SPECTACULOASA
IMAGINE A UNEI LUMI GĂUNOASE
Un spectacol cu “Revizorul” de
N.V.Gogol devine un eveniment teatral și pe prima scenă a țării care își
inaugurează astfel și o nouă sală; Sala Studio, fosta Operetă, revine teatrului
după 27 de ani, renovată elegant, având o scenă cu o “geometrie variabilă”.
Foaierele sale găzduiesc o impresionantă expoziție retrospectivă a
pictorului Emil Ciocoiu.
“Versiunea scenică” a piesei lui Gogol,
datorată regizorului Felix Alexa pentru a actualiza scrierea, va avea efectul
unui mare succes pentru Marele Public prin imaginea spectaculoasă de a
reprezenta scenic o lume actuală și găunoasă. Spectatorii își doresc să vadă și
pe scenă satirizată corupția ce îi revoltă zilnic și de care nu sunt străini
primarii sau alți funcționari publici. O spectatoare îmi mărturisea bucuria de
a găsi și în acest spectacol o satiră spumos realizată, cum întâlnește uneori
în emisiunile tv ale “Serviciului Român de Comedie”!
Remarcabilă este adaptarea generalistă
a piesei la actualitatea zilelor noastre, înfăptuită de Felix Alexa, fără a
forța trimiteri teatrale spre personaje cunoscute din jurnalele tv. Doar
traducerea Mașei Dinescu și versiunea regizorului, introduc aluzii prin replică
la temele curente, câinii maidanezi, școlile, drumurile, spitalele, etc. E
drept, piesa este mai generoasă în substratul tematic, decât acțiunea
spectacolului împinsă teatral atractiv către realitatea curentă, dar vom
comenta pe parcurs aceste observații. Pentru Marele Public care își dorește
satisfacția regăsirii nemulțumirilor sale satirizate pe scenă, nu contează
însă, raportarea strictă la scriere.
Scenografia imaginată de Andrada
Chiriac este spectaculoasă, dar rămâne în zona vizualizării simpliste și chiar
incoerente în logica funcțională. Elementele de bază al decorului sunt stivele
imense de dosare, manevrate mereu pe scenă numai de dragul general al imaginii.
Ideea este apreciabilă, sugerând birocrația ce ne sufocă. Dar… folosirea
stivelor funcțional, se aplică singular, numai în scena apariției soției și
fiicei primarului corupt. Pe parcursul reprezentației aceste maldăre de dosare
nu-și mai dovedesc rostul funcțional. “Arhiva” de dosare este uitată în scena
substanțială a momentului când revizorul începe să solicite mită de la
notabilitățile orașului de provincie, unde se petrece acțiunea. Decorul propune
un pat imens, cu o saltea flexibilă, folosit inventiv de regizor pentru a creea
numeroase gaguri. Decorul scenei respective este însă, dintr-o altă piesă ca
stil de vizualizare și uită de atmosfera birocrației dosarelor de la început.
Scenografa vrea să îmbogățească imaginea decorului și prin intervenția
spectaculoasă a o serie de “mașini” – o limuzină autentică BMW aparținând
primarului, o mașină dintr-o spălătorie unde îl descoperim la începutul reprezentației
și pe revizor, o mașină, să-i spunem “elevator”, ce îl ridică la înălțime pe
primarul autoritar; aceste “obiecte” costisitoare apar fiecare, o singură dată
numai ca să sporească spectaculozitatea reprezentației. Logic era, spre
exemplu, ca revizorul să plece la sfârșit cu mașina primarului, nu doar cu
șpaga luată de la notabilități. Regizorul folosește abil unele “obiecte” din
scenografie pentru construcția particulară a numeroase gaguri, dar ele rămân
contribuții secundare pentru atmosfera generală, necesară a fi impusă și de
decor. Un alt “obiect” introdus o singură dată este telefonul mobil, mijlic de
bază al comunicării actuale. La prima sa apariție soția vorbește cu soțul -
primar la mobil, dar “obiectul” nu mai apare apoi, la nimeni, nici măcar la
primar. Comunică printr-o nota de plată de la o cârciumă, ca și în textul
inițial! Dacă tot adaptăm la prezent scrierea, telefonul mobil era necesar ca
element important pentru orice personaj și pentru a imagina gaguri. Se încarcă
derizoriu vizualizarea piesei, incoerent, și de către scenografie numai pentru
efectul de spectaculozitate, atractiv doar în momente singulare. Costumele
Andradei Chiriac merg pe aceiași linie derizorie. Deosebirea, cu sens satiric,
dintre straiele notabilităților orășelului de provincie – persoane cu bani,
obesdate să fie la modă precum cei de la centru, dar lipsiți fiind de bun gust
- și costumația revizorului elegant, venit de la centru, nu se face simțită.
Aparent, tânăra Andrada Chiriac oferă o scenografie spectaculoasă, speculată cu
pricepere de Chris Jaeger (lighting desing), dar nu sprijină întotdeauna prin
coerența imaginii desenate scenic, esența intențiilor satirice ale viziunii
regizorale.
Felix Alexa își dorește un suport al
conceptului regizoral și în ilustrația muzicală, surprinzător selectată. Se
regăsesc secvențe muzicale din Mozart (“Recviem”), Rimski – Korsakov (“Zborul
cărăbușului”), Ceaikovski (“Lacul lebedelor”), Haciaturian, Șostakovici și …
manelele zilelor noastre prețuite și de primar și ai săi, de un segment
important al lumii actuale. Regizorul bănuim că și-a dorit un contrapunct
muzical satiric la adresa unei realități măcinate de corupție și șpagă! Evident
că publicul se amuză copios și aplaudă intervențiile manelistei cântărețe,
inventate de viziunea scenică. Actrița Maria Buză se achită remarcabil de acest
rol. Regizorul Felix Alexa și-a dorit să demonstreze cât de actuală rămâne și
astăzi, piesa lui Gogol scrisă în 1836, cu unele scăpări mai mult sau mai puțin
importante pentru spectatori. A mers prin conceptul său spre grotesc, care ar
reflecta realitatea în forme caricaturale. Intenția este susținută și prin
scrierea lui Gogol ce ar avea la bază doi piloni: primarul cu echipa sa și pe
Hlestakov, luat de respectivii drept un posibil revizor, un controlor ce le-ar
putea aduce necazuri pentru acțiunile lor de corupție.
În
final, Gogol lansează totuși, o replică a primarului ce se adresează publicului:
“De cine râdeți? De voi râdeți!”. (“De voi înșivă” sună o replică din altă
traducere.) Această replică este o posibilă cheie și pentru regie în ilustrarea
teatrală a tematicii atacate de Gogol. Nu se râde numai de corupția manevrată
de primar, pentru că de fapt și revizorul
- un oarecare posibil “spectator” este ușor de cucerit pentru a profita
de benefiiciile aplicării regulilor corupției. Hlestakov minte dezinvolt pentru
că e inteligent ,dar nu are bani, îi este “foame”, cum mărturisește la început și
acceptă șpaga, vrea și el să profite, ca în final să fugă din orășel. Șmecheria
sa provoacă un râs amar. În viziunea lui Felix Alexa, revizorul Hlestakov,
interpretat de Marius Manole devine doar un fermecător tânăr ce pare a aparține
celor din actuala generație “cool” a cluburilor de noapte, care isteț bune la
cale o farsă primarului, dar aruncă în aer într-o scenă finală, dezinvolt și
inexplicabil, banii achiziționați spre stupoarea lui Osip, servitorul său
(Istvan Teglas). Într-un monolog excelent interpretat de Marius Manole, actorul cu o remarcabilă flexibilitate corporală, argumentează numai dorința excentrică
a unui tânăr dornic de a păcăli primarul și pe cei din preajmă. Extazul
mincinosului în fața ofertei primarului este însă, lipsit taman de substratul
situației că Hlestakov reprezintă un pericol prin adaptabilitatea cu ușurință
la corupție. Râzi de el că îi amețește și îi înșeală pe toți, dar interpretarea
rolului prin viziunea regizorală, nu sugerează că Hlestakov este un posibil
pericol public, ci doar un tânăr carismatic și mai puțin, un escroc abil. Regia
reduce și replica lui Osip, judecător al pericolului situațiilor în care se
implică Hlestakov. Prin ținută, expresii, lipsite de cuvânt, Istvan Teglas dă
totuși, o notă consistentă personajului.
Dacă Hlestakov rămâne un tânăr exuberant care
se joacă amuzant cu oferta ce îi apare într-o localitate marginală, Mihai
Constantin amplifică senzațional, cu măsură la nuanță și trăire sincer
interioară, pericolul primarului șpăgar. Actorul își construiește … dramatic personajul, cu un rezultat comic
irezistibil. Primarul său este speriat de un posibil control ce i-ar putea
descoperi fraudele, dar are și siguranța că prin autoritate și demersuri
directe, îl poate trece de partea sa pe revizor. Inutil ca să îi sublinieze
autoritatea este pus de regizor în finalul reprezentației să îi … împuște pe
Bobcinski și Dobcinski cu pistolul luat de la un bodyguard. Mihai Constantin
realizează, cum se mai spune, o creație în acest dificil rol.
Familia primarului, cu soția care se visează
să ajungă o mare doamnă, alături de o fiică prostovană, este admirabil definită
de Ana Ciontea și Ilinca Manolache. Fiecare interpretă gândește atent esența
rolului: Ana Ciontea este o mahalagioaică cu pretenții de “doamnă”, iar Ilinca
Manolache, o domnișoară dornică a fi luată în seamă ca o tinerică “mondenă” cu
fițe. Se detașează de asemenea, din numeroasa
distribuție, în cuplul servil al primarului, Claudiu Bleonț (Bobcinski) și
Mihai Calotă (Dobcinski). Primul impune temperamental personajul, celălalt este
remarcabil prin implicarea expresivă și, adeseori, tăcută în situațiile comice.
Distribuția mai cuprinde peste zece personaje – argument important al
tragicomediei lui Gogol, notabilități ale orășelului de provincie, corect interpretate
de actori pe linia unei schițe de identitate. Regia folosește aceste personaje
ca o figurație activă, în special pentru construcții comice de ansamblu, ca un
personaj colectiv, mai puțin personalizate fiind fiecare în relațiile
particulare cu revizorul și chiar cu primarul. Reușește totuși, o personalizare
amuzantă a directoarei spitalului, doar Irina Movilă. Pentru a spori spectaculosul reprezentației
nu lipsesc o sumedenie de efecte speciale – explozie de confeti, baloane albe,
ninsoarea din final, etc. În majoritatea scenelor, ritmul spectacolului este
alert susținut de regie și actori, mai lent fiind în cea în care Hlestakov se
implică în farsa șpăgilor.
“Revizorul” rămâne un spectacol care va cuceri Marele
Public revoltat pe ofertele realității zilnice, îl va satisface prin linia sa
satirică generală; regizorul demonstrează că marii clasici trăiesc și astăzi,
chiar dacă în spectacol descifrarea profunzimii scrierii inițiale este uneori
discutabilă, în special, în tratarea lui Hlestakov și coerența imaginii
scenografiei cu rol modest în exploatarea tematicii teatrale.
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereVa citesc mereu blogul nu pentu a vana greselile gramaticale ci pentru a ma informa dintr-o sursa in care am incredere. De data aceasta nu pot sa nu observ cu mahnire ca ati scris "EXCROC abil".
RăspundețiȘtergereAlex
Some companies advertise free House Plans--Hattiesburg house plans , but also in practically all cases, these free offers are just hooks to have your attention or maybe your email address. limuzina nunta bucuresti
RăspundețiȘtergere