UN CONCEPT REGIZORAL LIPSIT DE LOGICĂ
Tânăra regizoare
Sânziana Stoican s-a impus în mișcarea teatrală prin o serie de spectacole,
atât în teatrul independent, cât și în cel instituționalizat. Amintim “Ce zile
frumoase!” care se joacă de șapte ani la “Unteatru” sau “Menajeria de sticlă” –
Teatrul “Toma Caragiu” / Ploiești ori “Prințul nefericit” – Teatrul “Maria
Filotti” / Brăila. De astădată, regizoarea produce o surpriză neplăcută cu
spectacolul “Constructorul Solness” de Henrik Ibsen în traducerea (!) și adaptarea sa, prin o viziune regizorală confuză, lipsită de logică în ilustrarea teatrală din care cu greu
se înțelege demersul acțiunii.
Henrik Ibsen, dramaturgul norvegian al
teatrului de idei, operează în piesele sale o fină analiză psihologică a
personajelor aflate în conflicte dramatice și spre sfârșitul carierei scrie în
1882, “Constructorul Solness”, inspirată din mitologia scandinavă. Este o piesă
specială, în care Ibsen încearcă îmbinarea realului cu fantasticul prin
povestea vieții arhitectului Solness ajuns într-un moment de cumpănă, un
creator aflat în conflict cu oferta vieții, dar și cu Divinitatea. Ibsen
motivează transformarea psihologică suferită de Solness cu incendiul din trecut
care ia distrus casa și familia prin moartea copiilor; conștiința sa e bolnavă,
cum atenționează și Hilde Wangel, tânăra ajunsă în preajma arhitectului în
dorința sprijinirii spiritului său creator. În final, destinul arhitectului se
frânge, ca rezultat tragic al demersurilor sale ambițioase. Regizoarea Sânziana
Stoican adaptează textul cu intenția forțată, exagerată, a îmbinării realului
cu fantasticul pentru a servi o temă simplistă că viața presupune familie și
copii, nu numai ambiții deșarte în numele creației.
Pentru a își consolida conceptul
regizoral, Sânziana Stoican apelează la o scenografie ilustrativă de îmbinare a
realului cu fantasticul, în special prin imagini cu trimiteri metaforice.
Decorul creat de Valentin Vârlan este remarcabil în sine, dar restrâns ca
funcționalitate și întrebuințat ilogic de regizoare. În principal, scenograful
încearcă indicarea prin mobilierul modern, a trei spații de joc – biroul
arhitectului Solness amplificat exagerat ca dimensiuni, birolu modest alăturat
al colaboratorilor și refugiul în locuința modestă alături de soția sa Aline.
Fundalul este un perete cu desen în linii orizontale frânte, folosit de regie
cu sens metaforic prin colorarea stridentă uneori în roșu ca trimitere spre
acel incendiu care a devastat și conștiința lui Solness. Un alt element cu
trimitere metaforică este un … telescop plasat de la început în prim planul
scenei. Decorul va fi mereu manevrat fără rost, birolul se va urca și va
coborî, ca și alte elemente. Mișcarea
scenică este condusă regizoral fără logică pentru a servii jocul dintre real și
fantastic. De pildă, în debutul reprezentației Hilde intră în acțiune coborând
pe o frânghie din pod, ca în final, Solness să urce la cer pe aceiași frânghie.
Hilde și Solness sunt manevrați de regie să se târască uneori pe sub marele
birou sau să se tăvălească pe podea, totul fiind lipsit de o motivație, doar cu
intenția unor metafore încâlcite. Mișcarea haotică a personajelor centrale
spulberă prin aceste exagerări, substratul situațiilor, al replicii, cât și
consolidarea unor relații credibile între eroii acțiunii.
Regizoarea Sânziana Stoican a
demonstrat în alte spectacole, o atenție sporită pentru importanța actorilor în
ilustrarea teatrală a viziunii sale asupra piesei. În “Constructorul Solness”
alege o distribuție excelentă, dar uită de îndrumarea actorilor și interpretarea
personajelor e defavorizată de excesivele efecte ale mișcării scenice. Cezar
Antal (Solness) și Sabrina Iașchevici (Hilde Wangel), doi actori de valoare,
încearcă fiecare prezentarea credibilă a confruntării personajelor cu două
caractere diferite, dar conceptul regizoral le afectează bunele intenții. Cezar
Antal intuește stările contradictorii care îl macină pe Solness, suflet afectat
de tragedia din trecut, dornic să evadeze în creație, dar viziunea regizorală
îi stânjenește exprimarea și transmiterea emoțională a situației sale speciale.
În câteva din numeroasele dialoguri purtate de arhitect cu Hilde, actorul
prezintă impresionant esența creatorului afectat de realitate, dar în alte
scene dirijate regizoral confuz, Solness pare numai un nebun agitat, grav
bolnav psihic. Regia forțat îi atribuie lui Solness și caracterizarea de a fi
un afemeiat. Un exemplu penibil este scena erotică a arhitectului cu tânăra
secretară Kaja Fosli, logodnica subalternului său, Ragnar Brovik. Viziunea
regizorală forțează și atenționarea că Solness este un orgolios aflat în
conflict cu tânăra generație de arhitecți. Sânziana Stoican uită în viziunea
regizorală că Ibsen efectua analize psihologice motivate pentru constructul
personajelor, ca și în cazul acestei piese speciale. Conceptul regizoral fragil
îngreunează și pe Cezar Antal în prezentarea complexă a creatorului Solness.
Cu rost dezvoltă Ibsen și intervențiile
lui Hilde, tânăra venită la biroul arhitectului după zece ani când Solness i-a
stârnit entuziasm prin realizarea unei bisericii și așteaptă de la el un nou
eveniment creator. Actrița Sabrina Iașchevici încearcă să sugereze profunzimea
judecării lui Solness de către Hilde și reușește în multe scene să fie
argumentul solid al menirii actului creator în viața comunității. În alte scene
însă, minunata actriță Sabrina Iașchevici o transformă pe Hilde la indicațiile
regiei, a fi numai o tânără naivă, copilăroasă. Cezar Antal și Sabrina
Iașchevici au fost aproape de înfăptuirea unor roluri de excepție, dar
regizoarea nu a reușit să le speculeze calitățile și efectele teatrale le frustrează
interpretarea.
Prin adaptare celelalte personaje din
preajma lui Solness pierd din importanța rostului lor ca argumente pentru
analiza psihologică a situației extreme în care se află creatorul arhitect.
Gelu Nițu oferă credibil portretul lui Knut Brovik, un bătrân arhitect al cărui
fiu Ragnar lucrează cu Solness, dar nu este exploatată ca argument prezența sa
pentru evoluția ulterioară a conflictului. Ioan Batinaș în doctorul casei,
Herdal, punctează cu abiitate faptul că acesta cunoaște bine, gravitatea
situației în care se află familia Solness. Regia nu acordă însă importanța
cuvenită acestui personaj, cum nu o acordă nici soției, Aline Solness,
interpretată de Ana Maria Moldovan. Palide apariții în acțiune devin
personajele Kaja, secretara și Ragnar, logodnicul ei, iar actorii Anda
Saltelechi și Silvian Vâlcu nu pot reuși remarcarea în interpretare.
Jocul luminilor în scenă, intervențiile
muzicale și sonore, pauzele inexplicabile în derularea situațiilor, alături de
mișcarea scenică, sporesc dizolvarea transmiterii emoției solicitate de
conflict și tematica urmărită de Ibsen. Cele trei ceasuri ale reprezentației
induc publicului plictiseală pentru perceperea substratului dramatic al
creatorului Solness aflat în conflict tensionant cu realul existențial, dar și
cu inspirația divină. Efortul regizoarei de a fi mai presus de Ibsen prin
adaptare și apelarea ilogică la artificii teatrale au drept rezultat un
spectacol confuz. Oricărui regizor i se poate întâmpla un astfel de “accident”
în inspirație, și Sânziana Stoican a căzut în această capcană. Păcat pentru
talentul afirmat în alte spectacole și pentru efortul unor actori de prestigiu!
P.S.
Teatrul Odeon care are stabilit de curând un nou director, pe Cristian Șofron,
stimatul actor din serialul “Toate pânzele sus”, a găzduit inexplcabil
spectacolul “O noapte furtunoasă” realizat de TEATRUL PRINCIPAL din Capitală,
cu sediul la Sala Dalles! Acest teatru a fost înființat de Primăria Capitalei
în numele … “serviciilor culturale” și joacă la sediu … “Mă duc la mama!”, “Mă
duc la … tata!”, “Mă mut sau nu mă mut? Aceasta e-ntrebarea.” și “deplasează”
la Teatrul Odeon spectacolul “O noapte furtunoasă” în regia Teodorei
Câmpineanu. În urmă cu mai mulți ani, regizoarea a realizat la Teatrul
“Bulandra” un admirabil spectacol cu piesa lui Caragiale. Dorința de a vedea “O
noapte furtunoasă” pentru a descoperi evoluția acestei regizoare nu a fost
împlinită însă pentru că Teatrul Principal are nevoie de … bani pe care îi
strânge prin prețul fabulos de 50 lei un bilet! În curând, Teatrul Principal
“cultural” va oferi o nouă premieră – “Eu dau banu’, eu dau ora exactă!”.
Sugestiv titlu și pentru … Primăria Capitalei, “părintele” acestei instituții
teatrale proaspăt înființate pentru a mulțumi financiar pe simpatizanții săi
politic, cu pretenții de …creatori!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu