UN SPECTACOL CE INDUCE CONFUZIE
Majoritatea
spectatorilor la reprezentația care nu era o premieră, râdea, aplauda ca la un
spectacol de divertisment, urmărind amuzată trei povestioare ce se petrec în
anul 1989. Acestea sunt completate cu încercări debile de interacțiune cu
spectatorii. Dramaturgul Peca Ștefan și regizoarea Ana Mărgineanu sunt tinerii
autori ai acestui spectacol în care ambiționează să amintească de ultimul an al
dictaturii comuniste din epoca lui Ceaușescu. După 26 de ani de la evenimentele
din decembrie 1989, când manaualele școlare, emisiunile de televiziune, mass
media în general, nu oferă tinerei generații o documentare solidă și necesară
despre acea dramatică “epocă de aur” a
comunismului, iar urmările lăsate în mentalitatea multor conducători actuali de
pe plaiurile mioritice, se face simțită, reprezentația induce confuzie
tinerilor spectatori; se amuză de parcă ar privi o emisiune tabloidă de
televiziune. Superficialitatea punerii în lumina reflectoarelor a unei teme
majore pentru societatea actuală ce trăiește într-o lume așa zisă nouă și
democratică, are drept rezultat o improvizație teatrală încâlcită.
Jurnalul de călătorie prin anul ’89
propus de Peca Ștefan, include trei povestioare și pomenirea banală a
calendarului datelor și locurilor esențiale pentru acel timp istoric al căderii
comunismului în statele Europei de est. Invocate derizoriu aceste date
importante, sunt receptate ca o lecție de istorie dintr-un manual prăfuit. Peca
Ștefan cu studii la cursurile de dramaturgie de la New York University, deține
un CV încărcat de premii internaționale ca dramaturg, apreciat și pentru unele
texte originale jucate în țară, de astă dată însă, textul său e jalnic sub
aspectul constructului dramatic în numele originalității prin care terfelește o
tematică necesară actualității. Compune și percepe documentarea asupra epocii
istorice a comunismului, ca un școler al unui colegiu dintr-o țară de peste
Ocean.
Textul
e un puzzle și se aseamănă cu schema unui test, iar cele trei povestioare devin
improvizații lipsite de consistență pentru argumentarea tematicii. Tânăra
regizoare Ana Mărgineanu se pliază pe intențiile lui Peca Ștefan și încearcă să
aplice o convenție sofisticată de “teatru în teatru”. La rândul său, scenografa
Anda Pop dorește să sprijine vizual textul și regia. Decorul vrea să sugereze
prin mobilierul înghesuit și prin obiecte, o locuință din anii’ 80, iar
costumele respectă timpul istoric. Mobilierul conform conceptului regizoral va
fi manipulat excesiv și va îngrădi în final timpul acela de tristă amintire. Nu
vor lipsi din imaginea teatrală generală, nici palide proiecții pe fundal, din
jurnalele de știri cu Ceaușescu.
Șapte actori – Ilinca Manolache, Maria
Ploae, Mihaela Rădescu, Isabela Neamțu, Gheorghe Visu, Virgil Aioanei și Viorel
Cojanu se confruntă cu acest text care îi obligă să treacă rapid prin mai multe
personaje. Mai toți actorii sunt născuți în “epoca de aur” și dovedesc o
documentare propie în reușita interpretării unor momente. Spectacolul debutează
din foaier, când spectatorii sunt invitați să tragă dintr-un bol, un bilet, cu
un număr. Pe parcursul reprezentației vor fi strigate de actori numerele, iar
spectatorii luați drept parteneri pe scenă sau … în afara sălii de spectacol,
secvență rămasă misterioasă pentru ceilalți!
Lipsită de o logică elementară este
prima povestire în care se evocă o repetiție din 1989 pentru un spectacol la
Teatrul Mic. Într-o învălmășeală teatrală numele unor actori prezenți în scenă
este atribuit unor personaje jucate de alți actori. De pildă, Viorel Cojanu îl
joacă pe Gheorghe Visu, iar actorul Gheorghe Visu îl interpretează pe
directorul teatrului din ’89! Într-o aiureală de efecte teatrale se mai
pomenesc și numele unor activiști ai cenzurii comuniste. Evident că marea
majoritate a spectatorilor habar nu au de Tamara (Dobrin) sau de (Nicolae)
Croitoru! La această scenă mai zâmbesc doar cunoscători în amănunt ai vieții
teatrale de atunci, restul publicului fiind total nedumerit de ce se petrece pe
scenă.
Povestioara următoare se petrece în
lumea pionierilor din clubul “Cutezătorii” și se completează cu o ședință cu
părinții. S-ar vrea o satiră, dar rezultatul este un divertisment căznit.
Pionierii ajung să discute despre … părinți securiști, ba chiar să se acuze
între ei că unii ar fi securiști. În această scenă însă, este remarcabilă
înterpretarea pionierei șefe, o fetiță încrezută, îngâmfată, realizată de
Ilinca Manolache. Excelent trimite actrița la demersul ștergerii pe creier a
tinerilor aplicat de idiologia comunistă. Construiesc cu tâlc personajele
atribuite Gheorghe Visu, Mihaela Rădescu și Isabela Neamțu. Gheorghe Visu este
un tată cu funcții, iar actorul îi definește la nuanță profilul tipologic. Mama
sportivă care nu își găsește copilul, o caracterizează în profunzime Mihaela
Rădescu, actrița sublinind pe lângă disperarea de părinte și revolta față de
sistemul în care trăiește. Dirigintei ce dorește împăcare între părinți,
Isabela Neamțu nu uită să îi exprime și tristețile interioare care o frământă
ca dascăl supus regulilor absurde de atunci.
Cea de a treia povestioară dintr-un
bloc din Berceni, arată o familie modestă și complicatele relații dintre
membrii ei. Subiectul pare împrumutat dintr-o telenovelă prin schemele de
personaje. Produce conflictul major o elevă din ultima clasă de liceu, gravidă
care vrea să fugă cu iubitul poet în altă țară pentru viitorul copilului.
Admirabili sunt Ilinca Manolache în tânăra ce își dorește o altă viață, Maria
Ploae în mama autoritară ca o tovarășă și Gheorghe Visu în tatăl amărât, un om
modest măcinat de tristețe.În cele trei povestioare cu personaje încropite mai
compun alte tipologi fragile cărora reușesc să le dea credibilitate și Virgil
Aioanei, alături de Viorel Cojanu, Isabela Neamțu sau Maria Ploae. Toți actorii
încearcă să îmbogățească expresiv tipologiile unor personaje definite prin
replici stângaci compuse.
Am credința că în special publicul
tânăr are nevoie de spectacole ce au drept țintă epoca dinaintea evenimentelor
din 1989 pentru o elementară documentare. Dramaturgia nu le produce, cu toate
că ar găsi și subiecte pentru o satiră acidă. În 26 de ani au fost doar două
spectacole memorabile cu această temă, regizate de Alexandru Tocilescu – “O zi
din viața lui Ceaușescu” de Denis Dinulescu, în 2005, tot la Teatrul Mic și
“Comedie roșie” de Constantin Turturică în 2006, la Teatrul Național
“I.L.Caragiale”. Firește că marele regizor Alexandru Tocilescu își punea
pregnant amprenta pe aceste spectacole, ca un adevărat regizor – cetățean care
a trăit în acel timp devenit acum istorie.
“Anul dispărut 1989” rămâne o
improvizație de originalitate derizorie pe rana adânca a istoriei noastre.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu