UN PROGRAM ÎN CARE SECȚIUNILE “IN” ȘI “OFF” S-AU AMESTECAT
Din numeroasele noastre
festivaluri de tot felul, dar majoritatea
fără prea mare personalitate, Festivalul Comediei Românești (festCO) a
dezvoltat un proiect cu țintă precisă – evidențierea din anul teatral anterior
a spectacolelor ce servesc dramaturgia autohtonă. Tematica propusă este
importantă pentru mersul vieții teatrale, mai ales că publicul caută comedia și
buna dispoziție.
Cum societatea actuală este ofertantă
în subiecte, de nouă ani festCO a alăturat proiectului său și un concurs de
comedie românească în căutarea unor piese care să servească realitatea și
dorințele publicului. Mai sunt și alte concursuri de dramaturgie, dar
rezultatele tuturor nu se pre văd în repertorii.
SECȚIUNEA PREMIANȚILOR (“in”)
Ca selecționer al ediției XII a festCO,
am ales zece spectacole din anul teatral 2013, din o serie de oferte
repertoriale ale teatrelor din țară și Capitală. Multe erau penibil concepute
în numele inovației teatrale, vulgaritatea nu le ocolea și nici ambiția unor
regizori de a fi mai presus de Caragiale sau alți dramaturgi “clasici”. Nume
noi de dramaturgi nu s-au prea ivit în repertoriile teatrelor. Pe acest blog au fost și vor mai
fi comentate cele zece spectacole selectate.
Unui juriu alcătuit din Ana Ciontea –
actriță, Cristina Modreanu – critic teatral, Gheorghe Visu – actor, Jozsef
Bartha – scenograf și Atilla Vizauer – regizor, i-a revenit sarcina dificilă de
a desemna premianții în urma vizionării celor zece spectacole. Premiile
acordate servesc tematica festCO de a pune în evidență valorile dintr-un an
teatral, ce au servit dramaturgia românească. În ordinea prezentării
spectacolelor în perioada 24 mai – 1 iunie, când s-a derulat cea de a XII-a ediție a
festCO, vom preciza și premiile.
“LECȚIA DE VIOLONCEL” de Mona Radu, regia Felix Alexa, Teatrul Metropolis din
Capitală – PREMIUL PENTRU EVENIMENT TEATRAL. Este
și singurul spectacol ce aduce un nume nou de dramaturg – Mona Radu.
“ACASĂ LA TATA” de Mimi Brănescu, regia Vlad Massaci, Teatrul de Comedie din
Capitală – MARIUS FLOREA VIZANTE, premiul pentru
CEL MAI BUN ACTOR în rol principal – Petrică și MIRELA OPRIȘOR, premiul pentru CEA MAI BUNĂ ACTRIȚĂ în rol secundar – Mia.
“TITANIC VALS”
de Tudor Mușatescu, regia Alexandru Dabija, Teatrul Odeon din Capitală – ANTOANETA ZAHARIA, premiul pentru CEA MAI BUNĂ ACTRIȚĂ în rol principal – Dacia.
“O … LADĂ”,
creație colectivă după Ion Creangă, regia Alexandru Dabija, Teatrul Tineretului
din Piatra Neamț - premiul pentru CEL MAI BUN
SPECTACOL.
“MICUL
INFERN” de Mircea Ștefănescu, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Național
“I.L.Caragiale” din Capitală.
“CE NEMAIPOMENITĂ AIUREALĂ!” de Eugene Ionesco, regia Silviu Purcărete, Teatrul
Național din Cluj-Napoca – PREMIUL JURIULUI.
“O SCRISOARE
PIERDUTĂ” de I.L.Caragiale, regia Zakarias Zalan, Teatrul Maghiar “Tamasi Aron”
din Sfântu Gheorghe
“LA
IUNION, BIRJAR!” scenariu și regia de Daniel Vulcu după schițe de I.L.Caragiale, Teatrul
“Regina Maria” din Oradea.
“SÂNZIANA ȘI PEPELEA” de Vasile Alecsandri, regia Alexandru Dabija, Teatrul
Național din Cluj-Napoca – IONUȚ CARAS premiul
pentru CEL MAI BUN ACTOR în rol secundar – Zmeul
și Baba Domnica și premiul special pentru MUZICĂ – ADA
MILEA și ANCA HANU.
“SOLITARITATE” scenariu și regie Gianina Cărbunariu,
Teatrul Național “Radu Stanca” din Sibiu -
premiul pentru cea mai bună REGIE – GIANINA
CĂRBUNARIU și premiul pentru cel mai bun DECOR –
ANDU DUMITRESCU.
“festCO”
s-a încheiat la Gala premierii cu un spectacol invitat “SUFLET
ROMÂNESC” de DAN PURIC, care a electrizat
sala demonstrând ce înseamnă VALOARE autentică.
Printre mulții spectatori se aflau și maeștrii
artei, Radu Beligan și Marin Moraru, ce și-au manifestat bucuria întâlnirii cu acest spectacol și un “urmaș”
cum l-au considerat pe Dan Puric.
PREMIUL DE EXCELENȚĂ, acordat ca în fiecare an de
Teatrul de Comedie, a revenit lui FLORIN PIERSIC
și se va numi “Radu Beligan” cu numele celui care în 1960 a înființat acest
teatru.
Trebuie subliniat că publicul este captivat de satiră cu
adresă directă la realitatea curentă prin spctacole precum “Solitaritate” –
teatru document sau de cele cu texte clasice în care prin regie se regăsește
actualitatea lor, precum în proiectul “O …ladă”. După cum ușor se poate
constata, “clasicii” domină repertoriul. Doar trei dramaturgi de astăzi au
figurat convingător în repertorii – Mimi Brănescu, Gianina Cărbunariu și în
debut, Mona Radu. Cu scopul de a descoperii noi dramaturgi în cadrul festCO, a
figurat și concursul de Comedie Românească. Un juriu alcătuit din Adrian Lustig
- dramaturg, Dragoș Huluba – actor și Alexandru Mâzgăreanu - regizor a premiat
pe MARIAN POPESCU pentru “Urangutanul” (locul
I), MONA RADU pentru “Câinele” (locul II), RADU F.ALEXANDRU pentru “La vita e bella” (locul III) și VERA ION pentru “Aer curat” (mențiune specială).
Rămâne de văzut dacă premianții vor atrage regizori pentru a le înscrie în
repertoriul teatral piesele respective.
La capitolul regie, tot meșterii au dominat festivalul,
regizorii tineri fiind absenți, cu excepția Gianinei Cărbunariu.
Din diverse motive, publicului bucureștean i-a lipsit
prezentarea în cadrul zilelor festCO a trei spectacole: “Solitaritate”,
“Sânziana și Pepelea” și musicalul “La Iunion, birjar!”. S-au alăturat în
schimb, o sumedenie de alte manifestări, haotic dirijate care au coborât
ștacheta secțiunii “in”.
ÎNCOTRO TEATRUL INDEPENDENT? (secțiunea “off”)
Orice festival de prestigiu are o secțiune “in” ce
premiază spectacolele sau chiar filmele de excepție și o secțiune “off” în
afara competiției, cu invitați. Cum pe plaiurile noastre mioritice inovațiile
nu lipsesc, la festCO s-a inițiat și o secțiune dedicată teatrului independent
cu un juriu special alcătuit din tinerii regizori – Alexandru Berceanu,
Vladimir Anton și Eugen Gyemant. Dânșii au acordat și niște premii care denotă
însă, lipsă de criterii, chiar dacă unii dintre ei sunt activi în teatrul
independent.
Rămân unul din susținătorii teatrului independent ce a
pornit prin Teatrul Act, a mai făcut un pas prin Teatrul Luni în urmă cu mulți
ani și cu trecerea timpului au apărut o sumedenie de independenți atât în
Capitală, cât și în marile oraș din țară. Este aproape imposibil a se efectua o
selecție riguroasă pentru a detașa valorile. “festCO” este un festival
național, dar secțiunea dedicată la încropeală independenților a reunit paisprezece
spectacole din diversele locații din Capitală unde se practică teatrul
independent. Cine a întreprins selecția nu a dovedit nici un criteriu și a
ignorat pe independenții din țară. De asemenea, a alăturat de-a valma un
excepțional spectacol de teatru dans, ZIC –ZAC (comentat pe acest blog și
descoperit la Gala Tânărului Actor de la ediția trecută, un examen de masterat
la coregrafie), unor spectacole obișnuite și unui … one man show “Freak Show”
cu Florin Piersic Jr. Premiul pentru cel mai bun spectacol, juriul l-a acordat
pentru “Zic –Zac” , iar premiul juriului pentru “Freak Show”. S-a mai inventat
și Premiul Noi la Sala Nouă acordat spectacolului “Fisura” de Flavius Lucăcel,
regia Victor Olăhuț.
Teatrul independent începe să își consolideze un profil
dictat și de spațiile de joc unde activează. Sunt teatre independente în săli
improvizate, cu spații de joc neconvenționale, ultimul remarcat prin
activitatea sa deosebită fiind “Unteatru” și altele ce programează spectacole
în cafenele, cel mai activ fiind Godot Café –Teatru. Dar este o mare deosebire
între spectacolele prezentate în cafenele în raport cu cele jucate în spații
neconvenționale. Astfel, teatrul independent începe să își consolideze două
secțiunii ce practică stiluri diferite de convenție teatrală, în cafenele sau
în spații strict dedicate teatrului. Teatrul independent pentru fiecare spațiu
în care se desfășoară nu a format încă, manageri care să promoveze proiectele
și să consolideze prin spectacolele alese personalitatea și denumirea
teatrului. Se numără pe degetele unei mâini, teatrele independende care au
manageri. La rândul lor, tinerii actori care caută teatre independente, rar
reușesc să consolideze o echipă în jurul unui regizor coleg de generație.
Teatrul independent încet, încet începe însă, să își
definească intențiile, chiar dacă nu are la noi un sprijin legislativ, cum se
întâmplă în alte țări. S-au mai organizat câteva festivaluri dedicate
independenților în afara celui afilierii lor la “festCO”, pentru a distinge
valorile, dar se face simțită absența popularizării în mass madia a
spectacolelor și în special, criteriile de remarcare a unor proiecte de către
“analiștii teatrali” cu pretenții de esteticieni.
Rămâne apreciabil că festCO a vrut să sprijine mișcarea
independentă, numai că selecția nu dovedea consistență valorică și premierea în
“secțiunea off” nu își avea locul în raport cu cea a secțiunii “in”.
ÎNGHESUIALĂ DE MANIFESTĂRI …
Nu au lipsit din festCO nici … două examene ale
studenților selectate de la două universități din multitudinea celor pe care le
avem! Nu au lipsit nici spectacolele pentru copii, nici cele din Festivalul de
teatru pentru liceeni – “Jos Pălăria!”. Nici două dezbateri neinspirat
organizate, nici spectacolul lectură, nici lansările de carte. Nu au lipsit
nici proiecțiile cu filme de comedie românești, ce puteau fi înlocuite de
proiecții cu spectacole premiate la festCO. Vorba românească spune “Ce e mult
strică!”, mai ales într-un festival cu pretenții, când se forțează nota
tematicii sale – valorile comediei românești prin o aglomerație improvizată de
manifestări. E drept, circul a lipsit, nu a avut reprezentare!
“Ambalajul” festCO pentru deschiderea și închiderea
festivalului încerca a fi atractiv prin “artificii” teatrale, unele mai
inspirate, altele impuse forțat la final, că era 1 iunie Ziua copilului.
S-a cheltuit multă energie pentru organizarea acestui
festival, dar s-a făcut simțită și lipsa de coerență a programului ce înghesuia
ca într-un ghiveci, multe “legume” care nu își aveau locul.
festCO trebuie să rămână un FESTIVAL AL VALORILOR
mișcării teatrale devotate comediei românești!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu