UN EXEMPLU REUȘIT DE “TEATRU ADEVĂRAT”
Semn bun pentru teatrul
independent! În Capitală în ultimele două decenii au apărut peste zece teatre
independente, plus alte zece în clublurile cafenele. Puține! S-au detașt dintre
ele prin reușita unor spectacole, Teatrul Act, Unteatru, Teatrul Luni de la
Green Hours, Godot Café Teatru, Teatrul Arca (La Scena) și mai nou promit să
intre în prim plan, Teatrul Mignon și … ultima descoperire, Teatrul De Artă.
Înființat în decembrie 2010 într-un fost garaj de pe strada Sfântul Ștefan în
preajma Izvorului Rece prin străduința actorului George Constantinescu, acest
teatru independent începe să se impună. E drept, denumirea de Teatru De Artă
este prețioasă, inspirată parcă de un curent teatral, dar efortul celor ce apar
aici merită prețuire și îi consolidează personalitatea. În acest sens, un
exemplu devine spectacolul “6 din 49”, o reușită a “teatrului adevărat”,
exemplu realist de concepție.Teatrul din acest fost garaj are 75 de locuri,
elegant marcate ca la o sală clasică sub aspectul formei. Dana Voicu și Liviu
Cheloiu, actori maturi cu experiența anilor de profesie și regizorul de film
Alexandru Maftei, și-au unit harul, iar rezultatul este o tragicomedie reușită
pornită de la alegerea piesei, până la interpretare.
“6 din 49” este un text în două
personaje al dramaturgului contemporan, Spiro Gyorgy, născut la Budapesta,
fiind tradus ireproșabil de Zeno Fodor. Alte scrieri ale dramaturgului au fost
selectate și în repertoriul unor teatre din țară. Piesa de la Teatrul De Artă
prin conflict și replică, intră în sfera restrânsă din păcate, a dramaturgiei
noastre de calitate. Într-o familie modestă, sărmană, ce are doi copii, apare …
câștigul substanțial de zece milioane de euro la loto. Timp de o oră și
cinsprezece minute, cei doi soți vor discuta aprins, vor intra în conflict
pentru folosirea banilor surveniți pe neașteptate prin câștigul soțului la
loterie. Premiul la loto este de fapt,
un pretext al dramaturgului pentru o acidă satiră cu țintă precisă la adresa
demersurilor din societatea actuală cu rezultate dramatice pentru multe
familii, în special pentru oamenii muncitori care abia reușesc să câștige bani
pentru traiul zilnic, având și grija
creșterii copiilor. Piesa începe ca o comedie spumoasă, dar încet, încet se transformă
într-o tragicomedie amară. Suspansul acțiunii construite abil de Spiro Gyorgy
cește în dialogul dintre soți, iar finalul emoționează și provoacă spectatorul
la o judecare aspră a societății în care trăiește.
Regizorul Alexandru Maftei, cunoscut
prin o serie de producții de film sau televiziune din care amintim “Domnișoara
Cristina” și “Bună! Ce faci?”, dezvoltă acum,
cu inventivitate un concept realist de ilustrare scenică. Concepe și
scenografia cu fantezie pe aceiași linie și propune decorul unei camere dintr-o
zonă periferică a societății, o sufragerie ce este și bucătărie, încărcată de
obiecte din care nu pot lipsi amănuntele
semnificative. Totul este specific mediului, de la icoană până la lucrurile
necesare unei gospodine, chiar și un mănunchi de cimbru. Ritmat, cu grijă
pentru susținerea ilustrării fiecărui
moment al dialogului, regizorul își dezvoltă viziunea prin actorii conduși pe
drumul unei interpretări excelente, cu atenție la firesc și nuanță.
Dana Voicu, actriță activă în teatrul
independent, dar și în film și într-un serial tv, profesor la Universitatea
“Spiru Haret”, se transpune credibil în soția gospodină, “telespectatoare”
influențată comportamental de cele urmărite la televizorul învechit din casă.
Trece cu finețe expresivă prin fiecare stare provocată gospodinei modeste, de
vestea venirii unor milioane de euro pe care le judecă drept un pericol ce îi
poate afecta liniștea familiei, educația copiilor, la care adaugă și apariția
hoților. Gospodina nu este o femeie proastă, ci doar un produs al mediului
social, iar actrița impune admirabil tipologia femeii simple, nostalgică după
tatăl dispărut care i-a dat educație, sensibilă și iubitoare pentru a avea o
viață cinstită. Gospodinei sărmane care curăță cartofi să pregătească masa
familiei, vestea câștigului unei sume fabuloase al cărui rost practic nu îl
poate înțelege, îi induce un adevărat delir cu rezultat comic, satiric, dar și
dramatic, tratat impresionant de actriță.
Prin “6 din 49” Teatrul De Artă se
apropie de rostul numelui său, dovedind a fi un argument că teatrul este o artă
când “vorbește” emoțional, cu scop precis despre viață. Regizorul Alexandru
Maftei și actorii Dana Voicu, Liviu Cheloiu, argumentează prin acest spectacol
necesitatea culturală a teatrului, fie independent sau subvenționat de stat.
P.S. Cu
fantezie, din dorința de a atrage publicul spre acest teatru independent
ignorat de “analiști” și lipsit de popularizarea necesară, în context cu oferta
piesei actorii propun publicului la aplauze … o loterie și trag dintr-o pălărie
invitații pentru următoarele spectacole din repertoriul său.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu