joi, 8 iunie 2017

FESTIVALUL COMEDIEI ROMÂNEȘTI (festCO) / EDIȚIA a XV-a

SE CAUTĂ VALORI, DAR …
         … și în dramaturgia mioritică și în în mișcarea teatrală, se face simtită criză de ...  inspirație, evidentă și cu prilejul festivalurilor. La sfârșitul primăverii și începutul verii, răsar festivalurile precum ciupercile după ploaie. La Sibiu se desfășoară Festivalul Internațional, în Capitală abia s-a finalizat festCO prefațat de FES - FDR de la Timișoara, de Festivalul “Buzăul iubește teatrul”, de Festivalul Internațional al Teatrului de Animație de la Arad. Majoritatea lor încearcă o extindere internațională și invită trupe de peste hotare. Idee bună și pentru că oferta de spectacole din întreaga țară poate fi modestă. În mai toate festivalurile, indiferent de specific, se întâlnesc în programe în proporție de aproximativ 40%, aceleași spectacole remarcate pentru demersul lor artistic. Să consolidezi personalitatea unui festival este foarte dificil. Atunci când scopul principal devine dramaturgia românească, nivelul dificultății sporește. De nouă ani, Festivalul din Timișoara se bazează și pe producțiile cu piese românești. De cinsprezece ani, prin generoasa inițiativă a directorului-manager al Teatrului de Comedie, George Mihăiță, funcționează festCo, dedicat comediei românești care caută să descopere valori autentice, spectacole remarcabile cu piese de’ale noastre. “Criză mare, monșer” însă, și în teatru, se poate spune, parafrazând pe marele și unicul Caragiale. O dovadă este că regizorii au început să scrie scenarii și să le monteze cu mândrie pe diverse scene. 
        
Programul ediției aniversare festCO a fost bogat în diverse manifestări – spectacole invitate, concerte, proiecții de filme românești, lansări de carte, spectacole stradale și Conferința Internațională a Asociației Criticilor de Teatru. Un reușit “ambalaj” s-a datorat Teatrului Masca și statuilor sale vivante. Nu au lipsit din festival, nici cele două concursuri – de dramaturgie și cel de creație pentru tineri regizori. Baza festCO rămâne totuși, ca la orice festival, programul spectacolelor din concurs și al celor invitate care nu a fost lipsit și de surprize … neplăcute.
         La secțiunea “Comedii de colecție” cu cinci “bătrâne” spectacole invitate, unul dintre ele era degradat. Regizoarea a cerut ca numele său să fie șters de pe afișul acestui spectacol realizat în 2003 care nu o mai reprezenta. Surpriza cea mare neplăcută  rămân însă, PREMIILE CONCURSULUI care a propus nouă spectacole selectate de Alice Georgescu, jurizate de Maria Zărnescu (critic de teatru), Lia Manțoc (scenograf), Erwin Șimșensohn (regizor), Emilia Dobrin, Mihai Bisericanu (actori). Singurele valori descoperite de acest juriu, au aparținut spectacolului “PASĂREA RETRO SE LOVEȘTE DE BLOC ȘI CADE PE ASFALTUL FIERBINTE” (Teatrul Național din Târgu Mureș / Compania “Tompa Miklos”). Atenție, jurații au descoperit valorile pe care le-au premiat, urmărind PROIECȚIA VIDEO a înregistrării spectacolului în Sala Studio a Teatrului de Comedie, cum se specifică și în caietul-program !! “Pasărea retro …” nu s-a putut deplasa de la Târgu Mureș în Capitală, la festival. Spectacolul realizat de Radu Afrim – scenariu și regie, relata viața dintr-un bloc de pe timpul de tristă amintire; viața la bloc îl preocupă insistent pe regizor, dovadă și spectacolul de la Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova, comentat mai jos pe blog. Darnic, juriul a donat toate premiile celor de la Târgu Mureș : Premiul pentru cel mai bun spectacol de comedie – “Pasărea retro se lovește de bloc și cade pe asfaltul fierbinte”, text colectiv coordonat de Radu Afrim, Premiul pentru cea mai bună regie – Radu Afrim, Premiul pentru cea mai bună interpretare – Echipa de actori ai spectacolului (28 de actori!), Premiul de scenografie – Irina Moscu (décor și costume) și Andrei Coziac (video mappaing). Alături de “Pasărea …” de la bloc se aflau în concurs opt spectacole selectate, dintre care amintim “#EMOJIPLAY”  (Teatrul Excelsior) realizat de meșterul Gigi Căciuleanu, o fină satiră despre limbajul comunicării moderne, “ARTIST TALK” (ArCuB) de Gianina Cărbunariu, teatru documentar, satiră referitoare la minciuna dezbaterilor cu pretenții “estetice”, “ANGAJARE DE CLOVN” (Teatrul Național I.L.Caragiale”) cel mai minunat spectacol cu piesa lui Matei Vișniec, în regia lui Ion Caramitru, realizat din numeroasele montări ale textului de-a lungul anilor. În aceste spectacole de excepție, ca și în “NINA” (Teatrul de Comedie) sau “HAGI TUDOSE” (Teatrul Metropolis), distribuțiile prezentau interpretări actoricești remarcabile. Juriul nu le-a observat poate pentru că … nu au urmărit PROIECȚII VIDEO cu titlurile citate din concurs! Doar “Pisica …” le-a luat ochii prin proiecție!
         Nu ar fi de mirare ca rezultatele jurizării de la festCo să instaureze regula ca la toate concursurile de teatru, la festivaluri, să funcționeze obligatoriu numai … proiecții video! S-ar face și economie de fonduri pentru că nu se mai cheltuiesc bani pentru deplasarea spectacolelor din țară, în orașul în care se desfășoară festivalul-concurs.
         Ca la fiecare ediție și la cea aniversară, s-a acordat de către inițiatorul festCo – Premiul de excelență. La ediția a XV-a a revenit lui MARCEL IUREȘ premiul de excelență pentru toate rolurile interpretate printre care se află și cel al lui Ilie Moromete din memorabilul spectacol de la Teatrul Act - “Păi … despre ce vorbim noi aici, domnule?”. În acest spectacol regizat în 2014 de Alexandru Dabija, Marcel Iureș are drept partener pe George Mihăiță în rolul lui Cocoșilă.
         “Coperțiile” ediției aniversare au fost spectacolele invitate – “17 Bordder Crossings” un one-man-show al actorului american Thaddeus Phillips și “THE CROSSROAD”, un excelent spectacol tradițional al Operei din Peking produs de Star Theatre Beijing. Chinezii au oferit un regal artistic prin cei patru interpreți la instrumente muzicale tradiționale și cei patru actori – acrobați de înaltă clasă. Prin demonstrația lor de virtuozitate s-a încheiat optimist festCo în care valorile comediei, interpretarea, s-au descoperit cu greu, unele fiind ignorate.

          

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu