O
TEMĂ SOCIALĂ ACTUALĂ … “MĂCELĂRITĂ”
Dramaturgul
italian contemporan, Fausto Paravidino, preferat și de teatrele noastre cu
unele piese, apare acum și în repertoriul Naționalului din Iași cu “Măcelăria
lui Iov”. Este actor, scenarist și dramaturg “modern”, cu preferințe spre
stânga politică, preocupat de starea societății actuale.
Regizorul
colaborează din nou, cu apreciata scenografă, Irina Moscu. Decorul propus ar fi
o casă, măcelăria cu carcasele de carne aferente, iar casa se va despărți în
două segmente pentru a sugera spații de joc și … distrugerea idealurilor familiei
lui Iov. Costumele sunt banale, o atenție deosebită manifestă scenografa numai
pentru cele purtate de claunii care întreprind transformări tipologice,
schimbări vestimentare cu sens satiric.
Claunii sunt
mereu prezenți în povestea tragică a familiei în calitate de … comentatori ai
actualității în principal prin o serie de cânticele, executate profesional ca
la revistă, ca și “rolurile” de Irena Boclincă, Horia Veriveș și Doru Maftei.
Fiecare claun suportă transformări … în o prostituată, un travestit, etc.
pentru a stârni râsul publicului, dar fără rost în raport cu tragedia familiei.
Cânticelele lor sunt prelucrări în stilul manelist aflat la modă. “Universul
sonor” realizat se Radu Afrim e dominat de strigătele stridente ale delfinilor,
preluate și de fata bolnavă care visează la o întâlnire cu ei; delfinul devine
și “eroul” unor numeroase efecte video (autor Andrei Coziac), forțat plasate cu
rost simbolic.
Actorii sunt
pentru regizor doar pioni în jocul de șah cu textul pentru a servi o imagine
teatrală, fără miză emoțională însă. Fiecare interpret joacă în manieră propie.
Se remarcă totuși Ada Lupu și Emil Coșeru care reușesc să arate sensibil
dramele personale cu care se confruntă Fiica și Tatăl. Ada Lupu trăiește intens
cu sensibilitate căderile în boala care o macină pe Fiică, dar și speranța în
vise și dragostea pentru Băiatul de prăvălie; Fiica este naivă, candidă și
mereu activă în relațiile de familie. Emil Coșeru compune reușit portretul
omului înfrânt de cei din preajmă, un Tată ce pare un Lear contemporan.
Distribuția mai cuprinde pe Tatiana Ionesi (Mama), Ionuț Cornilă (Fiul), Livia
Iorga (Tipa), Andrei Varga (Băiatul de prăvălie) și Brândușa Aciobăniței
(Prietena mamei) executanți conștiincioși ai indicațiilor regizorului.
“Măcelăria lui
Iov” e un spectacol care captează atenție prin clauni și muzică, dar nu
impresionează prin drama familiei micului întreprinzător, executat prin forța
malefică a banului. Tema luptei omului cu societatea e măcelărită în text, iar
regizorul încearcă să o ilustreze cu fantezia sa, dar rezultatul rămăne un
spectacol formal, fără fond.
P.S. Vineri, 27 octombrie Festivalul Național de Teatru a mai
oferit – “O femeie singură” (Teatrul de Artă, București), “Iubirea la oameni”
(Teatrul Clasic “Ioan Slavici”, Arad), “Familii” (Teatrul Național “Lucian
Blaga”, Sibiu), “Războiul nu a început încă”( Teatrul “Toma Caragiu”,
Ploiești), “A treisprezecea noapte” (Producție FNT și alifantismusic) , “#EmojPlay”
(Teatrul Excelsior), “Umbre” (Teatrul Național “I.L.Caragiale”), “Deșteptarea
primăverii” (Teatrul Mic) și “Rovegan” (“Replica”, București).
Nu ați înțeles nimic. Nici din text, care este o trimitere reinterpretată a cărții lui Iov, și nici din expresia regizorală pe care Afirm o actualizează cu tentă mioritică.
RăspundețiȘtergere