UN SPECTACOL INCOERENT
Dramaturgul american contemporan Christopher
Durang primește în 2013 Premiul Tony pentru această comedie în care
construiește psihologia unor personaje, urmași în America de astăzi, a celor din piesele
celebre scrise de Cehov. Regizorul Horia Suru ignoră acest aspect esențial al
piesei americanului și acțiunea se dezvoltă incoerent în spectacol. Prezintă în
prima parte a reprezentației, forțat comic personajele, unele chiar exagerat,
ca în cea de a doua parte, să accentueze, tot în mod exagerat , starea
interioară dramatică specifică fiecăruia. Cele două părți ale spectacolului
parcă sunt desprinse din două piese diferite.
În prima parte viziunea regizorală
încearcă o parodie stângace cu adresă la personajele cehoviene, ca în cea de a
doua, să le folosească drept argument dramatic pentru o parabolă cu trimitere
la intențiile universalului Cehov. Dramaturgul american și-a dorit să
atenționeze că – Mașa, Sonia, Nina sau Vania, indiferent de epoca sau țara în
care trăiesc, au aceleași aspirații, revolte, ca și personajele lui Cehov.
Piesa este excelent scrisă ca o comedie amară pentru a sublinia că opera lui
Cehov este universal valabilă și tematica sa rămâne actuală peste trecerea
timpului. Tematica prinde nuanțe noi și prin personajul Spike și prin evoluția tehnologiei de
astăzi, cum sugerează Vania în monologul său din partea a doua.
Christopher
Durang aplică în multe scene și o tentă satirică la adresa actualității
americane, cu trimiteri la tabloidizarea din presa ce promovează vedete din
lumea filmului sau obiceiuri ciudate ale unor segmente sociale. Numai că multe
din aceste accente cu menire satirică sunt străine publicului nostru
necunoscător în amănunt al vedetelor americane ale momentului, iar regizorul
putea folosi o adaptare discretă a textului.
“Lectura” scenică a tânărului regizor se dovedește superficială și prin îndrumarea celor șase actori distribuiți
cărora nu le exploatează pe deplin calitățile. Un sprijin substanțial pentru
ilustrarea teatrală i-a fost oferit și de scenografia Mariei Miu, ne speculat
regizoral. Cu atenție la amănuntul semnificativ, construiește
decorul, o casă americană modestă unde locuiesc Vania și Sonia, sora “vitregă”
a “unchiului, iar casa aparține celeilalte surori, Mașa. Aceasta trăiește
departe de ei în sfera filmului și teatrului unde a devenit vedetă; părinții
și-au botezat copiii cu numele personajelor lui Cehov pentru care aveau
prețuire culturală, se specifică prin replici. Decorul trimite inspirat la
atmosfera cehoviană, modernizată însă, prin obiecte. Costumele Mariei Miu sunt, de asemenea, cu minuție desenate, atribuite fiecărui personaj pentru a îi
sprijini caracterizarea. Cum conflictul impune cu sens metaforic și o serbare,
un carnaval cu Albă ca Zăpada și piticii săi, scenografa definește atent și
acele costume. Regizorul Horia Suru a avut șansa de a beneficia de o
scenografie deosebită și de actori deosebiți, numai că nu a folosit inventiv
aceste oferte.
Personajelor complex construite de
dramaturg, cu profiluri psihologice bine definite, actorii încearcă să le dea
credibilitate, în absența sprijinului regizoral. Tânăra actriță Ana Bianca
Popescu reușește să impună coerent intervențiile Ninei în diverse situații.
Actrița trăiește sincer emoțiile întâlnirii adolescentei Nina care își dorește
să devină actriță, cu cei din familia “unchiului” Vania. Naivitatea,
sensibilitatea Ninei sunt la nuanță redate de actriță. Când i se atribuie rolul
“moleculei” din piesa scrisă de Vania, admirabil exprimă Anca Bianca Popescu
sensurile duble ale situației. Interpreta se remarcă și prin modul în care
urmărește permanent relația cu fiecare personaj și când nu are replică.
Se luptă cu viziunea regizorală confuză, Gheorghe Visu pentru a da profunzimea
necesară personajului Vania, trecând discret peste nota de gay atribuită de
dramaturg. În prima parte a reprezentației, actorul se simte stânjenit de
intenția regiei de a prezenta comic personajul, ca în cea de a doua parte să amplifice substratul dramatic al singurătății lui Vania, să acorde amplitudine
caracterizării, fiind excelent și în monologul moralizator al piesei. Gheorghe
Visu concepe personajul ferindu-se de exagerări, dovedind adeseori, înțelegerea
profundă a rolului. Andreea Grămoșteanu se supune însă, docil viziunii
regizorale și face din Casandra, menajera familiei, un personaj comic
revuistic. Actrița confirmată în alte roluri ca o personalitate, rezumă forțat
interpretarea Casandrei, nu acordă sens replicilor pe care le turuie în prima
parte a spectacolului, ca abia spre final, să le sublinieze expresiv sensurile.
Apropiată mai mult ca personalitate pentru genul dramatic, Liliana Pană, lipsită
fiind de o îndrumare regizorală fermă, compune în Sonia două personaje – unul
forțat comic, ridicol în situații, altul, în cea de a doua parte, marcat de
tristețe interioară solicitată de destinul dramatic trăit. Vedeta de succes,
Mașa, e tratată la început de Mihaela Rădescu la indicațiile regiei, ca într-o
comedie bulevardieră, ca abia în cea de a doua parte, să acorde profunzime
caracterizării personajului, să îl scoată din banala prezentare de la început.
Neglijența regizorului de a urmări ca în interpretarea fiecărui personaj să
evidențieze în relații și starea tragicomică interioară deținută,
dezavantajează actori apreciați. Un alt exemplu este și întâlnirea lui Ștefan
Lupu cu Spike, amantul Mașei, aspirant la statutul de vedetă, în cazul căruia
regizorul găsește de cuviință să folosească exagerat doar priceperea actorului
pentru acrobație și mișcare, mai puțin calitățile sale ca interpret al
cuvântului. Spike devine cel mai revuistic personaj al reprezentației, în
defavoarea actorului.
“Vania și Sonia și Mașa și Spike” este
o comedie amară cu dublu sens în reamintirea personajelor cehoviene, profundă,
transformată de o viziune regizorală incoerentă, într-o comedie ieftină.
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327