TOAMNA … FESTIVALURILOR
În toată țara, bântuie ca de obicei toamna
festivalurile. Este o inițiativă demnă de stimă pentru popularizarea
spectacolelor remarcabile cu actori de valoare, în numele a diferite tematici.
E drept, nu toate aceste festivaluri au personalitate , un profil bine definit.
Se întâmplă adeseori , ca unele spectacole să circule prin mai toate
festivalurile, indiferent de titulatura lor, pentru că acestea ar dori să își
definească o personalitate cu ajutorul lor și să atragă publicul. Oricum un
festival rămâne o bucurie pentru Marele Public din țară și chiar din Capitală,
în unele cazuri. În curând, se va derula în Capitală și Festivalul Național de
Teatru (25 octombrie – 3 noiembrie) . Deocamdată să amintim ce s-a mai petrecut
în zona festivalurilor. La Oradea a fost prețuit teatrul scurt, la Brăila s-au
derulat “Zile și Nopți de Teatru”, generos Teatrul de Comedie a găzduit
“Festivalul Național de Improvizație”(!) – o încercare amatoristică de tratare
a genului, etc. În București, iată că Teatrul “Nottara” cu un management
deosebit și o echipă specializată în marketing, lansează un nou festival -
Festivalul Internațional de Teatru “Fest (in) pe Bulevard” (12 – 19 octombrie)
!
Proiectul are două secțiuni. Prima este competitivă, cu
un motto de trimitere spre starea prezentă a națiunii: “Criză
mare monșer !”. Sunt invitate pe criza financiară curentă a teatrelor,
patru spectacole puțin cunoscute din Franța, Serbia, Bulgaria și Austria,
cărora le sunt alăturate trei spectacole de la noi. Acestea sunt “Candid” de la
Teatrul Țăndărică – comentat în 2007 când a avut loc premiera (!!), un Concert
(!) Marius Mihalache și invitații săi și “Matrimoniale” producție a Teatrului
“Nottara”, în premieră pe țară. Selecția pentru o astfel de competiție este
fragilă când îi mai pui drept motto și o replică din Caragiale, absent din
concurs. Din motive obiective nu am putut viziona propunerile invitațiilor de
peste hotare, dar o documentare minimală asupra titlurilor demonstrează că spectacolele respective nu par a servi
intenția motto-ului. Un exemplu ar fi , de pildă, “Woyzeck” de Buchner (Teatrul
Pygmailon din Austria), piesă care numai despre criza actuală nu vorbește.
Selecția pe o astfel de temă nu dovedește consistență, mai ales când la noi
sunt numeroase teatre ce au în repertoriul actual, spectacole despre criza
morală, financiară, și chiar politică. Selecția secțiunii respective rămâne …
un mister sub toate aspectele, pornind de la cel financiar, la cel valoric.
Cea de a doua selecție, necompetitivă, a fost denumită “Bulevardul comediei”. Perfect ! Numai că din cele
șapte spectacole selectate, numai unul nu aparține Teatrului “Nottara”, și
acela nefiind o comedie de bulevard, “Familia Tot” , o admirabilă tratare în
urmă cu doi ani a acestei piese de către Victor Ioan Frunză la Centrul Cultural
UNESCO “Nicolae Bălcescu” din Capitală (spectacol comentat pe blog). În rest,
secțiunea cuprinde spectacole mai vechi sau mai noi ale inițiatorului Fest(in)
: “Nu vorbiți cu actorii”, “Metoda”, “Scandal la operă”, “Zeul măcelului”
(comentate pe blog la data premierii) și două premiere ale Teatrului “Nottara”
– “Mobilă și durere”, “Un pic prea intim”. Firește nu lipsesc din programul
festivalului, lansările de carte, colocviile, spectacolele lectură și
sărbătorirea vedetelor teatrului!
Desigur, acest program al festivalului, ce nu denotă un
regulament strict, s-a alcătuit cu entuziasm pentru prima ediție și cu interes
pentru lansarea a trei premiere ale Teatrului “Nottara” – “Mobilă și durere” de Teodor Mazilu în regia lui Alice
Barb, “Matrimoniale” de Lia Bugnar în regia
Dianei Lupescu și “Un pic prea intim” de Rajiv
Joseph în regia lui Cristi Juncu, pe care la vom comenta.
Mai trebuie să amintim că un abonament pentru trei
spectacole din Fest(in) costă 103,68 roni și un bilet la un spectacol, 47,52
roni, asta pe …criza generală !!!
P.S.
După Festivalul Național de Teatru va urma Festivalul Național de Teatru
Independent, inițiat de Fundația Godot și Centrul Cultural al Artelor (
Primăria sectorului 3), în perioada 4 -10 noiembrie. A mai fost o manifestare
dedicată teatrului independent concepută de Chris Simion – festivalul
“Undercloud,” ne popularizată, așteptăm comentarii în mass media pentru noua
inițiativă , având alături acum, o primărie !!
Ceva scârție în proiectele festivalurilor
noastre, începânt clar de la obținerea finanțării pe o criză acută pentru
teatre și selecția unor spectacole, efectuată din diverse interese și lipsită
de criteriu valoric.
Excelent punctat. Multe felicitari.
RăspundețiȘtergere