marți, 28 octombrie 2014

“WEST SIDE STORY” – PRODUCȚIE FNT

O REUȘITĂ A TINEREI GENERAȚII



         Prin acest spectacol musical, tânăra generație dă un examen memorabil de talent și ținută profesională. Cei 21 de actori, aflați la început de carieră, impun optimismul că viitorul teatrului este pe mâini bune, și nu prin orice spectacol, ci printr-un musical, gen deosebit de dificil. Unii sunt absolvenți ai Universității din Cluj, alții ai Universității “Hyperion” și majoritatea ai UNATC. După absolvire sau chiar în timpul studiilor, majoritatea a exersat profesia în teatrul independent ori în cel instituționalizat, în partituri uneori mai restrânse din spectacole modeste. De asemenea, mulți au jucat în diverse filme, în roluri mai mult secundare. Câțiva au participat și la ultimele ediții ale Galei Tânărului Actor “Hop” de la Costinești. Au exersat cu acest prilej, un scurt studiu pentru spectacolul musical, directorul Galei, Radu Afrim determinând concurenții prin diverse probe să se îndrepte spre acest gen. La Costinești era însă, un concurs cu partituri restrânse, “West Side Story” - musicalul de mari dimensiuni și mare  succes, compus de Leonard Bernstein – propune tinerilor confruntarea cu partituri ample și consistente. Cei distribuiți în diverse roluri trebuie să cânte, să danseze, dar și să definească tipologii și să susțină o relație continuă cu partenerii. “West Side Story” le dă șansa de a se consacra drept actori totali. Trebuie să rețineți numele tinerilor distribuiți pentru a le urmări cariera artistică pe mai departe: Anca Florescu/ Ana Bianca Popescu/ Ioana Maria Repciuc - (Maria), Lucian Ionescu/ Emilian Mârnea - (Tony), Aylin Cadîr/ Alexandra Dușa/ Alina Petrică/ Sânziana Tarță - (Anita), Petre Ancuța/ Silviu Mircescu – (Riff), Rareș Florin Stoica (Bernardo), Idris Clate (Acțion), Andrea Șovan (Anybodys), Gabriel Sandu (Chino), Daniela Tocari (Rosalia), Eugeniu Cozma (A-Rab), George Albert Costea (Baby John), Alexandru Ștefănescu (Snowboy), Simona Pop (Velma) și Nicholas Catianis (Pepe).

         Pentru prima dată în cele 24 de ediții, FNT realizează o producție proprie pentru a sprijini tânăra generație de actori. Cum învățământul nostru artistic are multe hibe și produce anual aproximativ 300 de absolvenți în numeroasele universități, această producție poate fi considerată și un exercițiu de studiu pentru spectacolul musical, gen ignorat de facultățile de teatru. Realizatorul acestui musical este Răzvan Mazilu, un artist total care a reușit să impună teatrul - dans pe scena Teatrului Odeon, teatru ce se alătură producției, fiind coproducător. “West Side Story” este "un spectacol de Răzvan Mazilu" care se implică nu numai ca regizor și coregraf, ci și ca dansator în compania lui Judith State, dar și ca pedagog. În urma unui casting la care au participat peste o sută de tineri actori, Răzvan Mazilu a ales pentru distribuție 21. În patru roluri importante a distribuit câte doi sau chiar patru interpreți. Mai mult, pentru exercițiul de studiu complet a apelat la participarea extraordinară a Orchestrei Naționale de Tineret, dirijată de Gabriel Bebeșelea, ca interpretarea să fie live. Orchestra compusă din 42 de instrumentiști, devine partener direct al tinerilor actori, fiind așezată în fundalul scenei. Nu trebuie omis, că tinerii au un sprijin vocal prin lavaliere, atent întrebuințate. Decorul este absent, dar costumele poartă marca inconfundabilă Doina Levintza, sunt tinerești conform solicitării libretului datorat lui Arthur Laurents, cu accente de personalizare pentru fiecare personaj. Distribuția celor două “găști” aflate în conflict, tineri americani și emigranți portoricani, se completează prin remarcabila contribuție a unor personalități cu experiență scenică precum Constantin Cojocaru (Doc), Ionel Mihăilescu (Shrank), Mircea Constantinescu (Krupke) și Istvan Teglas (Glad Hand), rolurile sunt secundare, dar perfect reliefate de acești actori consacrați, dornici să sprijine tânăra geberație. Spectacolul lui Răzvan Mazilu este conceput cu intenții precise de remarcarea tinerilor actori, capabili să cânte, să danseze, să caracterizeze în esență personajele ce le revin, dar să și relaționeze direct cu publicul în multe momente, când parcurg chiar sala se spectacol. Toată stima pentru efortul acestor tineri, pentru energia și dăruirea cu suflet în interpretare, ca fiecare moment să transmită sinceră emoție. Din păcate, nu putem comenta decât propunerea unei reprezentații, cu o distribuție în rolurile principale.


         Povestea din cartierul de vest are în centru dragostea dintre Maria și Tony, ca o variantă actuală a piesei “Romeo și Julieta”, dar sugerează pregnant substratul tematic al confruntării dintre emigranții portoricani și “băștinași” americani. Chiar dacă personajele sunt niște  tineri, fiind apropiate de vârsta actorilor, fiecărui interpret îi revine o tipologie specială pe care o rezolvă credibil. În momentele de ansamblu, muzicale și de dans, toți tinerii actori sunt excelenți, ca o echipă de profesioniști de înaltă clasă. În situațiile de implicare particulară a personajelor principale, unii au uneori șovăieli muzicale în partiturile solistice, dar le suplinesc prin interpretarea cu măsură, la nuanță a stării personajului. Un rol admirabil înfăptuiește Alexandra Dușa în Anita prietena portoricană a Mariei. Senzațional este cum reușește  actrița impunerea și în ansamblu, în ciuda micuței sale siluete. Dificultățiile personajului stârnite de momente dramatice precum uciderea fratelui Mariei în încăierarea celor două “găști” de cartier, Alexandra Dușa le trăiește interior cu forță dramatică. Timbrul vocal deosebit pe care îl deține, Ioana Maria Repciuc îl exploatează remarcabil în momentele muzicale, cu sensibilitate pentru a defini personalitatea Mariei, o adolescentă portoricană naivă îndrăgostită de americanul, Tony. La rândul său, Lucian Ionescu încearcă să definească profilul îndrăgostitului dornic de pace în conflictul dintre cele două tabere, în unele momente fiind însă, timidă interpretarea sa. Riff, liderul grupului american, este interpretat cu precizie în mișcare și expresie de Silviu Mircescu.


Rolurile din planul doi prin o serie de scene particulare evidențiază pe fiecare interpret și rămân o "carte de vizită" importantă  pentru George Albert Costea (Baby John), Rareș Florin Stoica (Bernardo) Idris Clate (Acțion), Andrea Șovan (Anybodys), Gabriel Sandu (Chino), Daniela Tocari (Rosalia), Eugeniu Cozma (A-Rab), Alexandru Ștefănescu (Snowboy), Simona Pop (Velma) și Nicholas Catianis (Pepe). În afara interpretării muzicale excelente în ansamblu sau în scene de grup particulare, se dovedesc și buni dansatori, reușind fiecare să indice și personalitatea aparte a personajului. Fiecare dans în scenele ansamblului, dar și în cele speciale de grup, au particularități deosebite.


Senzualitatea, erotismul caracterizează prin mișcările ondulate ale trupului interpretarea actrițelor sau forța, în cazul băieților gata de încăierare mereu. Un moment aparte, coregrafic condus spre ironie, bine dirijat de Răzvan Mazilu, rămâne scena celor patru “golani” americani de origine, interpretată remarcabil de tinerii dansatori. Subliniem din nou, că fiecare participant la acest spectacol, indiferent de amplititudinea rolului, a reușit remarcarea capacităților deosebite deținute și cizelate pentru a fi considerat actor total.
         Scopul producției FNT a fost îndeplinit și “West Side Story” ar putea fi un spectacol de mare succes în repertoriul curent al teatrelor instituționalizate, dar….Intervine acum problema financiară, mereu aceiași problemă iscată prin indiferența guvernării față de cultură, dar și pentru tinerii care o servesc strălucit. Nu sunt bani pentru a fi răsplătiți cei 21 de actori din distribuție și nici cei 42 din orchestră, așa că acest spectacol al tinerilor se va mai juca doar trei sau patru reprezentații! “West Side Story” rămâne evenimentul FNT dăruit generos cu ajutorul unor sponsorizări Marelui Public,  în scpul de a remarca faptul că avem tineri actori valoroși care așteaptă să fie integrați activ în mișcarea teatrală.


P.S. DUMINICĂ, 26 OCTOMBRIE în programul festivalului au mai fost prezentate spectacolele comentate pe blog la data premierii –  “SUFLET ROMÂNESC”, “DE VÂNZARE”, “LECȚIA DE VIOLONCEL”, “D’ALE NOASTRE”, “ȘASE DIN 49”, alături de “Muzicanții din Bremen” (Teatrul Țăndărică, o dramatizare după Frații Grimm, în regia lui Attila Vizauer), “Victor sau copiii la putere” (Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, text de Roger Vitrac, în regia lui Silviu Purcărete), “Triligia Belgrădeană” (Teatrul ”Anton Pann” din Râmnicu – Vâlcea, text de Biljana Srbljanovic, în regia lui Cristi Juncu).

2 comentarii:

  1. Dupa FNT, la ce teatru poate fi vazut ?

    Initial nu eram interesat de musicall-uri, dar am vazut "Chicago" la master-ul UNATC din luna iunie, si am ramas impresionat.

    RăspundețiȘtergere