. ATENȚIE
LA TEATRUL INDEPENDENT !!
În 1995
lua ființă Teatrul Act, primul teatru independent care cu trecerea anilor și-a
consolidat un statut și prețuirea marelui public. Dorința lui Marcel Iureș de a
impune în peisajul cultural un teatru independent, s-a fructificat printr-un
repertoriu de proiecte selectate atent în numele valorii interpretării sale, cu
actori consacrați și tineri aflați la început de drum și a avut drept rezultat
succesul la public, configurând o categorie de spectatori, în special tineri.
Sunt spectacole în repertoriul Teatrului Act ce se joacă de multe stagiuni cu
casa închisă, au obținut chiar și premii pentru calitatea lor.
După Teatrul Act, în vecinătatea sa pe calea Victoriei, a apărut Teatrul
Luni de la Green Hours într-un alt stil de spațiu neconvențional și a reușit să
își definească o personalitate apreciată. După acești primi pași, încet ,
încet, teatrul independent a început să se extindă în Capitală, în ciuda faptului
că autoritățile nu îl bagă în seamă și nu există vreo reglementare legislativă
a funcționării sale, cum se întâlnește în statele europene.
Un
exemplu strălucit al impunerii ca teatru independent este și UnTeatru care
propune un repertoriu special cu piese reținute din curentele dramaturgiei,
original interpretate într-un spațiu sărăcăcios sub aspectul condițiilor, dar
speculat cu pricepere. Astăzi, numărul teatrelor independente a sporit și unele
oferă și o stagiune estivală când teatrele instituționalizate au tras cortina
și au intrat în vacanță. De pildă, Godot Café Teatru din Centrul Vechi, având
un priceput manager, s-a afirmat și printr-un spațiu bine amenajat , prezintă
chiar și vara spectacole demne de
luat în seamă. Funcționează acum în Capitală, “LaScena” - Teatrul “Arca”,
Teatrul “Apropo”, “Teatrul în culise”, “Teatrul de sufragerie”, Teatrul “Tabu”,
“Teatrul de Artă”, “Teatrul de Foc”, Teatrul “Mașina de Vise”, “Teatrul nu e o
clădire” și altele, sub titluri mai mult sau mai puțin potrivite. Multe au un
repertoriu încropit, le lipsește inițiativa selectării spectacolelor pe
criterii ferme pentru a își construi o identitate; firește și locațiile unora
sunt modeste, sărace în dotări tehnice. Totuși, se pot întâlni la aceste teatre independente
aflate la început de drum și unele spectacole de calitate, propuse în special,
de tineri cu har. Teatrul independent începe să devină un concurent important
al teatrelor instituționalizate.
Din
păcate, TEATRUL INDEPENDENT și unele din realizările sale ce întrec cu mult
valoarea producțiilor de la teatrele subvenționate de stat, nu sunt luate în
seamă de mass media, de “analiști”, “cronicari teatrali”, “comentatori”
culturali. Aceștia se pare că nici nu au auzit de TEATRUL INDEPENDENT și actorii
care se implică în proiectele sale fără să urmărească avantaje financiare ca
la o telenovelă sau în cazul unor “șușe” la Palatul Național al Copiilor.
Acești actori prețuiesc publicul și vor să îi transmită un mesaj cultural prin
textele promovate de unele teatre independente, unde se mai încearcă inspirat
și inovarea curentelor teatrale.
TEATRUL MIGNON
Pe strada Hristo Botev la nr. 1,
în plin centru al Bucureștiului, a apărut de curând un alt teatru independent :
TEATRUL MIGNON, într-un spațiu intim, cu șaizeci de locuri în fotolii comode,
distribuite în luxul architectural al impozantului hol de la intrare într-o clădire veche. Mai trebuie amintit
că și teatrele independente merg pe două modalități de folosire a spațiului.
Multe, pornind cu spațiul neconvențional
de la Teatrul Act, au săli cu o linie apropiată de cea obișnuită a
teatrelor, ca și UnTeatru, iar acum,Teatrul Mignon. Altele, au săli cu mese ca
într-un club, cum ar fi și Teatrul Luni de la Green Hours sau Godot Café
Teatru.
Teatrul
Mignon s-a inaugurat în luna mai, cu “Vocea umană”, remarcabilul recital al
Oanei Pelea, în regia Sandei Manu, conceput la teatrul de proiecte Metropolis, fapt ce denotă dorința de a sprijini
calitatea repertorială. De altfel, repertoriul său anunțat online pe site,
cuprinde atât spectacole de teatru originale, cât și manifestări muzicale,
concerte. Își continuă dorința promovării unui repertoriu de calitate și prin
“Moftul român”, recitalul tânărului actor Lari Giorgescu.
UN ALT RECITAL EXEMPLAR
Un exemplu de personalitate
dăruită scenei este și Lari Giorgescu, unul dintre tinerii actori ambițioși
care s-au format și cu ajutorul teatrului independent. A atras atenția la
Teatrul Luni de la Green Hours prin one men show-ul “L-V 8:16”, prin
spectacolul “Emigranții” de la
Teatrul Arca, s-a remarcat apoi, prin spectacolele de la Teatrul Excelsior, la
Teatrul de Comedie în “Leonce și Lena” și “OuiBaDa”, la Teatrul Național
“I.L.Caragiale” în “D’ale noastre”, etc. Deține un palmares de roluri recompensate
cu premii, fiind unul dintre tinerii actori care prin talentul special și prin muncă neîntreruptă , a
reușit să intre în plutonul de frunte al generației sale, după absolvirea în
2008 a UNATC.

“Moftul
român” este un exemplu de recital desăvârșit interpretat pe un scenariu dificil
cu momente din proza lui Caragiale ; Lari Giorgescu susține astfel, un “examen”
lecție de actorie pentru modul în care poți comunica sensurile majore ale unui
text fără efecte teatrale, ci direct rostind replica partenerului tău,
spectatorul. Tot un recital de excepție, “Țară-i asta, mă ?!?!” (comentat pe
blog) , a mai prezentat și Niculae Urs, dar după scrisorile lui Caragiale. Rar
întâlnești în aglomerația de recitaluri ale unor actrițe, la teatrele
instituționalizate, exemple de interpretare după scrieri cu sens major
cultural. Iată că teatrul
independent le oferă !
Intradevar, Lari Georgescu, un foarte apreciat si la moda, dans-actor, cum bine spunea, marele Gigi Caciuleanu. A fost nominalizat la Premiile UNITER, FELICITARI !!!!!!!!
RăspundețiȘtergere