ARMONIA UNUI SPECTACOL DE EXCEPȚIE
Radu Afrim s-a dovedit a fi un regizor unicat
prin originalitatea spectacolelor sale. Cultura, imaginația sa creatoare
debordantă îi definesc personalitatea. Întodeauna spectacolele sale stârnesc
dezbateri, entuziasm sau șochează. Uneori fantezia investită într-un concept
regizoral umbrește totuși, interpretarea actorilor. Din majoritatea
spectacolelor realizate de Radu Afrim, “Fetița din bolul peștelui auriu” iese
în evidență, uimește prin armonia îmbinării de stiluri teatrale ale scrierii și
îndrumarea actorilor.
Regizorul selectează cu pricepere
autori de marcă din dramaturgia contemporană. Optează acum pentru Morris
Panych, dramaturg, regizor și actor, important creator al teatrului canadian
actual, răsplătit cu premii. “Fetița din bolul peștelui auriu” se apropie ca
scriitură de teatrul absurd și teatrul epic. Povestea lui Iris, fetița de
unsprezece ani aflată la granița dintre copilărie și adolescență, este relatată
prin apropierea de formula teatrului epic. Evocările întreprinse cu naivitate
nativă de Iris, conduc însă, spre teatrul absurd. Regizorul Radu Afrim
împletește armonios cele două stiluri într-un spectacol captivant de … “teatru
adevărat”. În niciun moment nu alunecă pe panta specială a vreunui stil, ci expune
scenic viața unei familii în care în multe scene orice spectator se poate
regăsi. Cu migala unui maestru, propune publicului analiza psihologică a unei
familii dezintegrate, a unor oameni aflați în căutarea comunicării, dragostei.
Situațiile surprinse de Iris par absurde, dar au consistență reală. Regizorul
exploatează la superlativ bogăția intențiilor scrierii – metaforice, poetice și
uneori comic amare, subtextul acțiunii și conflictelor. Viziunea regizorală
amplă în intenții nu putea prinde viață scenică emoțional credibil, dacă Radu
Afrim nu urmărea o colaborare strânsă cu întreaga echipă de realizatori –
actori și scenograf. Spectacolul oferă o amplă paletă de receptare a istoriei
unei familii în principal narate de fetița Iris. Unii spectatori pot fi atrași
numai de planul principal al acțiunii dominat de nefericirile micuței. Alții
pot sesiza și planul doi al familiei ce
duce o viață izolată ca într-un acvariu într-o societate bolnavă în care omul
devine un obiect. Totul este prezentat inventiv, cu multă sensibilitate de
regizorul Radu Afrim și prin intermediul actorilor.
Olga Torok (Sylvia) și Georg Peetz (Owen) |
Se alătură reușitei viziunii regizorale
nu numai actorii, ci și scenograful Dragoș Buhagiar. Acesta propune drept
spațiu de joc livingul unei familii înstărite, conceput cu detalii realist
semnificative pentru diverse situații. Când stolurile geamurilor imense din
fundal sunt ridicate în funcție de situație, se vede peisajul exterior de la
marginea oceanului. Metaforic, casa unde trăiește Iris devine un acvariu al
singurătății familiei sale. Iris își pornește povestea din momentul în care
peștișorul său auriu, singurul prieten, a fost aruncat din neglijență de mama
sa, Sylvia, și bolul gol rămâne în scenă cu mult rost folosit de regizor.
Decorul lui Dragoș Buhagiar, rafinat conceput, își completează imaginea prin
costumele ce subliniază mereu și prin schimbări, tipologiile. Costumele indică
epoca anilor ’60, când societatea era frământată de probleme multiple, cum
discret sunt amintite și prin textul proiectat în finalul reprezentației.
Dragoș Buhagiar realizează o scenografie remarcabilă, cu multe sensuri prin
care sprijină ilustrarea piesei și a conceptului regizoral.
Întreaga distribuție impresionează prin
interpretarea fiecărui personaj cu firesc și dăruire. Punctul central al
spectacolului este Iris, personaj dificil, interpretat senzațional de Silvia
Torok. Urmărind-o îți creează impresia că te afli în fața unui copil de
unsprezece ani, inteligent, naiv, care curios își ia notițe despre ce se
petrece în jur, un copil aflat timpuriu în pragul adolescenței și afectat de
familia destrămată. Silvia Torok este
însă, o tânără actriță absolventă la Cluj, la clasa meșterului Miklos Bacs. A
fost recompensată pentru acest rol cu premiul UNITER pentru debut în 2013, după
premiera spectacolului din 2012. Actrița înfăptuiește performanța unei creații
în Iris pentru că trăiește sincer prin expresie naivitatea copilei, dar
sugerează și gândirea din pragul maturității prin judecarea faptelor din jur.
Silvia Torok apelează și la o schimbare de tonalitate vocală în rostirea
cuvântului ca un copil, numai că replica sa conține și o interpretare cu sens
și subtext perfect condusă de actriță. Ca simplu spectator urmărind această
“fetiță” îți vine să o iei acasă ca să o ajuți să uite tristețile din familia
sa. Rar se poate întâlni o astfel de creație, în special făptuită de cineva din
tânăra generație. Am reîntâlnit această minunată actriță și în alte două
spectacole din microstagiune , și de fiecare dată era greu de recunoscut, nu
numai prin tonalitatea vocală, ci și prin modul în care se adapta ireproșabil
la propunerea regizorală. Ca vârstă puțin mai tânăra soră a Silviei Torok, Olga
Torok interpretează admirabil rolul Sylvia, mama lui Iris. Construiește din
amănunte de expresie portretul unei femei plictisite, nemulțumite de căsnicie,
mereu hotărâtă să își părăsească familia. Olga Torok atenționează abil asupra
închistării în sine a Sylviei, lipsei de comunicare cu cei din preajmă, suferă
de singurătate în egoismul său, dar caută iubirea pe care o confundă cu
erotismul. Complexitatea personajului o relevă prin nuanțe tânăra actriță Olga
Torok, nominalizată la premiile UNITER pentru interpretarea rolului Sylvia în
2013. Cu interiorizare sugestivă realizează în profunzime personajul tatălui
lui Iris, Owen, actorul Georg Peetz. Actorul transmite starea omului ratat
Owen, refugiat la biroul său pentru false studii, apropiat de Iris, căutător de
dragoste și înțelegere. Actorul nu scapă nici o latură din caracterizarea
personajului. Încântător și cu tâlc realizează un travesti Rareș Hontzu în Miss
Rose, chiriașa familiei care lucrează la fabrica de conserve de pește, caută și
ea iubirea, dar o rezumă la erotism, iar nefericirea o împinge în alcoolism.
Personajul deține trimiteri spre sensuri existențiale multiple și Rareș Hontzu
le punctează în diverse momente remarcabil. În viața familiei intervine
Mr.Lawrence prezență ce provoacă suspans , dar și evidențiază dramele
interioare ale celor ce îl găzduiesc, fiecare cu alt interes. Acesta poate fi
un pușcăriaș evadat, un naufragiat sau privit metaforic … peștișorul aruncat
din acvariu. Horia Săvescu reușește să cultive misterul personajului, iar implicarea în viața familiei o va face ca un
om nefericit, căutător al comunicării. Indiferent de condiția sa personală, Mr.
Lawrence este un om chinuit interior, aspect cu finețe arătat de Horia Săvescu.
Distribuția se completează prin personajele secundare ale marinarilor, tipologii
cu pricepere prezentate de Konstantin Keidel și Raul Bastean.
“Fetița din bolul peștelui auriu” se
poate înscrie printre evenimentele rare cu spectacole memorabile. Este și
meritul echipei conduse excepțional de regizorul Radu Afrim, o personalitate a
vieții teatrale de la care se așteaptă astăzi, noi evenimente.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu