marți, 13 decembrie 2016

APOLLO 111, UN NOU TEATRU INDEPENDENT

UN CENTRU CULTURAL INDEPENDENT ȘI-A DESCHIS PORȚILE
 
         În buricul târgului, pe strada Actor Ion Brezoianu, nr.23-25, în clădirea Palatul Universul, patru personalități apreciate în special pentru activitatea în cinematografie, au fondat cu pricepere APOLLO 111. Bogdan Dumitrache (actor și director de casting), Cătălin – Peter Netzer (regizorul filmui premiat “Poziția copilului”), Cătălin Rusu (director de creație și consultant de brand Rusu + Borțun) și Dragoș Vîlcu (producător și owner Multi Media Est) sunt co-fondatorii unui ingenios minicentru cultural, cu dotări tehnice deosebite. Pe un întreg etaj al Palatului Universul, funcționează o sală de teatru, concerte și proiecții de film, spații de repetiții și casting, un bar original. Sala de teatru, comodă și elegantă, are peste o sută de locuri. Spațiile sunt amenajate profesional, ca logistică și confort. Nici un teatru independent din Capitală, nu beneficiază de astfel de condiții.
         Proiectul activității teatrale este conceput după model occidental. Fiecare stagiune are un director artistic. Deschiderea teatrului s-a aflat sub direcția artistică a lui Bogdan Dumitrache care va preda funcția în viitoarea stagiune, regizorului Radu Afrim, iar pentru a treia stagiune va fi desemnat un dramaturg, director artistic. Prima stagiune va prezenta cinci producții teatrale. O dată finalizată o producție, timp de șase săptămâni sunt programate reprezentațiile, următoarea premieră urmând aceiași linie de programare. Pe lângă spectacolele pentru adulți, se vor realiza și spectacole, special pentru copii. Fiecare director artistic, alege o temă, conform căreia va dezvolta repertoriul stagiunii. Prima temă aleasă este interdisciplinară și servește legătura teatrului cu filmul. Un astfel de sistem de organizare acordă personalitate cuvenită pentru un teatru independent de proiecte. Și în teatrele instituționalizate s-a vehiculat ideea necesară a unui teatru de proiecte, chiar a fost înființat unul în Capitală, dar ideea a eșuat în fața jocurilor de interese.
         APOLLO 111 se anunță a fi un punct important al mișcării teatrale independente și un loc cultural prin celelalte proiecte care acordă atenție nu numai teatrului, ci și filmului și muzicii.

“ALI: FRICA MĂNÂNCĂ SUFLETUL” – spectacolul de inaugurare
        
Radu Jude, regizorul filmului premiat la Berlin, “Aferim”, este preocupat de apropierea de teatru. În FNT, ca regizor, Radu Jude a fost prezent cu spectacolul Teatrului Național din Timișoara, “Scene dintr-o căsnicie” de Ingmar Bergman, personalitate a cinematografiei. Acum, aduce la APOLLO 111, pentru prima oară în România, scenariul filmului “Frica mănâncă sufletul” de Werner Fassbinder. Filmul regizorului german, a fost lansat în 1974, având drept temă xenofobia. De atunci, tema a luat amploare în Europa, a devenit de strictă actualitate prin valul de emigranți poposit pe bătrânul continent. În urmă cu doi ani, un teatru din Berlin, adaptează scenariul și îl prezintă cu succes publicului.

         Adaptarea scenariului cu titlul “Ali: frica mănâncă sufletul” propune și spectatorilor de la noi, să judece delicata temă a emigranților și prejudecățile ivite prin confruntarea unor culturi diferite. Emmi o văduvă, trecută de 50 de ani și Ali, un emigrant marocan mai tânăr, se întâlnesc întâmplător și formează un cuplu ce va fi judecat aspru de cei din preajma femeii care în adaptare, trăiește în București. Ambele suflete sunt măcinate de singurătate și caută calea comunicării sincere cu cei din jur. Subiectul aparent simplu are la bază un scenariu de film și solicită o atenție deosebită reprezentării în convenție teatrală. Față de spectacolul de la Timișoara, regizorul Radu Jude dovedește acum, o mai atentă înțelegere a regulilor teatrale, construind cu minuție atmosfera vizualizării acestei tragicomedii. Apelează la colaborarea cu aceiași talentată scenografă, Iuliana Vîlsan care însă, de astă dată concepe un decor mult prea încărcat cu mobilier și obiecte pentru a stabili diversele spații de joc, solicitate de acțiunea filmului. Un operator de film cu experiență, realizator al light desing-ului, evidențiază prin manevrarea luminii, esențialul fiecărui spațiu de joc și susține montajul filmic al acțiunii. Regizorul dezvoltă conceptul său și ia drept bază a exprimării teatrale, actorii pe care îi alege inspirat pentru distribuție.
         Rolul dificil al Emmei este atribuit actriței Liliana Ghiță, personalitate afirmată în numeroase personaje la Teatrul “Maria Filotti” din Brăila, iar anul trecut remarcată pentru rolul din “Între noi e totul bine”, excelent interpretat pe scena Naționalului bucureștean. Uimește și de astă dată actrița prin transpunerea cu sensibilitate într-o femeie singură, cu suflet naiv pentru care întâlnirea cu un bărbat de altă culoare nu presupune judecăți xenofobe. Remarcabil interpretează Liliana Ghiță pe Emma și punctează relațiile cu celelalte personaje. Impresionant, prezintă portretul Emmei, ca o femeie simplă, cu o inimă mare. Pentru regizor a fost dificilă găsirea interpretului adecvat pentru Ali. A ales o dublă distribuție, pe apreciatul cântăreț Kamara al formației “Alb Negru” și pe Amir Shafizadeh, student la UNATC pe care din păcate, nu am putut să îl urmăresc într-o altă reprezentație. Kamara nu are experiența teatrului, dar convinge în Ali prin desenul general al personajului și el un om singur, nesigur pe mediul în care trăiește. Chiar dacă redă simplist consistența personajului, Kamara are farmec și se implică sincer în situații.
         Emmi și Ali sunt personajele centrale pentru tematica scenariului, dar în jurul lor mișună numeroase personaje-argument – colegele unde Emma lucrează ca femeie de serviciu, copii ei maturi, vecinii, consumatorii dintr-un bar, etc. Adina Cristescu, Eduard Cîrlan, Ilinca Hărnuț, Lucian Tudor / Mihai Nițu, se vor confrunta cu transformări rapide în diferite tipologii. Regizorul Radu Jude nu a urmărit coerent adaptarea lor la diversele tipologii, iar aceiași actori pe unele le definesc timid, pe altele exagerat. Efortul interpreților este apreciabil, numai că putea fi mai atent urmărită de regizor fiecare transformare pentru a sublinia substratul aducerii în acțiune a acestor personaje-argument, grotești în scrierea dramaturgică. Regizorul Radu Jude e obișnuit în film cu rostul prim planurilor pentru subtextul situațiilor conflictuale și a neglijat că în teatru funcționează doar, planul general.
         Personal am susținut și susțin în continuare, necesitatea implicării în teatru și a regizorilor de film. Un exemplu este și regizorul Alexandru Maftei cu spectacolul “Nina” de la Teatrul de Comedie. Acum, Radu Jude arată la APOLLO 111, din nou că regizorul de film poate oferi teatrului spectacole deosebite.

         “Ali: frica mănâncă sufletul” este o alegere repertorială cu un spectacol binevenit în viața teatrală, prilej de afirmare a unui nou și important teatru independent care anunță a avea personalitate la APOLLO 111. Pe strada Actor Ion Brezoianu a apărut acest APOLLO 111 și va câștiga prețuire alăturând teatrului și evenimente din alte domenii artistice, programate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu