luni, 15 ianuarie 2018

“ÎMPĂRATUL MUȘTELOR” – TEATRUL EXCELSIOR

REUȘITA UNEI ECHIPE DE TINERI CREATORI

         Este o mare bucurie să urmărești un spectacol realizat de o excelentă echipă de tineri creatori, un spectacol care te lasă cu respirația tăiată și după o oră și treizeci de minute, dorești să continue. Destul de rar se petrece un astfel de eveniment.
        
Tudor Lucanu, regizor la Teatrul Național din Cluj Napoca, ne propune “Împăratul muștelor” după romanul lui William Golding. Titlul spectacolului poate păcăli că se prezintă un basm, o poveste cu “a fost odată …”, numai că titlul, ca și conținutul textului, sunt desprinse din realitate cu trimitere metaforică la stările prezente ale existenței umane. “Împăratul muștelor” este primul roman scris în 1954 de prozatorul englez, William Golding, premiant Nobel, adaptat pentru teatru de Nigel Williams. Romanul, ca și adaptarea sunt foarte actuale prin tematica atenționării asupra violenței, fenomen al agresivității verbale sau fizice, activ în rândul tinerilor, mai numit modern și “bullying”. Acțiunea e aparent simplă și ia drept pretext situația extremă în care se află zece tineri elevi. În timpul războiului, ei erau înr-un avion care încerca să salveze pasagerii de ororile acestuia. Avionul se prăbușește pe o insulă izolată și elevii sunt singurii supraviețuitori ai accidentului aviatic. Pe insulă, începe lupta pentru supraviețuire, pe care fiecare o înțelege altfel. Contextul acțiunii e bazat pe substratul impresionant al expunerii metaforice a realității umane, emoționant prin situațiile care aduc provocarea spectatorului să judece manifestările dominate de instinctul supraviețuirii tinerilor aflați într-un moment de cumpănă existențială.
        
Regizorul Tudor Lucanu demonstrează o “citire” scenică profundă și subtilă prin imaginea teatrală a acțiunii pe care o expune cu atenție la coerență pentru a spori tensiunea de la o scenă la alta, a stărilor care transformă cei zece tineri izolați de “maturitatea” lumii. Captivant construiește regizorul fiecare scenă, având drept sprijin și scenografia remarcabil creată de Vladimir Turturică. Decorul punctează semnificativ cadrul unei insule exotice, cu rămășițele avionului prăbușit dramatic. Vladimir Turturucă întrebuințează inspirat posibilitățile tehnice ale scenei rotative și manevrarea luminii pentru transformări de imagine a decorului spre a sporii tensiunea acțiunii. Regizorul completează atmosfera reprezentației cu unele sugestive trimiteri metaforice prin momente de dans tribal - mișcarea scenică Ștefan Lupu, dar și prin universul sonor dadorat lui Petre Ancuța și sporit de efectele live realizate de actorii Loredana Cosovanu și Mircea Alexandru Băluță; cei doi actori “muzicali” sunt prezențe aproape neobservate, îmbrăcați în negru, plasați discret pe lateralele scenei, dar contribuția lor pentru sporirea senzației emoționale a reprezentației este deosebită.
Tudor Lucanu dovedește nu numai ingeniozitate în conceptul de a servi tematica piesei, ci și arta regizorului de a lucra strălucit cu actorii, luați drept element esențial al reprezentării teatrale. Alege o distribuție alcătuită din actori independenți, unii chiar aflați în faza studenției și actori ai Teatrului Excelsior. Regizorul unește pe acești actori într-un SPECTACOL DE GRUP care exclude roluri secundare, ci participare continuă la acțiune a personajelor, chiar dacă textul are drept piloni în derularea situațiilor pe Ralph cel ales șef al supraviețuitorilor și Jack care semnificativ este dirijorul unui cor în viața obișnuită, având acum alături pe câțiva “coriști” supraviețuitori.

 Conflictul construit în jurul lui Ralph și Jack, se amplifică prin prezența lui Piggy “ochelaristul”, semnificativ dependent de … ochelari. ȘTEFAN IANCU (Ralph), VLAD IONUȚ POPESCU (Jack), MIHAI MITREA (Piggy), ȘTEFAN MIHAI (Roger), ALEX POPA (Simon), DAN PUGHINEANU (Sam), ANDREI BIBIRE (Eric), DAN CLUCINSCHI (Henry), VLAD LINȚĂ (Bill) și ALIN POTOP (Perceval), sunt tineri actori senzaționali prin modul în care se dăruiesc cu tot sufletul personajelor, indiferent de importanța lor prin replica atribuită, se transpun cu credință în situații, trăiesc intens fiecare moment, definesc în profunzime caractere prin privire, gestică, expresie corporală și susțin relațiile cu cei din preajmă. Fiecare are momente speciale de remarcare, de ieșire în prim planul situațiilor. Orice regizor, aflat în căutarea unor tineri pentru o distribuție, poate descoperi în această minunată reprezentație actorul dorit.

Textul atribuie personajelor Ralph, Jack și Piggy mai multă consistență; Ștefan Iancu urmărește și reușește la nuanțat să redea profilui lui Ralph, tânărul care caută cu naivitate soluția salvării izolaților de pe insulă, dar se maturizează pe parcurs și rămâne ferm principiilor existenței corecte; cu temperament și forță interioară, Vlad Ionuț Popescu construiește excelent caracterul lui Jack pentru care uciderea unui animal e considerată o victorie, o soluție și un argument în a fi conducătorul supraviețuitorilor, iar matrizarea sa îl transformă într-un primitiv judecător al situației extreme în care se află; Mihau Mitrea este remarcabil în tânărul dependent de “ochelari” căruia îi subliniază esența interioară a celui ce poartă respect al ordinii în relații. Colegii din distribuție, a celor trei trei interpreți dotați cu roluri consistente prin replică, le sprijină admirabil evoluțiile, sugerând expresiv apropierea personajelor atribuite de unul din caracterele ilustrate de Ralph, Jack și Peggy. Prin ei se reușește un SPECTACOL DE GRUP impresionant.
        
Tânărul regizor Tudor Lucanu realizează un spectacol coerent și încărcat de emoție în care atenționează credibil asupra gravității violenței care poate distruge umanitatea. Finalul reprezentației, inteligent gândit regizoral, lasă cale liberă întrebărilor legate de salvarea și revenirea la viața reală a celor care au trăit izolarea pe insula exotică.

         “Împăratul muștelor” este un spectacol eveniment al tinerei generații de creatori care ne dă speranța că viitorul teatrului va străluci și prin aceste talente. “Teatrul adevărat” se poate numi și acest spectacol în care un regizor cu har reunește o echipă de valoare pentru a construi fără efecte ostentative, un spectacol încărcat de emoție, bogat în tâlcuri și foarte actual. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu