O POVESTE CU TÂLC ACTUAL
În ultimul timp, Teatrul
Evreiesc de Stat își consolidează statutul ca instituție cu personalitate de
interes pentru orice spectator, indiferent de apartenența sa etnică, prin
spectacole atractive cu sens emoțional și cultural. Scriitorul Isaac Bashevis
Singer revine în repertoriul teatrului după “Dușmancele, o poveste de iubire”
cu “Yentl”. Născut în Polonia în 1902, decedat în 1991, fiu al unui rabin,
Isaac Bashevis Singer emigrează în America în 1935, scrie în limba idiș, dar
traducerile în engleză și în alte limbi ale pământului, îi aduc consacrarea ca
prozator prin romanele, nuvelele și scrierile pentru copii, cât și răsplata în
1978 cu Premiului Nobel pentru literatură. Își completează valoarea
personalității și prin apropierea de dramaturgie, de teatru. La origine “Yentl”
este o proză, o povestire inspirată și din viața personală, după care s-a
realizat un film muzical cu Barbara Streisand (regie și interpretarea rolului
principal). În 1975, Isaac Bashevis Singer își dramatizează scrierea
alături de Leah Napolin, cu un mare succes pe Broadway. Scriitorul are printre
alte multe credințe privind literatura și pe cea următoare : “Să scrii despre
dragoste și să eviți sexualitatea ?! Absurd !”. Cu rafinament o aplică și o
argumentează în “Yentl”.

Pentru
că textul este dramatizarea unei proze, Erwin Șimșensohn aplică inspirat jocul
între acțiunea propriu-zisă și comentariile esențiale îndrumate prin rostirea
de monologuri pe un podium cu relație directă cu publicul. Scenografia Alinei
Herescu servește admirabil conceptul regizoral. Decorul, aparent neutru, este
abil mobilat pentru a preciza funcțional locurile acțiunii, iar puntea spre
public incită la judecarea faptelor povestite. Costumele Alinei Herescu,
ilustrează prin amănunte semnificative, profilul personajelor. Spectacolul este
jucat în limba română, dar regizorul introduce în momentele tradiționale cheie
ale acțiunii – moarte rabinului sau nunta lui Anschel cu Hadaas -, replici în
inidiș. Erwin Șimșensohn demonstrează în acest spectacol anevoios tematic,
pricepere în lucrul cu echipa de actori aleasă pentru dezvoltarea personajelor
și susținerea relațiilor dintre ele.
Yentl este un rol foarte greu, dar Alexandra Fasolă reușește excelent să caracterizeze în profunzime personajul. La nuanță, în funcție de solicitările situațiilor extreme prin care trece Yentl, actrița trăiește cu sensibilitate stările interioare ce frământă personajul. Travestiul în Anschel este interpretat exemplar prin modul în care manevrează gândul aparent al unui bărbat, dar special aplicat de către o femeie aflată în degringoladă sentimentală. Yentl devine astfel, un om ce are și probleme sexuale personale pe care încearcă să le rezolve. Alexandra Fasolă interpretează remarcabil duplicitățile caracteriale ale personajului și reușește ale comunica direct, cu finețe spectatorilor și în monologurile explicative susținute pe puntea spectacolului; se dovedește a fi o tânără actriță de valoare care deține multiple capacități de a evolua atât în teatru, cât și în film, domeniu în care a exersat apreciabil până acum.

“Yentl”
este un spectacol lucrat cu migală regizoral, ce poate fi definit ca o
realizare a Teatrului Evreiesc de Stat. Nu poate fi ignorat de publicul larg
pentru că propune o analiză de interes a actualității.
P.S.
Teatrul Evreiesc de Stat găzduiește în foaier , expoziția de desen și sculptură
– Jana Gertler – “Imagini din spatele frunții”, ce merită toată atenția
iubitorilor de artă plastică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu