HAOS
DE EFECTE TEATRALE FĂRĂ REZULTAT
Timp de două ceasuri
cu o pauză, spectacolul încearcă a prezenta sfârșitul tragic al celebrei femei
fatale din cel de al doilea război mondial, Mata Hari. Fie că știe câte ceva
despre ea, fie că nu, spectatorul rămâne total nedumerit de personalitatea
divei, privind un haos de efecte teatrale – proiecții, jocuri de lumini, fum,
etc care vor a ilustra scenic interogatoriul la care o supune căpitanul francez
Pierre Bouchardon și fragmente din jurnalul personal al celei arestate.
Amintim că Mata
Hari pe numele de scenă, născută Margaretha Geertruida Zelle în Olanda, a
bântuit multe țări și la începutul secolului XX, devine o dansatoare exotică
care își folosește pentru prima dată trupul gol în dans, provoacator, viața sa privată
este complicată, dar ca amantă și a unor ofițeri din războiul mondial început
în 1914, ajunge în 1917 să fie anchetată de francezi pentru spionaj în favoarea
nemților și executată. Istoricii au scris despre ea comentari contradictorii,
s-au realizat și filme cu vedete despre acest personaj controversat.
Se mai spune că
era o persoană cu dublă personalitate, mamă a doi copii în urma unui mariaj la
18 ani, devenită dansatoare exotică și artistă extravagantă, imorală,
considerată și un pion al spionajului în timpul războiului mondial. Doi
scriitori francezi contemporani mai puțin cunoscuți – Philippe Collas și Eric
Villedary, concep simplist un scenariu despre sfârșitul tragic al divei, în
două personaje, dansatoarea și căpitanul. Primul din cei doi autori se
recomandă a fi strănepotul căpitanului Pierre Bouchardon. Regizoarea Liana Ceterchi traduce acest text
și încearcă o montare scenică cu pretenții de originalitate prin care ar vrea
să convingă că : “Astăzi descoperim nevinovăția ei. Mata Hari este astăzi
repusă în drepturi și recunoscută ca o personalitate excepțională.” (Citat din
programul de sală). Numai că nici textul și nici viziunea regizorală, nu
reușesc să convingă de meritele și calitățile personale ale acestei femei
considerate fatale care a sfârșit tragic. Spectatorul asistă la o melodramă
stupidă despre o femeie care își pomenește numeroșii amanți și ar încerca să
fascineze și soldații de pe front, și paznicii închisorii Saint - Lazare unde
se petrece interogatoriul, și… nu fascinează prin nimic publicul din mileniul
trei.
Dana Dembinski Medeleanu (Mata Hari) |
În scopul
realizării unei vizualizări teatrale spectaculoase, regizoarea apelează la
apreciata scenografă Maria Miu. Aceasta cu pricepere construiește un decor din
ziduri mobile ce marchează spațiile închisorii. Un zid compact suplinește la
început clasica cortină, fragmente din zid vor fi manipulate apoi, pe tot parcursul
reprezentației, unele primind transparență pentru a sugera în profunzime,
posibile spații ale închisorii. Cum acțiunea se petrece în plin război, manevrarea
decorului o vor face … nouă soldați în locul mașiniștilor. Efortul soldaților,
personaje fără replică, la comanda regiei, ar avea ca scop sugerarea unor
diverse unghiuri și spații de joc, dar acțiunea se petrece clar în închisoarea
Saint – Lazare, mai precis în biroul pentru interogatoriu al căpitanului și în
celula deținutei Mata Hari de care ar avea grijiă două călugărițe. Costumele
scenografei ar vrea să marcheze epoca, dar veșmintele atribuite lui Mata Hari,
dezavantajează fizicul interpretei și nu servesc pentru o imagine atractivă a
celebrei femei fatale.
Viziunea
regizorală, în afara mișcării insistente a fragmentelor de zid, folosește o
sumedenie de proiecții (material video – Vladimir Dembinski) cu opt personaje
evocate din viața lui Mata Hari. Opt actori sunt filmați pentru a le defini,
dar imaginile nu se vor a fi clare și devin doar un artificiu vizual penibil.
Nu se înțelege nimic din rostul insistenței proiecțiilor care mai sufocă și
interpreții aflați pe scenă. Interpretarea actorilor mai e sufocată și prin
puzderia de intervenții muzicale și accente sonore, suprapuse adeseori pe
rostirea replicii. Firește că vizualizarea regizorală nu poate omite jocurile
de lumini și fumul, folosite să coloreze fără un rost elementar conflictul
dramatic din scenă. Proiecțiile și sumedenia de efecte teatrale exagerat
plasate, au drept rezultat spulberarea atmosferei solicitate de situația
dramatică în care se află personajul central. Toată această agitație de
artificii teatrale nu își află motivare pentru transmiterea emoției impuse de
acțiunea ultimelor zile din viața unei personalități controversate din primul
război mondial. De pildă, apare fără rost un moment lipsit de replică, ilustrat
muzical cu un … cancan, în vreme ce pe scenă soldații cu puși parcă sunt pe
front și crezi că din acea scenă va începe o parodie. Nu mai discutăm de rostul
simbolic atribuit vizualizării scenice de către regie și că Mata Hari era
dansatoare exotică și nu practica exerciții de cancan. Și execuției din final a
divei, regia îi aplică simboluri artificiale, cu petale de trandafiri roșii
care cad de sus, etc, imaginea fiind ca într-un spectacol de operetă din urmă
cu multe decenii. Lia Ceterchi a dorit să fie novatoare în concept, dar a
folosit efecte teatrale derizorii, înghesuite de-a valma, acompaniate de
stridențe sonore, fără logică elementară și coerență în raport cu conținutul
tematic.
Cel mai grav
însă, este totala neglijență față de importanța actorilor în conceptul
regizoral. Actori stimați ajung să recite exterior textul. Dana Dembinski
Medeleanu (Mata Hari) și Sorin Medeleni (Căpitanul Pierre Bouchardon) sunt
actori cu numeroase realizări meritorii în biografia artistică, dar în această
reptezentație nu reușesc să rezolve credibil personajele din cauza regiei. Ne
potrivit distribuită pare Dana Dembinski Medeleanu pentru Mata Hari. Regia o
obligă să apeleze forțat la gesturi ce ar vrea să trimită spre dansul … indian,
să fie afectată în expresie și rostirea cuvântului, abia în scena dinaintea
execuției divei, actrița reușește să puncteze firesc, sincer interior, starea
personajului. Sorin Medeleni încearcă a desena autoritatea căpitanului francez,
dar complexitate, subtilitatea personajului nu apar în interpretare. Relația
dintre femeia fermecătoare acuzată de spionaj și anchetator, nu a fost urmărită
de regie și este absentă din reprezentație, cu toate că are un substrat bogat
raportat la timpul acțiunii, primul război mondial.
“Mata Hari – Dincolo de legendă” nu transmite
demersul tematic, devine o melodramă stângaci și chiar plictisitor concepută
despre o așa zisă dansatoare, femeie fatală cu mulți amanți aparținând unor
naționalități diverse. Peste hibele textului se suprapun cele ale regiei și
prsonajul rămas în istorie, Mata Hari - Margaretha Geertruida Zelle ce ajunge
pe scena Teatrului Mic în cătușe, face spectatorul să prefere personajele din
“telenovelele” zilnice de la televizor, că sunt mai interesante și provocatoare
ca înfățișare.
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327