JURNAL DE SUFLET …
“N(AUM)” este un proiect “UNTEATRU” susținut de
Raiffeisen Bank cu sprijinul Fundației “Gellu Naum” și nu un proiect al
Teatrului Metropolis care îl găzduiește sau mai bine spus a găzduit, din păcate,
doar cinci reprezentații. Teatrul independent “UNTEATRU” nu oferă condițiile
tehnice de prezentare solicitate de acest proiect cultural de excepție, iar
Teatrul Metropolis își are proiectele sale, unele e drept, discutabile sub
aspectul calității culturale.
Fiecare, măcar o dată s-a privit
în oglinda vieții sale și a judecat pentru o clipă, un moment din existența sa.
Acest spectacol special este o oglindă a sufletului în care se reflectă
sensibil și ironic, viața personajului Omul, ajunsă la final. Este un jurnal de
suflet în care oricine se poate regăsi în multe momente. Această bijuterie
teatrală propune cunoașterea unei valori a literaturii noastre, scriitorul
Gellu Naum (1915 – 2001) prin intermediul unei echipe de creatori adevărați
pentru care teatrul este un act cultural, nu prilej de distracție derizorie.
Eseist, poet, prozator, dar și
dramaturg, Gellu Naum s-a înscris ca o personalitate de valoare a curentului
suprarealist. Dacă urmărești spectacolul “N(AUM)” fără doar și poate, cauți să
recitești sau să cunoști opera sa pentru că reprezentația te provoacă. Pentru a
ilustra scenic scrierile lui Gellu Naum, obligat realizatorii trebuie să se
desprindă de convențiile teatrale obișnuite. Inspirat, realizatorii au compus
și un scenariu din scrierile lui Gellu Naum, fără conflicte, fără caractere, ca
un jurnal al dialogului cu tine însuți al fiecărui Om aflat în trenul vieții
aproape de gara finală. Regizoarea Mariana Cămărășan intervine sugestiv pentru
susținerea acestui demers și prin ilustrația sonoră aleasă, ca și scenograful
Vladimir Turturică prin introducerea permanentă a unei valize pe scena goală,
necesară pentru “voiajul” prin viață al Omului. Pe scenă creează strălucit două
actrițe: Oana Pellea - Omul și Cristina Casian – un alter ego simbolic al
Omului personaj. În umbra lor rămân regizorul și scenograful care au condus cu
forță creatoare imaginea pe scenă a drumului vieții, fie ironic, fie dramatic,
cum este de fapt, orice cale a existenței. Rezultatul nu este un eseu teatral
obișnuit, ci o poveste vie, atrăgătoare în care orice spectator se poate regăsi
cu încântare. “N(AUM)” devine astfel, o călătorie prin viață cu momente uitate
și reînviate în universul uman, surprinse cu umor și sensibilitate prin replică
de Gellu Naum.
Spectacolul este gândit
remarcabil de regizoarea Mariana Cămărășan în colaborare cu scenograful
Vladimir Turturică, dar evident că intențiile viziunii celor doi, se fac
cunoscute publicului prin meritele celor două actrițe de valoare, Oana Pellea
și Cristina Casian. Regizoarea s-a concentrat pe exploatarea scenică a
substanței cuvântului și a reușit ca prin rostirea acestuia de către interprete
să fie vizualizate scenic imaginile diverse ale unor stări existențiale. Pe
scena goală, cenușiu “îmbrăcată”, scenograful Vladimir Turturică aduce în afara
unei valize, fie o bancă, fie coboară din tavan pe ștanga scenei, diferite
obiecte - tablouri evocate ca amintiri de Omul personaj. Costumele purtate de
cele două actrițe sunt uniforme, neutre, rezumate la pardesie lungi și pălării
identice, și ele devin astfel, “oglinzi” pentru alter ego-ul unui Om. Numai în
situațiile evocate când intervin activ unele personaje, Cristina Casian își
schimbă vestimentația cu ținute suprarealist croite. Lumina scenică devine și ea
un personaj, pătrunde în adâncul ființei umane și îi răscolește viața,
amintirile. Irealul vizual devine concret realist prin oferta scenografiei
folosită ingenios de regie. Fiecare moment este tulburător ca vizualizare. Până
și intervenția fumului, efect teatral arhi-folosit în multe viziuni regizorale,
prinde conținut emoțional servind poezia sufletului solicitată de scrierea lui
Gellu Naum.
Și în acest spectacol, Oana
Pellea arată din nou, că actorul nu poate convinge prin interpretarea sa, decât
dacă poate semnala multiplele sensuri ale cuvântului rostit și aplicarea lor la
stările interioare ale situațiilor prin care trece personajul. Trăiește pe
scenă impresionant povestea Omului, cu bucurii și tristeți, cu umor și lacrimă,
iar personajul său devine esență a vieții prin excelenta sa interpretare. Sunt
multe scene în care actrița are drept partener direct … lumina și adresează
cuvântul către ea. Oana Pellea dovedește că este o mare actriță pentru care
teatrul înseamnă și arta respectului pentru menirea culturală a prezenței pe o
scenă. În Cristina Casian își află o parteneră ce îi calcă ferm pe urme. Tânăra
actriță devine alter ego-ul personajului central, Omul, dar în scurte momente
evocă și măști din realitatea lumii în care viețuiește Omul. Cu finețe și
precizie concretizează în desen suprarealist diverse tipologii provenite din
realul existențial, ca apoi să se refugieze mereu în imaginea oglindă a
personajului central. Este admirabilă această tânără actriță a cărei biografie
artistică aflată la început, cunoaște de acum, câteva reușite prin care și-a
impus personalitatea.
“N(AUM)” apare în peisajul
teatral destul de mediocru al stagiunii actuale ca o bijuterie cizelată de o
echipă de artiști din diverse generații de creatori care au colaborat strălucitor.
Dacă până acum în alte spectacole, regizoarea Mariana Cămărășan a căutat
exprimări originale forțat plasate, acum demonstrează o ireproșabilă maturitate
creatoare. Rămâne de văzut ce teatru va găzdui în continuare această
“bijuterie” de reprezentație teatrală de la care orice spectator va pleca cu
emoție, dar și cu buna dispoziție iscată prin degajarea unui discret umor.
Chiar dacă va obține premii la
gale sau nu, “N(AUM)” este un eveniment teatral cultural deosebit prin care se
aduce în viața reală, curentul suprarealist specific lui Gellu Naum.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu