O COMEDIE ATACATĂ SCENIC PE MAI MULTE CĂI …
Cu toate că avem unele restanțe
la comentarea spectacolelor din 2013, la care vom revenii pe parcurs, începem
noul an cu prima premieră din Capitală. Sârguincios, Teatrul Odeon alege pentru
repertoriul său, “Titanic vals”, o comedie “clasică” spumoasă de Tudor
Mușatescu, având garanția că spectacolul va trăi multe stagiuni de acum încolo,
cum a trăit și la Teatrul “Nottara”. Piesa este cunoscută prin acțiunea sa
plină de răsturnări de situații cu țintă satirică în intențiile lui Tudor
Mușatescu, dramaturg alert în constructul conflictelor și sensurilor replicii,
ce se dovedesc a fi actuale și astăzi. Amintim că în acțiune, familia Spirache
numeroasă dintr-un orășel de provincie, mici burghezi săraci, primește o substanțială
moștenire prin moartea unei rude într-o catastrofă navală și vrea afirmarea
parvenirii sociale. Subiectul prin ambițiile interesului personal al fiecărui
personaj rămâne actual.
Regizorul Alexandru Dabija, o
personalitate mereu activă, inventivă, propune o satiră original compusă scenic
prin mai multe stiluri de tratare teatrală. De la conceptul său regizoral, până
la decorul lui Helmut Sturmer și costumele Corinei Grămoșteanu se merge în
reprezentație pe mai multe căi comice în scop satiric, ce îngreunează totuși,
coerența convenției teatrale. Situațiile trec prin absurd, grotesc, realism în
vizualizarea scenică, dar sunt susținute strălucit de majoritatea actorilor din
distribuție. Ei vor aduce succesul dorit de această reprezentație, chiar dacă
îmbinarea regizorală a unor drumuri de
atac scenic diferite afectează ritmul spectacolului, mai ales în prima parte.
O cheie a satirei se configurează prin
decorul lui Helmut Sturmer, un maestru al scenografiei. Cu fantezie servind
textul, concentrează baza decorului printr-o canapea așezată în centrul scenei.
Când familia Spirache este săracă, aceea canapea este banală, obișnuită, când
familia ajunge bogată, canapeaua devine imensă, domină scena, fiind ușor
transformabilă prin rotire într-un dulap maiestuos. Este excelentă propunerea
scenografului Helmut Sturmer de a marca stiric drumul parvenirii prin acea
canapea ce impune, dar și solicită folosirea
printr-o mișcare complicată a interpreților pentru a compune secvențe
satirice și nu întodeauna regia exploatează aceste date ale decorului. Dar …
acest element major al decorului este încărcat substanțial, în special în prima
parte, cu elemente inutile, fragil servind textul și regia. De pildă, covoarele
încarcă fără folos comic mișcarea, pereții albi ce ar îngrădi modesta locuință
a familiei, prin transparență, dau prilejul regizoral al unui joc de umbre
prin personajele care urmează să intervină scenic, dar fără de efect direct
comic, cum nici planul doi din fundal nu transmite umorul dorit prin bucătăria
realist sugerată, în funcțiune mereu pentru numeroasa familie Spirache, nu mai
discutăm de inutilele cuști cu două găini plasate în laterala scenei. Regia
putea folosi acele găini măcar la aplauzele finale ca să le definească rostul.
Când
familia devine avută, în următoarele etape ale reprezentației, aceste artificii
de imagine dispar majoritatea, și drumul satirei prinde coerență. Sunt
înlocuite doar de un tapet al fundalui cu imaginea unei bărci surprinse de o
furtună; acest fundal cu modest scop metaforic va înainta încet, încet pe
parcursul acțiunii pentru a surprinde “furtuna” răsturnărilor de situații ivite
după moștenire, chiar cutremurul din final, când Spirache ajunge deputat și
familia stă pe canapea pentru o poză comună. Tratarea teatral vizuală de către
regie pe mai multe căi, nu reușește întodeauna să obțină efectul satiric
scontat. Punctul forte al decorului rămâne canapeaua, chiar dacă nu s-a găsit o
soluție pentru schimbarea ei după prima parte a reprezentației decât prin
manipularea decorului de către mașiniști. Costumele reușit create de Corina
Grămoșteanu atenționează prin croi, culoare și accesorii asupra tipologiei
fiecărui personaj. Nu lipsesc spectacolului nici momentele muzicale, cu ironie
selectate de Vasile Manta pentru a servi satiria, de la celebrul vals cu
referire la Titanic până la … “eroi au fost, eroi sunt încă … “.
Măestria regizorului se manifestă în
selecția distribuției și dirijarea actorilor, reușind să transforme și rolurile
secundare în argumente esențiale, savuroase ale acțiunii. De pildă, avocatul
Procopiu care manipulează testamentul aducător de bani sau politicianul Nercea ori servitoarea
devenită bonă, partituri secundare sunt exploatate regizoral pe linie
caricaturală cu efecte comice directe. Rodica Mandache realizează cu multă
măsură o compoziție remarcabilă în Procopiu; un personaj comic parcă desprins
din viața politică curentă de la noi, configurează excelent, Pavel Bartoș;
servitoarea – bonă unguroaică, doar din replici puține, dar apariții sugestive
se reține prin interpretarea Andei Saltelechi.
Greul acțiunii se bazează pe familia
Spirache aflată în luptă aprigă pentru consolidarea parvenirii, dublată de
iubirile tinerelor fete. Conflictul central se învârte în jurul lui Spirache
(Ionel Mihăilescu), un om modest, cu bun simț pe care soacra Chiriachița (Dorina Lazăr), soția Dacia (Antoaneta Zaharia) și odraslele lor – Sarmisegetuza (Nicoleta Lefter),
Traian (Marius Damian) și chiar puștiul Decebal (Ruxandra Maniu) – numele
personajelor definesc scopul major satiric! – vor ca acesta să devină politician
în urma îmbogățirii. Ionel Mihăilescu compune cu minuție portretul lui
Spirache, un om simplu și bun la suflet, sensibil căruia banii nu îi iau
mințiile. Alături de el mai este și un alt personaj sincer, darnic sufletește,
Gena, fiica lui Spirache dintr-o căsătorie anterioară. În mai toate montările
cu “Titanic vals” vizionate, Gena era doar un personaj pozitiv banal, dar de
astă dată prinde importanță prin interpretarea excepțională a tinerei actrițe
Sabrina Iașchevici. Definește admirabil, la nuanță subtilă profilul personajului
și rostul său în conflict, se ferește de exagerarea infirmității Genei. În
scene precum cele dintre Gena cu Miza (Sarmisegetuza) sau cele cu Dinu, contribuie
substanțial prin relaționarea cu partenerii la sporirea comicului situațiilor
ce se vor dramatice.
În rolurile motor satiric al
piesei - Chiriachița și Dacia -
sunt strălucitoare Dorina Lazăr și
Antoaneta Zaharia. Actrițele trăiesc intens dramatic cu măsură în expresie
fiecare situație, rezultatul fiind exploziv comic. Chiriachița Dorinei Lazăr
este mai mereu prezentă în acțiune, cu ținută gestuală chiar și când nu are
replică, se dovedește activă prin gândurile și inițiativele care o macină, și își
colorează divers, amuzant relațiile în funcție de
scopul urmărit. Dacia devine centrul vulcan al conflictului prin Antoaneta Zaharia care
cu temperament gradat militează pentru parvenirea soțului în politică în urma
îmbogățirii. Actrița acordă complexitate personajului, soția pasională în
relația cu Spirache din primul act, dar cucerită apoi și de politicianul
Nercea. Cu mult farmec Antoaneta Zaharia definește comic tipologia Daciei.
Compoziții admirabile ralizează Alexandru Papadopol – de nerecunoscut ! - în șmecherul ofițer Stamatescu și Ioan
Batinaș în Dinu cel îndrăgostit fără speranțe. Fata năzuroasă Sarmisegetuza
(Miza) care rămâne gravidă și e salvată din situația delicată de Gena, este
definită cu pricepere în datele caracteriale de Nicoleta Lefter, chiar dacă
uneori, precipită verbal rostirea replicii. Pe fiul superficial , Traian, îl
redă scenic credibil Marius Damian. Cu efecte comice minore, dar exagerate în
expresie este prezentat copilul răsfățat
Decebal de către Ruxandra Maniu, tânăra actriță premiată la Gala “Hop”,
la ultima ediție de la Costinești. Actrița propune un Decebal ce vrea să fie
comic doar prin obezitate mai puțin prin relaționarea cu cei din preajmă. În
majoritatea lor personajele sunt ireproșabil interpretate de actori, de la
trăire dramatică a situațiilor comice, la caricatură, cu rezultat comic
eficient, adaptați fiind stilurilor diverse solicitate de conceptul regizoral.
“Titanic vals” va atrage publicul
dornic de comedie și prin satira cu țintă precisă spre actualitatea mioritică
nelipsită de parveniți, realizată cu sprijinul major al unor actori încântători
în partiturile atribuite.
P.S.
Din nou și acest spectacol ridică o întrebare ; după Tudor Mușatescu ( 1903 –
1970), dramaturgii cu pretenții de astăzi, nemulțumiți că nu figurază în
repertoriile curente, de ce nu pot scrie și dânșii comedii simple, cu
răsturnări de situații despre despre ambiții sau iubiri, desprinse, inspirate,
de zăluda noastră actualitate ?!
O mica scapare - "vom reveni", Nu "vom revenii"...
RăspundețiȘtergere