PROPUNEREA UNOR ARTIȘTI MINUNAȚI …
Printre restanțele necomentate de
la sfârșitul anului trecut se află și un spectacol deosebit, aparținând tot
teatrului independent. Nu
știm câți dintre regizorii și numeroșii actori din diverse generații ar fi
capabili să realizeze un astfel de spectacol precum “Blackbird” (“Pasărea
neagră”) de la “Unteatru” într-un spațiu intimist cu maximum 35 de locuri
pentru spectatori. Realizatorii propun publicului cu rafinament să devină
judecător al unui fapt șocant, într-un spațiu restrâns, altul decât cel
obișnuit al acestui teatru independent.
Alegerea piesei dramaturgului englez
contemporan, David Harrower este demnă de apreciat. În 2005 piesa participa cu
un spectacol îndelung comentat la Festivalul de la Edinburgh. Conflictul a
iscat dezbateri prin tema sa, discuția după două decenii dintre un bărbat de 60
de ani și o tânără care la 12 ani a avut prima experiență sexuală cu acesta. A
fost viol ? Rămâne o întrebare derizorie, fără răspuns pentru că David Harrower
construiește admirabil acest conflict pe o solidă analiză psihologică, ce încarcă
prin evocări ale trecutului relația cu suspans și lasă cale liberă
spectatorului să judece personal situația. Traducerea lui Cătălin Bucioveanu
servește dramatic sensurile și substratul replicii.
Piesa poate fi o capcană pentru regizor
și interpreți, dar Andrei și Andreea Grosu în “rolul” regizorului, se dovedesc
a fi psihologi, analiști de înaltă
clasă, ce descifrează cu finețe sensurile multiple ale fiecărei replici în
compania unor actori excelenți, Constantin Cojocaru și Florina Gleznea.
Conflictul se petrece într-un spațiu restrâns, actorii sunt în imediata
apropiere a spectatorilor care se feresc ca nu cumva prezența lor să nu
stânjenească mișcarea interpreților din jurul unei mese. Spațiul acțiunii e
mobilat abil de Vladimir Turturică. Decorul minimalist prinde semnificații prin
costumele scenografului, în special cele ale tinerei, care prin accesorii, în
special prin geanta sa încărcată de obiecte sporesc suspansul acțiunii. Regizorii
Andrei și Andreea Grosu folosesc oferta scenografului ca adevărați magicieni
pentru susținerea tensiunii discuției dintre cele două personaje. Fără
ilustrație muzicală, fără proiecții, spectatorii asistă la un conflict
tensionat, cu un final deschis ce lasă cale liberă judecării bărbatului, dar și femeii. Admirabil conduc regizorii, acest spectacol intimist original,
ieșit din nota comună și ieftină a efectelor. Urmărind interpretarea actorilor,
aplauzele îți par un gest banal de recompensă pentru creațiile lor. Harul
deținut de fiecare unește această întâlnire dintre doi reprezentanți ai unor
generații diferite de artiști.
Spectacolul debutează cu venirea unei
femei în compania unui bărbat, cu un lung moment de tăcere, ce te provocă a
bănui că tânăra după ținută, ar putea fi o prostituată. Îmbrăcată în negru,
“pasărea neagră” cu ochelari de soare negri, pare a se pregăti provocator
pentru un act sexual. Florina Gleznea dezvoltă apoi personajul cu mare finețe.
Sugerează mai întâi venirea tinerei pentru o posibilă răzbunare a faptei
trecute, va descrie apoi într-un lung monolog, remarcabil susținut de actriță,
cu intensitate și sensibilitate, redarea stărilor evocate, trăite la întâlnirea
erotică de demult dintre cei doi. La nuanță, prin stări interioare profund
exprimate prin expresie, Florina Gleznea prezintă viața femeii marcată în
copilărie de prima dragoste ivită față de un bărbat întâlnit în preajma sa. În
final, rămâne ca spectatorul să judece, după strigătul tinerei disperat către
bărbatul care pleacă, dacă femeia a rămas captivă sentimentului de iubire
pentru el.
Constantin Cojocaru este un actor prețuit
pentru biografia sa bogată în numeroase roluri înfăptuite fără reproș în
diverse teatre. Acceptă acum să joace la “Unteatru”, într-o clădire părăginită
ce iarna se încălzește cu aeroterme, atras firește de oferta proiectului și a
conceptului regizoral. Reușește, din nou, să uimească prin interpretarea
partiturii. Compune cu multă atenție portretul caracterial al bărbatului pe
care reîntâlnirea cu tânăra îl răscolește, dar își păstrează în taină, cu
ambiguitate dezvăluiri despre existența sa actuală. Ca un mare actor,
Constantin Cojocaru jonglează cu stările prin care trece bărbatul, laș în în
precizări despre el, dar sensibil, apropiat chiar de un sentiment de dragoste
față de femeia ce reapare în viața sa. Actorul susține suspansul acțiunii, prin
mărturiile celui care a făcut pușcărie după actul sexual cu adolescenta, la un
motel. Despărțirea celor doi după confruntarea amintirilor, prin solicitarea
bărbatului de o voce de afară – femeie matură sau copil ? – lasă deschis
finalul reprezentației și provoacă publicul drept judecător. Momentul este este
susținut remarcabil de către Constantin Cojocaru și Florina Gleznea, doi actori
valoroși ai prezentului teatrului nostru.
Acest spectacol original al teatrului
independent “Unteatru” înființat de Andrei și Andreea Grosu, trebuie vizionat
de iubitorii scenei. “Blackbird” este un spectacol despre pasiunea discutabilă
dintre un bărbat și o femeie, analizată pe stări psihologice, cu un final
deschis, o demonstrație de “teatru adevărat” prin actori și cei doi regizori.
Andrei și Andreea Grosu au reușit să impună o
personalitate incontestabilă acestui teatru independent, sărac în oferta
condițiilor de joc, dar care a atras printr-un repertoriu bine gândit, actori
deosebiți și un scenograf inspirat. “Trei femei înalte”, “Un tramvai numit
dorință” sau “Scrisoare către Casandra” sunt câteva argumente pentru a prețui
acest teatru independent special, ambițios, departe de cele ce trăiesc prin
subvenția “cafenelei” alăturate reprezentațiilor teatrale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu