NUMEROASE INTENȚII PENTRU UN EXPERIMENT …
Teatrul Mic în ultima etapă a
stagiunii anului trecut s-a dovedit activ prin selecții repertoriale deosebite,
în spectacole cu intenții de experiment precum “Mutter Courage și copiii ei”
(cronică de război) de Bertolt Brecht și “Volpone” de Ben Jonson.
Rodica Negrea (Mutter Courage) |
“Anna Fierling și copiii ei” piesa lui
Brecht devine cunoscută în timp ca “Mutter Courage”, iar la Teatrul Mic se
prezintă sub aspectul unei “versiuni scenice” aparținând unuia din prestigioșii
regizori ai mișcării noastre teatrale actuale, Victor Ioan Frunză. Amintim că
este una din piesele importante ale dramaturgului, teoreticianului și poetului,
Bertolt Brecht (1898 – 1956), scrisă în 1945, înaintea “Micului Organon” în
care își definea conceptul său de “teatru epic” și “efectul distanțării” în
interpretare. Cu trecerea vremii, conceptul său a înregistrat vârfuri de succes
și a devenit apoi, o cale de inspirație regizorală sub alte formule însă,
în tratarea teatrală . În “versiunea
scenică” personală, regizorul Victor Ioan Frunză urmărște, în special , ca
interpretarea actorilor să respecte tendințele susținute de dramaturg în “Micul
Organon”, distanțarea față de personaj. Scenariul adaptării piesei și prin
reducerea songurilor, se îndepărtează însă, de argumentarea lui Brecht a
teoriei sale. Rezultatul este un spectacol bogat în stiluri, reunite într-o
reprezentație, cu o coerență fragilă de credibilitate.
Bertolt Brecht a scris piesa cu
intenția de condamnare a războiului. Regizorul îi amplifică mesajul pentru a
condamna pe cei care profită din specularea războiului. Numai că în scrierea
lui Brecht, Anna Fierling e un om la limita sărăciei și pornește ca negustor pe
front alături de copii pentru a se salva, nu numai pentru interese meschine.
Fiind lucidă , acceptă traiul în situația extremă a războiului și nu mai are
scrupul în manifestarea interesului pentru existența familiei. Războiul îi va
ucide însă, copiii. Dramaturgul alege drept suport războiul de 30 de ani pornit
din landurile germane ce atacă Polonia. Firește acest motiv inspirat din
evenimentele secolului XVII, este doar
un pretext pentru dramaturg și pentru regizor, dar substratul tematic devine
prin spectacol exploatat diferit. Conceptul regizoral de a condamna afacerile
celor indiferenți că participă la un război ucigaș, nu își află un suport major
în cazul femeii, ce își dorește câștig pentru familia sa săracă. Versiunea
renunță la unele songuri eplicativ atribuite de dramaturg Annei Fierling, ca
abia în final să inventeze un song original al adaptării, moralizator ca într-o
fabulă pentru a susține conceptul regizoral, dar și tematica esențială a
piesei. Prin acest monolog – excelent interpretat de Rodica Negrea – cu
disperare Anna constată greșala “afacerii” sale de a se implica în războiul ce
i-a ucis copiii în lumea “de rahat” în care au trăit. Adaptarea și viziunea
regizorală, insistă pe
amplificarea rolului lui Kattrin, fiica mută a Annei. Muzica live sub direcția
lui Tibor Cari, plusează pe efecte sonore de percuție și suflători pentru a sublinia
uneori exagerat, pericolul războiului.
În viziunea teatrală unele scene merg pe
linie realistă, altele suprarealistă, cu o “distanțare” în interpretarea ce
devine confuză în raport cu fluxul tragic al acțiunii propiu-zise. De pildă,
aducerea în fața mamei a fiului mort sau cea a lui Kattrin victimă a unui viol
ori moartea fiicei prin prăbușirea baloturilor comercializate de Anna, sunt
scene ce prejudiciază prin teatralitatea excesivă coerența reprezentației.
Fantezia regizorului sufocă în unele momente motivarea dramatică oferită de
scriere.
Claudiu Istodor (Preotul militar) |
Așa cum este și lumea lui Mutter
Courage, haotică și cu rezultate tragice în demersuri, decorul Adrianei Grand
servește intenția prin aglomerarea de cutii, baloturi și butoaie negre, unul
dintre ele devenind și loc de refugiu pentru Kattrin. Acestea obiecte sunt
depozitele pentru negoțul Annei și înlocuiesc “clasica” și cunoscuta căruță a
femeii. Costumele, în special prin
accesorii, intenționează a sugera diverse armate, cel purtat de Mutter Courage
fiind apropiat de uniforma de pe timpul lui Stalin. Fără substanță
convingătoare în intenții, lumina este manevrată mereu, dar nu exploatează
decorul.
În îndrumarea actorilor, regizorul vrea
să aplice tehnica de interpretare din “Micul Organon” prin care actorul trebuie
să se distanțeze de trăirea stărilor personajului, nu trebuie să se transpună
în personaj, ci să îl prezinte schematic. Rodica Negrea încearcă adaptarea
forțată la tehnica brechtiană, dar vizual teatral unele situații sunt compuse
regizoral realist, iar actrița cu măestrie luptă să dea fior dramatic interior
acestei “distanțări” , neservită de contextul construcției vizuale. Actrița
definește esența personajului, iar în monologul final, impresionează prin
explicarea cauzei dramaticului său destin. Rodica Negrea demonstrează că putea
realiza o creație memorabilă în Anna Fierling, dar “versiunea” și conceptul
regizoral îi frâng din strălucire. Tânăra actriță, Ilinca Manolache se
confruntă în personajul Kattrin cu ambiguitatea unor situații, pornite și din
impunerea exagerată în prim plan a rolului. “Vorbirea” prin strigăte a mutei Kattrin, dorințele ei tăinuite, subliniate excesiv de regie, nu dau
consistență dramatică personajului. În alte spectacole, Ilinca Manolache a
demonstrat că deține un har deosebit, nespeculat de astă dată de regie.
Remarcabilă este Andreea Grămoșteanu în Yvette, o femeie ușoară, profitoare și
ea de situația limită a războiului. Interpretează cu sensuri precise songul ce
îi revine , nuanțează divers stările personajului.
Rodica Negrea (Mutter Courage) și Mircea Rusu (Bucătarul) |
Se remarcă, de asemenea,
Mircea Rusu în șmecherul bucătar, cu finețe configurat fiind profilul său, o
surpriză oferind și prin interpretarea admirabilă a songurilor. Claudiu Istodor
definește în profunzime supstratul tipologiei preotului militar ce asimilează
și pe cea a pastorului profitor din textul inițial. Andreea Grămoșteanu, Mircea
Rusu și Claudiu Istodor, dezvoltă o interpretare pe linie realistă a
personajelor, excelent înfăptuită pentru că regia nu îi solicită și supune tehnicii
“distanțării”. Completează minor distribuția acestei “versiuni”: Cuzin Toma
(Eiliff, fiul cel mare), Ștefan Lupu (Schweizerkaas, fiul cel mic), Radu Zetu
(Recrutorul), Bogdan Talașman (Plutonierul), Avram Birău (Spionul) și Petre
Moraru (Colonelul), prezența lor în personajele – argument ce le revin, nu este
speculată de regie.
Spectacolul cuprinde unele scene
deosebite, cum sunt cele ale Annei cu bucătarul, cu pastorul , cu Yvette, dar
și momente încărcate de efecte derizorii, întâlnite în secvența dintre mamă și
fiica plină de sânge sau încercarea lui Kattrin de a compune din haine
portretul unui cuplu. “Muttet Courage” este o “versiune scenică”, un experiment
după piesa lui Brecht în care se încearcă îmbinarea mai multor stiluri teatrale
în dauna coerenței reprezentației. Spectacolul nu captivează emoțional în scenele cheie ale “teatrului epic” propus de dramaturg, atrage doar prin
acțiunea dramatică și prin unele momente actoricești remarcabile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu