UN
REGIZOR AMERICAN ȘI UN SPECTACOL COERENT
Un fenomen demn de luat în seamă se
petrece la Naționalul din Craiova, de mai multe stagiuni. Directorul și
regizorul, Mircea Cornișteanu, managerul teatrului, reușește să invite regizori apreciați
de peste hotare, în ciuda crizei economice. Aceste personalități dau
posibilitatea cunoașterii și a altor modalități originale de tratare teatrală a
dramaturgiei. De pildă în 2006, regizorul grec, Yannis Paraskevopoulos a
prezentat “Medeea”, regizorul englez, Tim Carroll, “Odysseia” în 2010,
spectacole eveniment, chiar dacă pe nedrept nu au fost răsplătite cu distincții
meritate. Proiectul managerial din Craiova continuă acum, cu regizorul
american, Peter Schneider și spectacolul său, “HOT L Baltimore”, urmând ca în
iunie, Robert Wilson, un alt regizor american, să finalizeze “Rinocerii” la
care a început lucru cu echipa sa, la sfârșitul anului trecut. Reamintim că
Robert Wilson este cunoscut la noi și prin participarea remarcabilă la două
ediții ale Festivalului Shakespeare inițiat de Emil Boroghină la Craiova.
La început de
an, ce propune Naționalul craiovean pentru a continua proiectul său managerial
exemplar? Întâlnire cu Peter Schneider.
Este un regizor american cunoscut și pe Broadway ca producător al succesului
“The Lion King”, recompensat cu premiul Tony, experimentat la Walt Disney
Company, câștigător a mai multor distincții. Americanul alege piesa
concetățeanului său, Lanford Wilson, “HOT L Baltimore”, un dramaturg prolific,
apropiat ca stil de Arthur Miller. Piesa aleasă din bogata sa dramaturgie se
petrece într-un vechi hotel din Baltimore din zilele noastre, aflat în pragul
demolării. Cum în America, hotelul devine și locuință, loc de refugiu pentru
mulți oameni, Lanford Wilson surprinde scurte radiografii din destinele a zece
persoane din categorii sociale diferite. Scoate în prim plan câteva povestiri,
lasă în plan secund altele, scopul tematic fiind condiția umană, înfrângerea
individului de către condițiile sociale. Piesa este epică, structura unui
conflict central absentează, personajele sunt descrise prin replică și monolog,
nu prin provocarea reacției la situații conflictuale majore.
Regizorul Peter
Schneider aplică acestui text simplu prin construct, metoda “clasică” a
teatrului realist desprinsă din conceptul lui Stanislavski. În America și pe
Broadway la spectacolele cu vedete consacrate, chiar și în musicale, întâlnești
aplicată aceiași metodă pornită de la Stanlislavski, și nu trebuie omis că
acolo, studiile de artă au la bază teoria respectivă, tălmăcită și răstălmăcită.
Peter Schneider dovedește profesionalism prin modul minuțios în care se
concentrează asupra fiecărui compartiment teatral – scenografie, îndrumarea
actorilor -, ce contribuie la realizarea unui spectacol pe linia ilustrării
realiste, obișnuite, fără intervenția unor efecte regizorale pentru a sublinia
și atenționa asupra esenței tematice a piesei.
Spectacolul
este plasat pe scena mare a teatrului, cu publicul căruia îi revin 120 de
locuri pe lateralele unui spațiu de joc amplu. Numele celui care a compus
decorul este absent din programul de sală încărcat de multă culoare neagră ca
și din site-ul teatrului, decorul însă, este remarcabil compus. De la tavan
până la plasarea și amănuntul mobilierului este funcțional și integrează
spectatorii în spațiul generos al recepției unui hotel vechi. Sugerează
inspirat atmosfera solicitată de text și acest decor reușit este folosit cu
pricepere de regizor. Vizualizarea reprezentației se completează prin costumele
încântător concepute de Mircea Filimon care este și autorul traducerii piesei.
Fiecare costum definește profilul tipologic al personajului prin accesorii
inspirat alese, de la pantofi la mici bijuterii pentru doamne.
Regizorul
folosește cu atenție fiecare actor. Are grijă ca și atunci, când replica îi
lipsește, să fie implicat prin prezență expresivă în acțiune. Distribuția
merită aprecieri pentru reușita interpretării prin asimilarea cu firesc,
sinceritate a oricărui rol, mai mare sau mai mic într-un spațiu de joc
neconvențional. Pe merit stârnește aplauze la monologul dinspre final, Romanița
Ionescu în Suzy, una din cele trei prostituate locuitoare ale hotelului, roluri
centrale ale acțiunii cu particularități diverse. Caracterizarea expresivă a tipologiei personajului este
credibilă. Iulia Colan în tânăra fată de moravuri ușoare, mereu curioasă de ce
se întâmplă în preajmă, desăvârșit creionează personajul, sporind tensiunea
poveștilor expuse prin gând interior pentru fiecare sens al replicii. Rostul
celor trei prostituate se amplifică prin interpretarea admirabilă a grăsuței
Asprin Green de către Raluca Păun. Actrița se ferește de vulgaritate și cu
firesc personajul său comentează situațiile celor din preajmă. Roluri aparent
secundare, lipsite de amploarea sensurilor replicii, le rezolvă ireproșabil
Cătălin Vieru în Jamie, fratele timid care o însoțește pe Jackie, sora sa în
dorința căutării unei soluții pentru viață și Gina Călinoiu în Jackie dovedește
nerv în manifestări, fiind și asistent de regie al reprezentației, iar Mirela
Cioabă în Millie susține sensibil un monolog explicativ al prezenței
personajului în hotel.
Nu poate fi trecut cu vederea desenul precis al
personajelor secundare făptuit ireproșabil de Valentin Mihali în Katz, unul din
funcționarii de la recepția hotelului, Valeriu Dogaru în domnul Morse, Anca
Dinu în doamna Belloti, Corina Druc în doamna Oxenham, Dragoș Măceșanu în Bill,
Ștefan Cepoi în Paul, cărora li se alătură prin apariții scurte Cosmin Rădescu
(clientul lui Suzy), Tudorel Petrescu (băiatul cu pizza) și Mircea Tudosă
(taximetristul). Piesa solicită o distribuție numeroasă, dar actorii se
dăruiesc cu tot sufletul propunerii regizorale. Această enumerare a personajelor poate conține și greșeli pentru că programul
de sală este lamentabil editat.
“HOT L Baltimore” este un joc de cuvinte, mai pe înțelesul tuturor de la noi se putea numi “Hotel Baltimore” – lipsește “e” din
titlul ales nu prin traducerea cuvântului "hot", ci bănuim în intenția de a arăta degradarea locuitorilor săi -, rămâne un
spectacol coerent, corect realist. Regizorul invitat din America demonstrează
cunoașterea regulilor de bază ale convenției teatrale și spectacolul său poate
atrage publicul, uneori deziluzionat de apariția în peisajul nostru teatral a
prea multor experimente încărcate de efecte regizorale ce răstălmăcesc
sensurile piesei alese, fie ea clasică
sau actuală modestă ca valoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu