luni, 21 iulie 2014

“ NOAPTE BUNĂ, MAMĂ! “ – ArCuB

STIMĂ PENTRU INTERPRETE …
         În absența unei documentări , cât și a resurselor financiare, repertoriile preferă piesele în două personaje, cu interpreți cunoscuți publicului. Se acordă, după cum se vede, o atenție deosebită proiectelor de acest gen. ArCuB, Centrul de Proiecte Culturale al Municipiului București, propune piesa dramaturgului american contemporan Marsha  Norman, “Noapte bună, mamă!”. Piesa a înregistrat aprecierile publicului nostru și în urmă cu un sfert de secol, când rolul mamei era interpretat strălucit de Olga Tudorache.


         Marsha Norman, scriitoare activă și ca scenarist și prozator, concepe o tragicomedie cu iz melodramatic, în două personaje, axată pe conflictul dintre Thelma și fiica sa Jessie. Regizorul Mircea Cornișteanu menține linia scrierii și o dezvoltă iscusit, cu suspans emoțional prin sprijinul unor actrițe prețuite, Florina Cercel (Thelma) și Cerasela Iosifescu (Jessie).  Folosește însă, un decor încărcat de intenții, exagerat raportate la text; scenograful Viorel Penișoară – Stănescu propune imaginea unui living dintr-o casă modestă și învechită în care locuiesc cele două femei, dar dorește să sugereze cu sens metaforic și pasiunea tatălui decedat pentru pescuit, evocat în conflict. Insistent învelește livingul și obiectele din jur în plasele pescarului.
         Atracția spectacolului se datorează celor două actrițe. Regizorul îndrumă interpretele cu intenția de a sublinia cât de dramatică, dar și comică poate fi lipsa esențială de comunicare între un părinte și urmașul său. Dramaturgul optează pentru un caz particular desprins din societatea americană în care dezvoltă conflictul prin invocări insistente ale trecutului acestei familii dezbinate. Jessica este un om matur, afectat de o fostă căsnicie cu un bărbat cu probleme , o fiică înstrăinată de mama sa, a suferit de epilepsie și nefericită fiind, hotărăște să se sinucidă. Rolul este foarte dificil prin aglomerația de date în construcția personajului, dar Cerasela Iosifescu îl rezolvă admirabil. Cu trăire interioară nuanțat exprimată, actrița parcurge frământările  ce macină această femeie, hotărâtă să își curme viața, lăsând însă, totul în ordine în casă pentru mama sa, un om neglijent și superficial. Lipsa comunicării sincere cu Thelma, dar și cu alți parteneri de viață evocați, actrița atenționează că i-au distrus pofta de a mai trăi, cu accente când dramatice, când ironice, inteligent manevrate în interpretarea sa. Din nou , Cerasela Iosifescu demonstrează că este o actriță capabilă de performanțe în orice rol și că ar merita partituri de referință ale dramaturgiei. În rolul Thelmei, mama egoistă, interesată doar de confortul personal, experimentata actriță cu reușite în biografia sa artistică, Florina Cercel, compune credibil portretul personajului. Suprficialitatea Thelmei ce privește derizoriu hotărârea fiicei de a se sinucide, actrița o punctează cu abilitate. În finalul tragic al piesei însă, atât regizorul, cât și actrița propun o tratare simplistă a situației, rezultat dramatic al absenței comunicării dintre mamă și fiică.

         “Noapte bună, mamă!” rămâne un spectacol ce poate stârni emoție publicului pasionat de telenovele. Un text mediocru prinde interes prin interpretarea actrițelor și profesionalismul regiei, ce meritau totuși, o piesă solidă cu rezonanță în realitatea noastră.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu