Creangă” de a provoca educațional spectatorii să îl descopere pe Caragiale ca valoare culturală,  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu