SUSPANS ȘI … CONFUZIE
Teatrul Odeon este printre
puținele teatre din Capitală care oferă consecvent premiere, în ciuda crizei
financiare ce afectează viața teatrală. “Poveste despre tatăl meu” de Radu F.
Alexandru este un spectacol cu suspans, construit cu sârguință de regizorul
Gelu Colceag, în care însă, intervine uneori confuzia prin lipsa elementului
logic al derulării acțiunii.
Scenarist și dramaturg, Radu F.
Alexandru deține un bogat palmares cu piese premiate și jucate, unele, pe
diverse scene. Scenaristul aplică, adeseori și în dramaturgie, decupajul
specific filmului. “Poveste despre tatăl meu” (2006) este de fapt, un scenariu
de film, ce ridică probleme reprezentării teatrale. Peste toate, textul abundă
în monologuri în ideea ilustrării acțiunii prin relatări ale diverselor
personaje. Un prim exemplu ar fi personajul Irina (Ioana Anastasia Anton). Este
povestitorul tragediei suferite de familia sa, o adolescentă ce își prețuiește
părinții, pe Andrei (Gelu Nițu), arhitect și pe Anca (Crina Mureșan),
violoncelistă. Personajul rezumat la monologuri devine un schematic povestitor,
iar minunata tânără actriță Ioana Anastasia Anton se luptă să îi dea
credibilitate prin sensibilitatea investită în interpretare.
Acțiunea s-ar
desfășura într-o singură zi. Suspansul are la bază intervenția în viața lui
Andrei a fostei soții, Lucia, dispărută în urmă cu șaisprezece ani, pe care
întâmplarea face să o întâlnească astăzi, în trafic, la un stop. Lucia este
absentă ca prezență în acțiune, dar stârnește curiozitatea publicului pentru
posibila sa apariție, după căutările lui Andrei. Se află apoi, că în dispariția
sa ar fi fost implicată fosta securitate, acțiunea petrecându-se în zilele
noastre după ce Andrei și-a refăcut viața alături de Anca. Mai intervin pentru
amplificarea suspansului un ministru de astăzi, George (Mircea N. Crețu),
cunoștința a lui Andrei și ofițerul care l-a anchetat în urmă cu șaisprezece
ani, Bujor (Dan Bădărău), în prezent general la pensie. Sunt personaje
argument, dar fără consistență prin care se vrea a se atenționa asupra unei idei remarcabile,
dramele făptuite de fosta securitate. Apreciabilă intenția, numai că prin
personaje și acțiune, nu se amplificată gravitatea demersurilor acelei odioase
instituții ce a terorizat de fapt, și îngrădit libertatea cetățeanului. Trebuie
să subliniem că subiectul acțiunii este inspirat dintr-un un fapt real,
cunoscut dramaturgului. Scenariul piesei se petrece pe mai multe planuri și se
finalizează printr-un monolog al Irinei, confuz ca soluție. Respectăm suspansul
și nu povestim concret acțiunea complicată, am precizat doar, personajele
implicate și interpretate apreciabil de actori. Structura piesei rămâne însă,
fragilă.
GELU NIȚU (Andrei) |
Regizorul Gelu Colceag alege inspirat
calea cultivării tensiunii iscate de intervenția în viața unei familii în
prezent realizate, a trecutului prin personajul Lucia, dar și a celor care au
cunoscut-o. Își află un sprijin și în decorul propus de Constantin Ciubotariu
care apelează discret la spațiul de joc multifuncțional ce îl deține Sala
Studio. Indică diverse locuri unde s-ar petrece acțiunea: casa lui Andrei, o
serie de birouri - al firmei unde lucrează personajul principal, al
ministrului, al anchetatorului din trecut, etc. Ilustrează astfel, indicațiile
decupajului din scenariu. Se folosește cu sens un mobilier alb pe un fundal
negru, marcat și prin șahul așezat în prim planul diversității spațiilor de
joc, care tot în alb și negru fiind, va fi spulberat în ultimul moment al
reprezentației. Se vrea astfel, o sugerare metaforică pretențioasă a
confruntării dintre binele și răul vieții. Fiind unul dintre puținii
profesioniști de marcă activi pe care îi mai are mișcarea teatrală astăzi, Gelu
Colceag conduce ritmat, provocator “povestea” complicată a familiei Andrei, cu
mare atenție în îndrumarea actorilor pentru a da soliditate personajelor
atribuite, modest definite prin replica textului. Personajul central este
arhitectul Andrei, care într-o bună zi se confruntă cu trecutul din urmă cu
șaisprezece ani. Personajul e condus dramaturgic prin diverse situații de
astăzi, dar și din trecut. Rolul este dificil, dar actorul Gelu Nițu reușește
să îi dea credibilitate prin susținerea continuă a stării de neliniște
interioară ce îl frământă mereu pe Andrei. Personajul nu are întodeauna
sprijin, motivare față de demersurile sale prin replică în relațiile ce
intervin pe drumul căutărilor de a descoperi adevărul, dar actorul suplinește
absența cuvântului convingător prin starea interioară exprimată. Gelu Nițu
salvează personajul din ambiguitatea construcției dramatice a bărbatului care descoperă că a fost și poate chiar va fi în prezent, victimă a
unui sistem social apus astăzi. Anca, mai tânăra soție a lui Andrei, trece într-o
singură zi prin starea disperării de a își ajuta partenerul de viață și a
descoperi, mereu marcată fiind de nedumeriri,
care este povestea dispariției Luciei, fosta lui soție. Un rol
complicat, dezvoltat de actrița Crina Mureșan cu atenție în a sublinia
creșterea disperării ce o frământă pe Anca, nuanțat, cu firesc în expresie.
Crina Mureșan definește personajul ca o
femeie de astăzi a cărei viață împlinită va fi distrusă de ecoul lumii trecute.
MIRCEA CONSTANTINESCU (Imy) și CRINA MUREȘAN (Anca) |
Admirabilă este în scena discuției cu Andrei și amicul
său Imy. Acesta se pare a cunoaște mai multe despre viața prietenului Andrei,
dar păstreză tăcere. Mircea Constantinescu creionează ireproșabil portretul lui
Imy, prieten și coleg cu arhitectul, care păstreză amintirea amară a vieții din
trecut. Linia simplistă a personajelor George – actual ministru, un cunoscut al
lui Andrei și anchetatorul Bujor - astăzi general pensionar, încearcă să o
ilustreze în limitele corectitudinii, actorii Mircea N.Crețu și Dan Bădărău.
Dorința lui Radu F.Alexandru de a trata
un text teatral în formula unui scenariu de film, afectează intenția tematică
demnă de apreciat. Regizorul Gelu Colceag și actorii distribuiți, repară prin
tensiunea aplicată interpretării teatrale, aspectele confuze ale unor situații
din piesă. “Poveste despre tatăl meu” are șansa de a fi un spectacol de interes
pentru public prin suspansul impus de reprezentarea scenică a textului pe o
temă deosebită despre trecutul ce poate afecta și în prezent existența
oamenilor.
Grea piesa.. de suportat.
RăspundețiȘtergere