duminică, 22 octombrie 2017

“HAMLET / COLLAGE” – TEATRUL NAȚIUNILOR MOSCOVA / RUSIA (FNT)

MIRAJUL SUPERTEHNICII PE SCENĂ …

         Reputatul regizor canadian, Robert Lepage, împreună cu numeroasa sa echipă din Canada, “vrăjitori” în tehnologia scenică modernă, alături de o altă echipă din Rusia au creat la Teatrul Națiunilor de la Moscova un … one man show pentru Evgeny Mironov, un mare actor rus. Au ales subiectul “Hamlet” de Shakespeare pentru acțiunea sa încărcată de conflicte și au “postat-o” scenic cu ajutorul tehnicii moderne și a actorului care interpreta aproape toate personajelor bătrânului Shakespeare.
         Cum suntem în mileniul trei și a trecut ceva timp și de când Charles și Mary Lamb povesteau în rezumat piesele lui Shakespeare pentru informarea celor care nu le citiseră sau le văzuseră la teatru, Robert Lepage propune acum un alt mod de povestire. Alături de o numeroasă echipă realizează un spectacol “hi-tech computer”, cu înaltă tehnologie aplicată acțiunii din “Hamlet”. Conceptul său regizoral nu încearcă o analiză profundă a substratului mereu actual, conținut de această capodoperă universală a dramaturgiei, ci doar ilustrează vizual original subiectul. Robert Lepage “povestește” scenic cu fantezie, exploatând tehnica actuală, “viața” lui Hamlet. Motivarea ca un actor să realizeze performanța interpretării tuturor personajelor – Gertrude, Ofelia, Claudius, Horațio, Polonius, Laerte și evident pe Hamlet, regizorul o argumentează că …  eroul lui Shakespeare a înnebunit și delirează povestindu-și viața. În debutul spectacolului, Hamlet se află într-o cameră “septică”, bănuim că ar fi a unui spital de boli mintale, într-o cămașă de forță și încep evocările și transformările în personajele care i-au marcat existența. Fascinante vor fi transformările actorului cu ajutorul tehnicii în diversele personaje cu care se află în conflict. Eroul spectacolului lui Robert Lepage nu este Hamlet, ci tehnica modernă.
        
“Decorul” este un cub magic suspendat, refugiul lui Hamlet, cu trimitere la craniul care îi găzduește mintea, așa cum specifică și regizorul într-o declarație. Acest cub se va transforma uluitor sub ochii spectatorilor în o sumedenie de spații personalizate –birou, bibliotecă, lac, etc pentru a ilustra esențializat ca într-un film, locul acțiunii. Spectacolul pare ca o victorie a invaziei forțelor tehnicii cinematografiei în teatru. Evident, se apelează la tehnică de ultimă oră, se suprapun proiecții, se dau volume diverse spațiului, totul în acel cub suspendat și secționat în două laterale aflate în unghi și o podea. Două ceasuri și jumătate, spectatorii în majoritatea lor cunoscători ai subiectului piesei, au stat captivați să urmărească mișcările cubului și transformările sale de imagine. În acest cub, actorul Evgeny Mironov s-a adaptat excelent trecerii rapide ca imagine de la un personaj la altul. Adeseori susținea dialogul lui Hamlet cu un alt personaj care își rostea replica din “off” cu vocea actorului, transformată ca timbru și intonație vocală.
         Din jocul captivant al tehnicii pentru a ilustra acțiunea, se reține impresionant momentul morții Ofeliei, dar vraja cubului care găzduiește delirul lui Hamlet, nu reușește să transmită și emoția acțiunii. Tehnica scenică construiește iluzoriu o acțiune, lipsită de sensurile conținutului încărcat de emoții, solicitat de Shakespeare, cât  și de menirea veșnică a teatrului de a provoca la judecarea conflictelor prezentate pe scenă prin acțiune.
         “Hamlet / Collage” este rod al actualității în care la tot pasul, în metrou, pe stradă, în tramvai, întâlnești persoane preocupate de a “comunica” prin tot felul de “mobile” cu cineva sau cu … nimeni. Este o comunicare în neant, în gol, lipsită de emoție directă.
         La aplauzele publicului din finalul reprezentației, Evgeny Mironov a venit însoțit de întreaga “distribuție”, de “artiștii” tehnicii aplicate colajului acțiunii din piesa “Hamlet”, aparținând cândva lui Shakespeare. Spectacolul dovedea sârguință și coerență în “povestirea” în imagini a acțiunii prin “vrăjitoriile” tehnicienilor, dar … sensurile emoționale și provocatoare de a judeca rațional destine din creația lui Shkespeare, au rămas în filele cărții sale din arhiva unei biblioteci.
Devenind în mileniul trei, sclavi ai inovațiilor zilnice ale tehnicii, poate numai avem nevoie de … bibliotecă și nici de Shakespeate!

P.S. “Hamlet / Collage” a dat startul Festivalului Național de Teatru. În aceiași zi de vineri, 20 octombrie, FNT a mai oferit publicului spectacolele – “Don Juan” (Teatrul de Comedie), “Deșteptarea primăverii” (Teatrul Mic), “O intervenție” (Teatrul Act), “Artists Talk” (ArCuB) – comentate pe acest blog la data premierei și spectacolul “Înaintea Erei Noastr” de la Teatrul Luni Green Hours.

Sâmbătă, 21 octombrie au avut loc următoarele spectacole, din nou reprezentațiile – “Don Juan”, “Deșteptarea primăverii”, “Înaintea Erei Noastre”, “Artists Talk”, “O intervenție” cărora s-au alăturat “Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte” (Teatrul Excelsior), “Iubirea la oameni” (Teatrul “Nottara”) și “Procesul” (Teatrul Național “Lucian Blaga”, Cluj-Napoca).

Un comentariu: