joi, 26 noiembrie 2015

“THE BACH FILES” – TEATRUL “BULANDRA” (Sala “Toma Caragiu”)

O FLOARE UNICAT ȘI “GRĂDINARII” SĂI EXCEPȚIONALI


         Revenim la stagiunea în curs de desfășurare și la lansarea ei în forță de către Teatrul “Bulandra” cu premierele comentate pe blog – “Rața sălbatică”, “Carusel” și “Marmură”, la care se alătură “THE BACH FILES” ce a avut prima reprezentație în Festivalul Internațional “George Enescu”. Acest spectacol senzațional poate fi considerat “o floare” rară din multe petale create de “grădinari” excepționali.


         O idee originală aduce în cheie modernă pe scena unui teatru, motive muzicale din creațiile genialului Johann Sebastian Bach, ilustrate teatral inedit prin îmbinarea mai multor genuri artistice – teatru, dans, film de animație și în prim plan firește, muzica. Cu rafinament și inspirație, Adrian Enescu compune o “muzică fusion” pornind de la acordurile clasicului Bach. Preia teme muzicale, acorduri mai mult sau mai puțin cunoscute și le completează substratul cu subteme originale. Adrian Enescu alături de Zoli Toth, percuționistul formației “Zoli Toth Project” oferă un regal muzical interpretat live și îmbinări speciale în stil “elektric”. Muzica lor cuceritoare evident, a provocat o ilustrare scenică cu totul specială.


         Regizorul Alexandru Darie preia această compoziție originală și concepe un scenariu de film – teatru ca o legătură între epoca istorică a lui Bach și nebunia prezentului. Imaginează o poveste cu drame și bucurii, un basm din zilele noastre. Povestește de fapt, “file” din dosarele vieții lui Bach. O simplă poveste de dragoste se derulează ca într-un basm cu lupta dintre bine și rău. Într-un oraș grandios și straniu, un detectiv particular (Alin State) caută insistent pe una din descendentele lui Bach pentru că documentele precizează că acesta a avut mai multe soții, mai mulți copii care au lăsat urmași până astăzi.


Detectivul reușește să descopere o urmașă (Raphaela Lei), are o legătură de dragoste cu ea, dar o părăsește. Ca într-un “film noir” orașul e bântuit de un personaj malefic, un “zmeu” numit Butterfly (Adrian Ciobanu). Urmașa părăsită de iubit acceptă în preajmă pe acest demon ce pare plin de intenții bune. Povestea continuă ca într-un basm și fata va fi salvată. Veghează și judecă povestea, cu umor uneori, cu sensibilitate alteori, un înger păzitor (Antoaneta Cojocaru). În afara personajelor centrale din acest basm modern intervin o sumedenie de locuitori din orșul fantastic. Am relatat pe scurt scenariul pentru că este suportul spectaculos al vizualizării muzicii ce îl aduce în prezent pe Bach prin Adrian Enescu. Pentru ca povestea să prindă viață, regizorul colaborează cu o echipă numeroasă. O distribuție remarcabilă de actori prin dans, mișcare, pantomimă povestește acțiunea, sprijinită de imaginile benzilor desenate. Ingenioasa îmbinare a regizorului Alexandru Darie are drept rezultat un film 2D cu actori și dansatori pe linia 3D, totul fiind manipulat de muzica și interpretarea ei de nota zece datorată lui Zolt Toth căruia i se alătură alți trei muzicieni - Amalia Gâscă (vioară), Flaminia Năstase (violoncel) și Bogdan Pop (percuție), ei fac trecerea de la clasic la “fusion”.
         Scenograful Octavian Neculai colaborează cu Ana-Maria Crișan și Ioana Țurcanu pentru a spori vizualizarea scenariului prin desene animate și cinetica lor, admirabil jucate în alb și negru, sinteză a confruntării dintre bine și rău. Desenul animat proiectat se sincronizează cu teatrul-dans din scenă. Coregrafia gândită în amănuntele expresiei gestuale de Arcadie Rusu, speculează sugestiile muzicii și sensurile scenariului, oferind momente impresionante. Regizorul Alexandru Darie ansamblează cu fantezie fiecare secvență într-un montaj cu adevărat magic. Spectaculoasă este de pildă, lupta dintre reprezentanții binelui și răului, cu trimitere la arta contrapunctului lui Bach, ce lasă publicul cu respirația tăiată.


         Actorii sunt elementele de bază active ale demonstrației că există o legătură între muzica definită clasică și cea actuală, că muzica poate trăi pe scenă. Toți creionează ireproșabil tipologii prin expresie corporală, gestuală. Excelentă este Antoaneta Cojocaru în acel înger păzitor prin susținerea sugestivă a relațiilor cu personajele lumii active, dar și cu marionetele asistente neutre ale acțiunii, plasate într-o parte a scenei, opusă interpreților live ai muzicii. Sensibilitatea și nefericirile tinerei urmașe a lui Bach, cu multă grație în expresie sunt redate de Raphaela Lei, o tânără studentă la UNATC, chinezoaică de origine, născută în România. Căutările detectivului, implicarea în diverse situații sunt remarcabil realizate de Alin State.


Admirabil dezvoltă personajul malefic, Butterfly, cu transformări magice, actorul Adrian Ciobanu prin abilitatea expresiei corporale. În jurul acestor personaje centrale se implică în acțiune o serie de tipologii desprinse din realitatea orașului, simboluri ale unei societății aflate în continuă mișcare, interpretate meritoriu de o tânără echipă de actori-dansatori – Cristina Ioniță, Raluca Nicolae, Georgiana Dobre, Daniela Tocari, Andreea Șovan, Gabriel Sandu, Bogdan Iacob, Vlad Troncea, Ionuț Barjoveanu.

         “The Bach Files” este un eveniment teatral compus cu originalitate de adevărații “grădinari” căutători de formule noi pentru viața teatrului. Fantezia lor debordantă, cu logică însă aplicată, nu avea un rezultat cuceritor al publicului dacă nu pornea de la muzica lui Adrian Enescu de a inova și actualiza acordurile lui Bach. Acest musical, uimitor continuă drumul lansat de “Elisaveta Bam” (regia Alexandru Tocilescu) și “Orfeu și Euridice” (regia Alexandru Darie), oferind cu succes la Marele Public, un exemplu cultural de ce presupune inovația teatrală.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu