SHAKESPEARE ȘI ACTORII … VICTIMELE UNUI REGIZOR
După patru secole de
la trecerea în neființă, Shakespeare … trăiește fiind “contemporanul nostru”,
piesele sale celebre îi atestă valoarea pentru că sunt “oglinda” lumii
indiferent de secol. Unii dintre regizorii de astăzi însă, ambiționează, să
demonstreze cât de contemporan rămâne bătrânul Will, apelând la “modernizări” prin inovații teatrale ilogic plasate. Un exemplu, oferă și invitatul
Teatrului “Bulandra”, Michal Docekal, regizor ceh, o personalitate premiată
pentru alte proiecte, din 2015 președintele Uniunii Teatrale din Europa.
Regizorul propune o adaptare a piesei “Macbeth”, alături de echipa cu care
lucrează permanent, “adaptare” precizată doar, în programul de sală prin
specificarea - “dramaturgia Daniel
Pribyl”. În alte țări se poartă această formulă care înlocuiește adeseori
“adaptare” sau “după” piesa dramaturgului X. “Dramaturgia lui Daniel Pribyl”,
în traducerea vulgară în versuri căznite de Horia Gârbea, scriitor și autor al
unor piese de teatru, are drept rezultat un “scenariu” ce distruge substanța
cuvântului prin care Shakespeare motivează în profunzime situațiile.
“Dramaturgia lui Daniel Pribyl” servește
regizorul care a ales piesa … “din pricina vrăjitoarelor”! Cele trei vrăjitoare
prezente din prima scenă a piesei, regizorul consideră că “devin o forță în
viața socială, schimbând destine, dar și viziunea oamenilor care nu mai știu ce
e adevărat și ce nu”, așa motivează opțiunea sa în programul de sală. Michal
Docekal compară în precizările referitoare la conceptul regizoral,
“vrăjitoarele” cu puterea de astăzi a informațiilor false promovate de internet
și mass media! Cele trei “vrăjitoare” sunt însă, numai elemente din ansamblu
magic al piesei prin care Shakespeare a amplificat simbolic tema crimei ca
soluție a obținerii puterii depline.
În reprezentarea scenică, purtând cioc,
“vrăjitoarele” sunt membrele unei echipe de figuranți dintr-o lume ridicolă
unde unii prin crimă se pare, transferă la alții, o coroană mare de fier
reprezentând puterea, “în regatul Scoției”. Subiectul piesei se înțelege, cât
de cât, amuzant, ca o parodie. De la lupta pentru puterea supremă de “rege” –
tema lui Shakespeare – pornită de Lady Macbeth și soțul “general de armată”,
regizorul prezintă scenic pofta pentru funcția de … șef de birou, a unui
funcționar “nătâng” de la serviciul de pază, a unei familii nebune, delirante.
În
imaginea generală a spectacolului, sângele crimelor va afecta victime și
ucigași printr-o metoda originală a regizorului.
Din bucătăria familiei
Macbeth, indicată în decor, sângele provine de la … un flacon de ketchup care
mânjește până și sulul de hârtie pentru vase. Nu se poate remarca, dacă
flaconul este de ketchup picant sau dulce! Soții Macbeth vor să își spele și
mâinile după crime și apelează, tot de la bucătărie, la flaconul de … Fairy, un
produs de spălat vase, cunoscut oricărei gospodine. Acestea sunt doar câteva
exemple din inovațiile regizorale de a arăta că Shakespeare ar fi…
contemporanul nostru.
Viziunea sa “originală”, Michal Docekal
o înfăptuiește scenic cu ajutorul echipei personale: Martin Chocholousek –
decor, Hana Fischerova – costume, Ivan Acher – muzica și Arcadie Rusu din
Chișinău – coregrafia. Fără rost în spectacol, se cântă la microfon și se
dansează.
Decorul marchează cinci spații de joc. Pereții glisanți din fundal
deschid spațiul de joc al coșmarurilor, cum este de pildă, momentul mesei
“regale”, cu invitații purtând măști de animale. Pe una din lateralele
decorului, apar și gemulețe, iar unele situații vor fi comentate prin geam, de
două personaje ciudate. Pe cealaltă laterală, o ușă glisantă dezvăluie
bucătăria familiei Macbeth, cu toate cele necesare plus un frigider cu bomboane
de ciocolată din care se servește copilul Fleance, fiul lui Banquo (Flavius Chivu).
Costumele
sunt în același stil, să îi spunem postmodernist. În debutul reprezentației
actorii susțin un dans, cu excepția celor distribuiți în cele patru personaje
considerate centrale de regie. Toți vor avea, costume negre uniforme, iar
fustele purtate și de bărbați, trimit cu gândul la filmul “Castelul din pădurea
împăienjănită”, ecranizarea piesei “Macbeth” de celebrul regizor japonez Akira
Kurosawa.
Personajele
trec apoi, unii la costume cu croi actual, modern. Macbeth când nu rămâne în
chiloți sau cu bustul gol, poartă un pantalon de trening, ansamblat unei haine
negre și cămăși albe, elegante, iar soția, când nu e în cămașă de noapte,
poartă o rochie distinsă și apoi o altă ținută ca de bal al cărui croi se
îmbogățește în spate, când soțul parvine rege. Costumele Hanei Fischerova sugerează nebunia
generală a unei lumi bizare, dar nu sunt și sprijin pentru configurarea personajelor
și situațiilor în care sunt implicate. Muzica lui Ivan Acher vrea să puncteze,
adeseori strident prin accente sonore, atmosfera generală de dezordine și să
servească original dansurile care par ale unui trib, în coregrafia lui Arcadie
Rusu.
Lumea tragică a dramaturgului inundată de
sângele crimelor, devine la Michal Docekal o lume de nebuni invadată de
ketchup. Domină conceptul regizoral ilustrarea scenică fără logică, care
împinge adeseori, în grotesc situații, ignorând importanța sensurilor
cuvântului, replicii lui Shakespeare pentru a transmite cu emoție tema piesei.
“Macbeth” este piesa care încununează tema luptei “regilor” pentru putere din
piesele sale istorice, iar Shakespeare devine prin acest spectacol … victimă
ambiției unui regizor care își dorește a fi mai presus de el.
Adrian Ciobanu care poartă și în civil
o mică barbă, este distribuit în prima vrăjitoare, în Duncan (regele Scoției la
Shakespeare), portarul, “Lady” Macduff (compoziție în travesti, firește) și
doctorul. Inteligent în expresie, trecând peste aspectul exterior al bărbii
personale, Adrian Ciobanu reușește să puncteze profilul general al
personajelor; dotat cu flexibilitate corporală, în dans și mișcare se achită
admirabil de indicațiile viziunii regizorale. În ciuda eforturilor
interpretului, “regele” Duncan însă, punct de pornire al conflictului, nu mai
are consistența solicitată de conflict, în viziunea regizorală. Ilinca Hărnuț
este a doua vrăjitoare, ucigașul lui Banquo, dar și Malcolm care ar fi fiul lui
Duncan, în final purtător al coroanei de fier regale. Toate vrăjitoarele lui
Michal Docekal au o mică barbă, un “cioc” precum la circ. Tânăra actriță
încearcă și reușește adeseori, să rostească replicile credibil, chiar cu
tensiune interioară, în ciuda machiajului. În finalul reprezentației, regizorul
forțează exagerat “scenariul” și Malcolm ajuns rege, îi pune cătușe
“generalului” Macduff. La Shakespeare, acesta alături de Banquo sunt singurele
personaje cu o condiție morală profundă, îngrozite de crimele din jur ale celui
dornic să obțină scaunul puterii absolute, Macbeth.
Regizorul
amplifică această ultimă scenă, fără o elementară logică, în care încearcă o
trimitere a cuplului Macbeth spre cuplul …
Ceaușescu! Michal Docekal inexplicabil, mai vrea să sugereze că Macbeth
și Macduff prin imagine sunt “gemeni”; interpreții seamănă ca ținută și poartă
la început același costum cu fustă și vestă antiglonț specială, dar în prima
parte, Macduff are mâna dreaptă accidentată, protejată de o legătură în jurul
gâtului, ca în final, să fie zdravăn în lupta cu Macbeth. Astfel de artificii
regizorale, afectează definirea credibilă a personajelor.
Între puținii actori din distribuție care
impun prin rostirea replicii, substanța personajului shakesperian, e Cornel
Scripcaru în Macduff, chiar dacă este pus regizoral în situații fals motivate
scenic. Actorul construiește remarcabil, în profunzime personajul Macduff prin
rostirea replicii. Un alt actor de marcă, Vlad Zamfirescu se “distanțează” de
propunerea regizorală și reușește să impună, personajul Banquo,” general în
armata regelui Duncan”; actorul definește subtil atitudinea lui
Banquo în fața ororilor, colegului de armată, Macbeth, dar personajul nu este
susținut de regizor pentru evidențierea menirii sale în acțiune.
Marius
Chivu, actor cu un bogat palmares de roluri ireproșabile în special în filme,
slujește indicațiile regizorului și personajul nu mai are consistență. Macbeth
apare ca un bărbat cu forță, în plină putere, dar slab în a gândi, a judeca
situațiile dramatice, efectul lor. Macbeth devine uneori chiar comic condus de
regie. Replica lui Shakespeare nu mai are substrat, substanță în această tratare a personajului și nici relațiile lui Macbeth cu soția și cei din
anturajul “generalului”. Personajul pare comic în situații dramatice extreme.
Când se elimină din prezentarea distribuției
precizările “rege”, “generali”, “nobili”, că nu convin conceptului regizoral,
Lady Macbeth era mai adecvat a fi numită doamna Macbeth, iar Lady Macduff să
devină tot doamnă. În doamna Macbeth, Andreea Bibiri încearcă să îi descifreze
profilul psihologic și uneori, în puține momente, chiar reușește să redea
complexitatea personajului prin trăirea interioră a situațiilor și rostirea
replicii. Doamna Macbeth se sugerează a fi o consoartă nefericită în relația cu
soțul, nemulțumită că nu are urmași, disperată. În această regie, doamna
Macbeth devine, o femeie mereu isterică, patetică, se pare că înnebunește, dar
nu din cauza crimelor care îi aduc sfârșitul. Regia distruge personajele
cuplului Macbeth care sunt sufocate de indicații regizorale în comportament,
absurde, penibile. Actorii cad victimele regizorului, fiind obligați să îi
servească efectele scenice, iar adeseori, să rostească strident replica, să
țipe, să apeleze la microfoane.
După “Regele Lear” de la
Naționalul bucureștean, “Macbeth” este un alt exemplu de spectacol lipsit de
credibilitate, de transmiterea emoției și provocarea la judecarea tematicii,
ridicol vrând să teatralizeze piesa lui Shakespeare, mereu actuală. Originalitatea,
inovația teatrală, aplicate unui spectacol de regizor, obligatoriu trebuie să
aibă la bază motivare în piesa de teatru aleasă. Să vrei a demonstra că
Shakespeare rămâne contemporanul nostru, folosind ketchup și Fairy, e ridicol!
Macbeth*
RăspundețiȘtergeresunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327
Nu am putut rămâne însărcinată timp de 9 ani după căsătorie,
RăspundețiȘtergereEu și soțul meu am devenit atât de îngrijorați, încât am căutat diferite remedii pentru a rămâne însărcinată un an, până când m-am întâlnit cu doctorul DAWN, care o ajută pe cea mai bună prietenă a mea să rămână însărcinată atunci când nu a putut concepe,
I-am explicat totul acestui medic și a promis că mă va ajuta, i-am oferit tot ce mi-a cerut,
Spre surprinderea mea am ramas insarcinata in 1 luna si 2 saptamani, acum am 2 copii frumosi, totul datorita doctorului DAWN,
Contacteaza-l daca vrei sa ramai insarcinata.
Dacă vrei să-ți aduci înapoi fostul iubit.
Dacă vrei să vindeci orice fel de boală.
Dacă vrei să câștigi la loterie sau să câștigi cazul Curt.
El este WhatsApp:+2349046229159
E-mail: dawnacuna314@gmail.com