luni, 18 ianuarie 2016

“MIZANTROPUL” – GODOT CAFÉ TEATRU

UN SPECTACOL REUȘIT AL TINERILOR , RĂMAS DE IZBELIȘTE


         Godot Café – Teatru, un activ teatru independent, a găzduit ultima reprezentație a unui reușit spectacol cu “Mizantropul” de Moliere, în regia lui Alexandru Mâzgăreanu, într-o remarcabilă distribuție cu tineri actori. Acest spectacol nu își află însă, un sediu  pentru a îl integra repertoriului curent. A avut sprijin pentru realizarea sa de la Asociația Opera Prima în parteneriat cu Fundația DIGNITAS cu sprijinul ArCuB și Consiliului General al Municipiului București prin programul “București 555”. Primele reprezentații au primit găzduire în sala “George Constantin” a Teatrului “Nottara”, înainte ca sediul instituției să fie închis pentru bulina roșie ce  avertizează asupra șubrezimii clădirii. Spectacolul a fost scos repede de pe afiș, după câteva reprezentații. “Mizantropul” a căutat apoi săli în teatre independente, unde și-a aflat cu greu găzduire, fiecare având proiectele sale. Este inexplicabil cum instituțile care au sprijinit acest proiect reușit, să îl lase acum de izbeliște!


         Regizorul Alexandru Mâzgăreanu inteligent transpune “Mizantropul” într-o … discotecă, un club de fițe din zilele noastre și arată cât de actual este Moliere. Totul se petrece în acest club de distracție care are în fundal neoane colorate cu numele, “Celimene”. E de fapt și numele tinerei fermecătoare, curtată de toți tinerii din societate, o divă provocatoare. De ea e îndrăgostit și Alceste cel scârbit de ipocrizia și superficialitatea celor din discotecă. Inventiv, regizorul conduce acțiunea și speculează relațiile dintre personaje, urmărește interpretarea fiecăruia, construiește admosfera clubului unde se dansează, punctează situațiile cu un comic amar. Spectatorii devin membrii ai clubului, sunt luați de la început, parteneri ai lui Alceste ce discută cu Philinte. Muzica și ilustrația muzicală sunt reprezentativ înfăptuite de Alexandru Suciu pentru a servi conceptul original al regizorului. Alexandru Suciu va interpreta și rolul lui Basque. Perfect sugerează admosfra unei discoteci și coregrafia lui Arcadie Rusu. O surpriză este că regizorul folosește o traducere în versuri ce poate să pară inadecvată actualizării piesei lui Moliere. Doru Mareș oferă însă, o traducere în versuri apropiată limbajului de astăzi, iar interpreții surprind prin modul în care rostesc cu finețe, la nuanță, replica și îi speculează substratul.
         Opt tineri actori pot fi remarcați prin modul ireproșabil al interpretării personajelor. Le evidențiază linia tipologică, subtil marchează situațiile, se dezlănțuie în dans, urmăresc relațiile, fiecare demonstrează personalitate în interpretare. Acum, mulți dintre ei fac … figurație în “Visul unei nopți de vară”, spectacolul lui Petrika Ionesco, comentat mai jos pe acest blog!


         Senzațional reușește Dan Rădulescu să compună profilul actual al lui Alceste, un rebel luptător împotriva ipocriziei, frivolității întâlnite în jur. Imprimă mereu amărăciunea interioară a celui nemulțumit de ce vede în preajmă, dar nu reușește să schimbe nimic din falsele relații care macină societatea. Farmecul provocator al divei frivole Celimene  este susținut admirabil de Anca Dumitra. Actrița abil trece prin multiple etape în caracterizarea “femeii de societate” pentru care ipocrizia devine scop existențial principal. Aprecieri laudative la superlativ merită pe deplin și interpreții celorlalte personaje – Clara Popadiuc pentru Eliante, tânăra naivă, dar pătimașă în dragoste, Alexandru Călin pentru Philinte cel nedumerit de revolta lui Alceste, Șerban Gomoi pentru Clitandre, Vlad Udrescu pentru Acaste, Sorin Dobrin pentru Oronte, Sorina Ștefănescu pentru Arsinoe și muzicianul Alexandru Suciu pentru Basque.
         Este revoltător cum un reușit spectacol al tinerilor trece în uitare pentru că nu își găsește găzduire, în vreme ce alte proiecte vulgare, lipsite de consistență tematică sunt acceptate în repertoriile diverselor teatre.


P.S. Ministerul Culturii se ocupă în prezent de Ordonanța de Urgență nr. 189/2008 privind managementul instituțiilor publice de cultură, pentru a o modifica. Tineri creatori – actori, regizori, nu sperați că această ordonanță are drept scop viitorul vostru!! Ministerul are cu totul și cu totul alte preocupări dictate de obișnuitele interese prin care se … cultivă impostura! Nu modifică Legea teatrelor, Legea salarizării actorilor, ci vrea să schimbe criteriile de numire a directorilor-manageri care lipsiți de o legislație solidă se vor lupta în continuare să angajeze tineri creatori sau să plătească pe cei luați drept colaboratori în distribuții.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu