marți, 8 noiembrie 2016

“BUCUREȘTI 41 – TUR RETUR” – TEATRUL EVREIESC DE STAT

SĂ NU UITĂM ȘI PUNCTELE NEGRE ALE ISTORIEI !

         Teatrul Evreiesc de Stat este una din instituțiile culturale de marcă, a aniversat în octombrie 140 de ani de teatru idiș. Și-a redeschis acum, porțile după o pierioadă de renovare dificilă, clădirea suferind avarii în urma unei furtuni, iar acum sala teatrului are o nouă înfățișare.
         Premiera “București 41 – Tur Retur” este un spectacol original, special de teatru-document, o adevărată lecție deschisă de istorie. Cum superficialitatea cărților de istorie din școli e cunoscută, spectacolul regizat de Alexandru Berceanu ne reamintește, puncte negre, tragice din istoria noastră. Andreea Chindriș, Alexandru Berceanu și Alexandru Băcanu au alcătuit un scenariu documentat care reunește o impresionantă desfășurare de forțe pentru prezentare – două video mappinguri, unsprezece actori, totul numai pentru patruzeci de spectatori pe care un autocar al Naționalului bucureștean, îi va purta în patru locații. Acest “drum” care durează aproximativ patru ore, va fi drumul reamintirii tragicului an 1941 al rebeliunii legionare. În acea perioadă de tristă amintire au fost ucise personalități de seamă ale epocii, mulți evrei. Cei de astăzi care cunosc ce a însemnat mișcarea legionară naționalist-fascistă, cum a distrus suflete și sensul cuvântului “patriotism”, sunt puțini. Regizorul Alexandru Berceanu ilustrează inspirat acest “drum” prin istorie, cu sprijinul apreciabil al scenografiei (Andrei Dinu), al unei reușite ilustrații muzicale (Raluca și Emanuel Burcea) și al proiecțiilor video (Les Ateliers Nomad). Echipa de actori – Anka Levana, Marius Rizea, Liviu Lucaci, Andrei Bibire, Mircea Dragoman, Monia Pricopi, Cristina Cîrcei, Mihai Prejban, Darius Daradici, Viorica Bantaș, Mihai Ciucă -, se mulează perfect pe propunerile regizorale de a creiona profilul unor personaje celebre. Amintim de pildă, pe Liviu Lucaci în Nae Ionescu, pe Andrei Bibire în Mihail Sebastian, pe Mircea Dragoman în rabinul Guttman, pe Marius Rizea în Winston Churchill și alte tipologii sau pe Anka Levana în contesa Waldeck, toți conturând nuanțat personajele atribuite.

         Acest tur prin istorie este prefațat de un prolog derulat pe scena teatrului, o întâlnire peste timp a personajelor Winston Churchill, Nae Ionescu, contesa Waldeck – corespondent la București în 1941 pentru “Newsweek”, persoană cu o bogată biografie, Mihail Sebastian. Vor privi și comenta, manevrarea “unui aparat cu care se poate vedea ce e pe pământ, istoria”, cum specifică o replică. Acest prolog încearcă și reușește parțial, să sugereze efectele istoriei, să pună față în față, trecutul și prezentul. Începe apoi, călătoria cu autobuzul, alături de tânărul și destoinicul ghid, Andreea Chindriș, pe bulevardele centrale ale Capitaliei, fiind amintită pe scurt, istoria lor. Urmează primul popas la Palatul Telefoanelor pe care se proiectează imagini referitoare la trecutul dramatic al acestui prim zgârie nori din București, construit pe locul celebrei case Oteteleșteanu. În 1939, Palatul Telefoanelor a fost ocupat de legionarii care l-au ucis și pe Armand Călinescu. “Turul” continuă în zona Călărași, unde a fost cartierul evreiesc, iar Ștefan Berceanu va povesti celor din autocar, cu sensibilitate, amintirile sale despre cei care au locuit în acest cartier. Un alt popas se face la fostul “Liceu Ciocanul”, școală de meserii pentru tinerii evrei din anii ’30-’40, unde regizorul prezintă un emoționant moment. De o parte și alta a unui culoar, un tânăr evreu și un legionar, susțin monologuri reprezentative pentru zilele tragice din 1941. Urmează apoi o proiecție cu actori în care se arată demența dorinței de înființare a “Statului Național Legionar”. Un ultim popas va fi la Sinagoga Mare din strada Vasile Adamache, monument istoric. Două secvențe remarcabile se vor prezenta aici. Mai întâi în fața monumentului, rabinul Guttman va povesti uciderea evreilor în pădurea Jilava, ca apoi în interiorul sinagogii să fie amintită printr-o scenă, devastarea ei de legionari. Regizorul Alexandru Berceanu a compus teatral remarcabil aceste secvențe. Finalul readuce publicul la Teatrul Evreiesc de Stat, amintind de premiera piesei lui Mihail Sebastian, “Steaua fără nume”, atunci când profesorul Nae Ionescu a recunoscut meritele elevului său Mihail Sebastian care nu semnase ca autor piesa pentru că era evreu. Am redat pe scurt traseul acestui “tur” prin istorie, oferit ingenios de regizor și echipa sa, la care publicul este invitat pentru că poate urmări, un spectacol unicat de teatru-document. Acest spectacol este o coproducție a Teatrului Evreiesc de Stat și ArCuB.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu